Page 167 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 167
TYDZIEŃ 14 • Zabawa w teatr • 165
III Zajęcia w ogrodzie
x Układanie na śniegu kompozycji przestrzennych z patyków lub gałązek. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat
własnych kompozycji. Rozwijanie wyobraźni i ćwiczenia w formułowaniu zdań opisujących.
x Zabawa „Slalom między krzewami”. Dwie grupy dzieci mają przebiec wyznaczoną w ogrodzie ścieżką wśród krzewów,
tak aby nie strącić śniegu z ich gałęzi. N. z wyznaczonymi dziećmi ocenia wykonanie zadania. Ćwiczenie umiejętności
pokonywania trudności w terenie.
x Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: Co jest ciepłe, a co zimne?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Zimowa orkiestra” – rozwijanie wrażliwości słuchowej.
Zaba wy swobodne w teatrzyku kukiełkowym – animowanie wybranych postaci, wymyślanie ich przygód. Ćwiczenia
poranne: Zestaw IV. Zabawa dydaktyczna „Układamy rymy” – ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej. Układanie puzzli –
obrazka przedstawiającego pojedynczy, wyraźnie wyodrębniony wzór – kształtowanie umiejętności analizy i syntezy
wzrokowej. Zabawa „Znajdź taką samą gwiazdkę” – ćwiczenie spostrzegawczości, poszukiwanie środka symetrii. Zabawa
ruchowa bieżna „Po drugiej stronie”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 2, 7, 12
Zajęcia główne: ▶ Zabawa dydaktyczna – co jest ciepłe, a co zimne? Odgadywanie zagadek. Zabawa dydaktyczna
„Prawda – fałsz”. Zabawa badawcza „Ciepłe, cieplejsze, najcieplejsze”. Zabawa „Lodowe rzeźby”. Zabawa dydaktyczna
„Ciepłe – zimne” – zachęcanie do podejmo wania zabaw badawczych, rozwijających zmysł dotyku, klasyfikowanie według
określonej cechy.
obszary z podstawy programowej: III 5, 6, 9; IV 5, 7, 12, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Jadą traktory” – rozwijanie spostrzegawczości. Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiga-
niem „Piłka w dołku”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa dydaktyczna „Zimowa orkiestra” – wystukiwanie patyczkiem prostych melodii na szklanych butelkach napeł-
nionych wodą do różnej wysokości. Rozwijanie wrażliwości słuchowej, czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
x Zabawy swobodne w teatrzyku kukiełkowym – animowanie wybranych postaci, wymyślanie ich przygód. Rozwijanie
wyobraźni, formułowanie wypowiedzi.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Układamy rymy” – dobieranie w pary przygotowanych wcześniej przez N. obrazków przedstawia-
jących przedmioty, których nazwy się rymują (np.: kotek – płotek, sanki – dzbanki). Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej.
x Układanie puzzli z pociętych części obrazka przedstawiającego pojedynczy, wyraźnie wyodrębniony wzór (np.: sanki,
bałwana, śniegową gwiazdkę). Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy wzrokowej.
x Zabawa „Znajdź taką samą gwiazdkę” – poszukiwanie wśród rozrzuconych na stole gwiazdek dwóch jednakowych, składa-
nie ich na pół i sprawdzanie, czy obydwie połowy są identyczne. Ćwiczenie spostrzegawczości, poszukiwanie środka symetrii.
x Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zabawa dydaktyczna.
Temat: Co jest ciepłe, a co zimne?