Page 179 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 179
TYDZIEŃ 16 • Stroimy choinkę • 177
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne inspirowane muzyką.
Temat: Zimowe widoki.
Cele:
p
oznanie techniki malarskiej „mokre na mokrym”
doskonalenie umiejętności malowania farbami akwarelowymi
udzenie wrażliwości na piękno zimowego krajobrazu.
b
Pomoce: prezentacja multimedialna z widokami zimowych krajobrazów, kartka pogniecionego papieru rysunko-
wego zamoczonego w wodzie (jedna dla każdego dziecka), farby akwarelowe, pędzle, nagranie dowolnego utworu
związanego z zimą, np. Zimy z cyklu Cztery pory roku Antonia Vivaldiego, odtwarzacz CD.
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie prezentacji multimedialnej z widokami zimowych krajobrazów połączone ze słuchaniem utworu muzycznego.
Odwołanie się do krajobrazów za oknem.
2. „Zimowe widoki” – swobodna ekspresja malarska. Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
x rozdanie dzieciom mokrych kartek
x malowanie zimowych krajobrazów z wykorzystaniem nowej techniki – poprzez nanoszenie farby akwarelowej
na mokrą kartkę
x obserwowanie rozmywania się kresek
x odłożenie prac do wyschnięcia.
3. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.
4. Zorganizowanie wystawy prac – swobodne wypowiedzi dzieci na temat prac własnych oraz prac kolegów i koleżanek.
III Zajęcia w ogrodzie
x Oglądanie przez lupę śniegowych płatków. Rozwijanie zmysłu obserwacji.
x Dokarmianie ptaków – obserwacja zachowania ptaków przy karmniku. Uwrażliwianie na potrzeby zwierząt.
x Zabawa „Ptaszki dziobią ziarenka”. Dzieci poruszają się pomiędzy rozłożonymi na ziemi krążkami, naśladując latające
ptaki. Na sygnał N. przykucają na najbliższym krążku i stukają o niego palcami (zbierają ziarenka). Ćwiczenie reagowania
na sygnał i precyzji ruchów.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
TYDZIEŃ 16 Stroimy choinkę *
Poniedziałek temat: Czego chcielibyśmy dowiedzieć się o bombce?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca przy piosence Grudzień z Mikołajem. Oglądanie kartek
świątecznych – rozbudzanie zainteresowania tradycjami świątecznymi. Ćwiczenia poranne: Zestaw VI. Zabawa „Moja
przygoda z bombką” – rysowanie kredkami historii osobistych – tworzenie emocjonalnej więzi z tradycją, wyrażanie
emocji poprzez działania twórcze. Przygotowanie zaproszeń dla rodziców. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa
„W rytmie tamburynu”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 5, 6, 8; IV 1, 2, 5, 7, 8
* Temat realizowany z wykorzystaniem metody projektów badawczych. W metodzie projektów nie ma ścisłego planowania. N. podąża
za zainteresowaniami dzieci. Temat projektu dzieci wybierają same lub wspólnie z N. Projekt może być realizowany przez dłuższy
czas. Powyższy temat został opracowany na podstawie metody projektów opisanej w książce: J. Holm, L. Katz Mali badacze. Metoda
projektów w edukacji elementarnej, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2003. Temat ten może, a nawet powinien być modyfikowany
przez N. w celu zachowania założeń metody.