Page 176 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 176
174 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Cele:
r
ozwijanie twórczej ekspresji ruchowej
w
ykonywanie dwóch różnych czynności jednocześnie
r
eagowanie na sygnał dźwiękowy
kształtowanie uważnego słuchania
wrażliwianie na słuchaną muzykę (nastrój, tempo itp.).
u
Pomoce: nagranie nastrojowej muzyki i innej dowolnej muzyki, białe kartki papieru (co najmniej po jednej
dla każdego dziecka), folia malarska, tamburyn, drewienka, odtwarzacz CD.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Zimowe powitanie”. Dzieci stoją w kole wiązanym, a N. wita je różnymi sformułowaniami związanymi z zimą.
Dzieci, których powitanie dotyczy, odpowiadają na nie we wskazany sposób. Przykładowe powitania:
– Witam te dzieci, które lubią zimę. (Dzieci, które czują się powitane, machają ręką).
– Witam te dzieci, które lubią jeździć na sankach. (Dzieci, które czują się powitane, robią krok do przodu).
– Witam te dzieci, które lubią bawić się śnieżkami. (Dzieci, które czują się powitane, stają na jednej nodze).
– Witam te dzieci, które lubią lepić bałwana. (Dzieci, które czują się powitane, kucają).
2. Zabawa ruchowa „Śniegowe kule”. N. wprowadza dzieci w nastrój zabawy: Kiedy jest zima i pada śnieg, ze śniegu można
robić śnieżki. A kiedy śniegu nie ma albo jest go za mało, śnieżki można zrobić też inaczej. N. rozdaje dzieciom kartki
papieru i prosi, aby każde dziecko zgniotło kartkę w kulkę. N. włącza muzykę, a dzieci improwizują taniec śniegowych
kulek (podrzucają papierowe kule, turlają je, trzymają na otwartej dłoni itp.).
3. Marsz ze śniegową kulą. N. gra na tamburynie rytm do marszu, a dzieci maszerują i rytmicznie przekładają „śniegową”
kulę z ręki do ręki.
Zabawa „Lepimy bałwana”. Dzieci, trzymając w rękach „śniegowe” kule, poruszają się po sali w rytm tamburynu –
wolno, coraz szybciej, szybko. Po pewnym czasie N. przerywa grę i mówi: Teraz zagram na drewienkach. Posłuchajcie,
ile zagram dźwięków, one podpowiedzą nam, ile potrzeba śniegowych kulek, żeby ulepić bałwanka. Dzieci liczą dźwięki.
Teraz ulepcie bałwanka z tylu kulek, ile było dźwięków. Dzieci w grupach układają na podłodze bałwanki.
4. Zabawa „Tańczące kule”. N. włącza w tle nastrojową muzykę, rozkłada na podłodze folię malarską, po czym prosi dzieci, aby
położyły swoje kule na folii, a następnie złapały za jej brzeg i delikatnie nią poruszały. N. zwraca uwagę na dźwięki, jakie
wydaje folia i kieruje tempem poruszania nią – wolno, troszkę szybciej, wolniej. Na koniec dzieci mogą szybkim ruchem unieść
wysoko folię, tak aby śniegowe kule z niej spadły. N. zwija folię, a dzieci zbierają kule (jeśli chcą, mogą je zabrać do domu).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Wirujące śnieżynki”. Dzieci poruszają się, wirując wokół własnej osi. Na sygnał N. śnieżynki opadają (dzieci kucają).
Ćwiczenie równowagi.
x Zabawa „Wyścigi sanek”. Dzieci w parach ciągną się na sankach do wyznaczonej mety. Ćwiczenie ogólnej sprawności fizycznej.
x Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Czwartek temat: W sklepie z ubraniami.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia grafomotoryczne „Szalik dla lalki”. Gra dydaktyczna „Szukamy kształtu” –
utrwalanie kształtów podstawowych figur geometrycznych. Ćwiczenia poranne: Zestaw V. Zabawa dydaktyczna „Kiedy to
włożysz?” – doskonalenie umiejętności klasyfikacji. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – klasyfikowanie ubrań na letnie i zimowe.
Zabawa bieżna „Po drugiej stronie”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 12
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia matematyczne – w sklepie z ubraniami. Rozwiązywanie zagadek połączone z pokazem
rekwizytów – zimowych ubrań. Wspólne ubieranie zabawek w zimowe ubrania. Zabawa ruchowa „Lalki na spacerze”.
Zabawa „Sklep z ubraniami ZIMA – LATO” – zwrócenie uwagi na właściwe ubieranie się w zależności od pogody, uświa-
damianie dzieciom, że ubiór ma wpływ na nasze zdrowie, kształtowanie umiejętności klasyfikowania i definiowania.
Zwrócenie uwagi na to, jak zimowe ubrania dzieci są dostosowane do pogody.
obszary z podstawy programowej: III 5; IV 2, 5, 12, 18