Page 172 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 172
170 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Wtorek temat: Zimowe bukiety.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Bal u Pani Zimy” – swobodna ekspresja ruchowa z rekwizytami przy
muzyce. Ćwiczenia poranne: Zestaw V. Zabawa ortofoniczna – ćwiczenia w artykułowaniu dźwięków o zmiennym natęże-
niu. Zabawa „Jaki jest…?” – wzbogacanie słownictwa czynnego o określenia przymiotnikowe. Zabawa ruchowa na czwo-
rakach „Slalom między kałużami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 2, 7
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia plastyczne – zimowe bukiety. Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Srebrne ryby. Roz-
mowa z pokazem błyszczących koralików – wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego poprzez poznanie pojęcia: szron
oraz określeń opisujących wygląd: błyszczący, skrzący, mieniący się. Działania plastyczne – malowanie na szkle techniką
witrochromii – rozwijanie wrażliwości estetycznej na zróżnicowanie odcieni bieli oraz fakturę. Zorganizowanie wystawy
prac. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat własnych wytworów. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne:
Zestaw IV.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 1, 8; IV 2, 3, 8, 18
Zajęcia w ogrodzie: Słuchanie odgłosów – wskazywanie źródła ich pochodzenia. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu
terenowego. Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 7
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Bal u Pani Zimy”. N. wyznacza miejsce w sali (np. na dywanie) – będzie to sala balowa w pałacu Pani Zimy –
po czym włącza muzykę taneczną o zmiennym rytmie. Na dźwięk żywej i skocznej muzyki dzieci tańczą w sali balowej
z wykorzystaniem białych chustek (mogą to być też kawałki białej bibułki lub krepiny), ilustrując muzykę ruchem
i gestem. Kiedy muzyka zwalnia i cichnie, tancerze „zasypiają”, kładą się na podłodze, przykrywają się chusteczkami
i słuchają utworu. Ćwiczenie percepcji słuchowej, doskonalenie reakcji na sygnał dźwiękowy.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ortofoniczna – naśladowanie szumu zadymki śnieżnej (szuuu, szuuu) ze zmienianiem natężenia głosu. Ćwicze-
nia w artykułowaniu dźwięków o zmiennym natężeniu.
x Zabawa „Jaki jest…?”. Dzieci siedzą w kole. N. rzuca po kolei do każdego z nich piłkę i mówi słowo związane z zimą, np.
szron. Dziecko, któremu rzucono piłkę, musi ją złapać, dodając do podanego przez N. słowa opisujące je określenie, np.:
zimny, błyszczący. Wzbogacanie słownictwa czynnego o określenia przymiotnikowe.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Zimowe bukiety.
Cele:
ozwijanie wrażliwości estetycznej na zróżnicowanie odcieni bieli oraz fakturę
r
wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego poprzez poznanie pojęcia: szron oraz określeń opisujących wygląd: błyszczący,
skrzący, mieniący się
w
drażanie do sprzątania po zakończonej pracy.
Pomoce: tekst wiersza Doroty Gellner Srebrne ryby, koraliki „brylanty”, lampka, oszlifowane (ewentualnie
oklejone na brzegach taśmą) szklane płytki formatu A4 lub podkładki z grubej przezroczystej folii (np. z okładek
teczek biurowych), gęsta biała farba plakatowa lub tempera, kulki styropianu, srebrny brokat lub pocięta na kawałki
folia aluminiowa, pojemniczki na farbę, grube pędzle, wykałaczki.