Page 164 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 164
162 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: inscenizacja z wykorzystaniem teatru cieni.
Temat: Teatrzyk cieni.
Cele:
zapoznanie z techniką inscenizacji z wykorzystaniem teatru cieni
wzbogacanie słownictwa czynnego
dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych
kształtowanie otwartości i śmiałości poprzez odtwarzanie ról.
Pomoce: tekst opowiadania Barbary Rokickiej Przygoda z Gwiazdką, lampa, ekran (ewentualnie z arkusza kalki
technicznej lub prześcieradła) z przyczepionymi na dole sylwetkami zasp śniegowych, sylwetki: Trampolinka (KA, k. 31),
Bałwanka, Gwiazdki i domu, KP1.
Przebieg zajęć:
1. N. zaprasza dzieci na przedstawienie teatrzyku cieni Przygoda z Gwiazdką. N. przedstawia opowiadanie, animując
wcześniej przygotowanymi sylwetkami.
Przygoda z Gwiazdką
(animacja przed ekranem, światło zapalone)
Kiedy dzieci poszły do domu, Trampolinek został sam w przedszkolu . Zaczął bawić się zabawkami, ale w końcu odłożył je
znudzony . Wyjrzał przez okno… Co to? Ciemno . A w ciemności coś się skrzy… Trampolinek ubrał się szybko i wybiegł
na podwórko .
(gaśnie światło, okna zaciemnione, zapala się lampa za ekranem, przed ekranem pojawia się cień sylwetki,
na ekranie zaspy śniegowe i domek)
Zachwycony biegał po śniegu . Fikał koziołki w zaspach . Był bardzo szczęśliwy!
(sylwetka domu znika za zaspą – widać tylko czubek komina)
Tak dobrze bawił się na śniegu, że nie zauważył, kiedy oddalił się od przedszkola . Rozejrzał się – przedszkola nie widać .
– Hop! Hop! – zawołał .
Nikt nie odpowiadał . Trampolinek rozejrzał się dookoła i zobaczył Bałwanka w kapeluszu .
– Bałwanku, jak mam trafić do mojego przedszkola? – spytał .
– Nie wiem, gdzie ono jest . Stoję cały czas w jednym miejscu . Nie widzę, co jest dalej za tymi zaspami .
Trampolinek zaczął cichutko płakać .
– Nie płacz . Spytaj Gwiazdkę, która skrzy się na niebie . Ona wszystko widzi . Na pewno wypatrzy twoje przedszkole .
I tak się stało . Gwiazdka zamrugała wesoło i powiedziała:
– Chodź za mną! Zaprowadzę cię do przedszkola . Jest bardzo blisko! Nie odszedłeś daleko .
Trampolinek wspiął się na największą śniegową zaspę i jest!
(sylwetka domu pojawia się za zaspą)
To przedszkole! Trampolinek szybko pobiegł w jego kierunku . Wbiegł do środka, a potem stanął w oknie . Popatrzył
na migocącą Gwiazdkę i powiedział cichutko:
– Dziękuję ci!
Barbara Rokicka
2. Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania:
– Jaka przygoda przydarzyła się Trampolinkowi?
– Dlaczego Trampolinek nie widział swojego przedszkola?
– A dlaczego Gwiazdka widziała jego przedszkole?
– Jak skończyła się przygoda?
3. Zabawa w teatrzyk cieni – zapoznanie dzieci z nową techniką inscenizacji. Odwołanie się do wczorajszych doświadczeń
w zabawach z cieniem. Animowanie przez dzieci sylwetek bohaterów opowiadania: Trampolinka, Bałwanka, Gwiazdki
oraz domu. Próby prowadzenia dialogów między postaciami.
4. Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 27.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).