Page 173 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 173

TYDZIEŃ 15  •  Tropy na śniegu  •  171



            Przebieg zajęć:
            1.  N. recytuje wiersz.



                  Srebrne ryby

              Mamo! Mamo!
              Spójrz na szyby!
              Lśnią na szybach
              srebrne ryby!
              Błyszczą w słońcu
              z każdej strony
              srebrne płetwy
              i ogony!
              Wodorostów las się skrzy,
              kryształowe muszle trzy…
              A tam w kącie,
              na dodatek
              zatopiony srebrny statek .
              To mróz,
              kiedy był na dworze,
              nasze szyby
              zmienił w morze!
                                    Dorota Gellner


            2.  N. pokazuje dzieciom koraliki „brylanty”. Pyta: Jakie są te koraliki?. Dzieci odpowiadają, np.: błyszczące, nie mają
              koloru, przezroczyste. N. pyta: Co jeszcze tak się błyszczy, skrzy, mieni jak te koraliki? A co może błyszczeć zimą?. Dzieci
              odpowiadają: szron, śnieg.
            3.  Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Przykładowe pytania:
              –   Czym są ryby w wierszu?
              –   Czy to prawdziwe ryby?
              –   Skąd się wzięły na szybach?
              –   Kiedy ryby na szybach błyszczą?
              N. przysuwa koraliki do światła lampy, a dzieci obserwują świetlne refleksy. Przez analogię wnioskują, kiedy śnieg
              i szron skrzą się zimą.
            4.  Działania plastyczne „Zimowe bukiety” – malowanie na szkle techniką witrochromii. Omówienie i przeprowadzenie
              poszczególnych etapów pracy:
                 x pomalowanie szklanych płytek grubą warstwą farby plakatowej lub tempery
                 x po wyschnięciu farby wydrapywanie za pomocą wykałaczki „mroźnych”, fantazyjnych wzorów
                 x ozdobienie pracy brokatem, kulkami styropianu i kawałkami mieniącej się folii w celu oddania efektu skrzenia się
                 szronu, śniegu.
            5.  Wspólne sprzątanie sali po zakończonej pracy.
            6.  Zorganizowanie wystawy prac. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat własnych wytworów.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Wsłuchiwanie się w odgłosy przyrody, np.: skrzypienia śniegu, trzasku gałązek. Kojarzenie słyszanych odgłosów ze
              źródłem ich pochodzenia.
              x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas
              korzystania ze sprzętu zimą.
              x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178