Page 180 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 180
178 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Zajęcia główne: ▶ Tworzenie wstępnej siatki pytań – czego chcielibyśmy dowiedzieć się o bombce? Rozwiązywa-
nie zagadki o choince. Wysłuchanie świątecznej piosenki. Rozmowa na temat choinki. Oglądanie gałązek i ilustracji
różnych drzew iglastych – poznawanie ich wielkości, wyglądu i zapachu – wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów
bożonarodzeniowych. Zabawa dydaktyczna „Zaczarowane pudełko” – oglądanie i opisywanie bombek. „Czego chcieli byśmy
dowiedzieć się o bombce?” – tworzenie wstępnej siatki pytań. Zabawa ruchowa „Wyprawa do lasu”.
obszary z podstawy programowej: III 2, 5, 6, 8; IV 2, 7, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Biegnij i dotknij!” – ćwiczenie reakcji na sygnał. Wyszukiwanie drzew iglastych w ogrodzie
– oglądanie igieł przez lupę, porównywanie igieł różnych drzew, poznawanie nazw tych drzew. Zabawa ruchowa z moco-
waniem i dźwiganiem „Piłka w dołku”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 2, 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca przy piosence Grudzień z Mikołajem (CD). Ilustrowanie ruchem tekstu piosenki.
x Oglądanie kartek świątecznych przedstawiających ozdobione choinki i stroiki – swobodne wypowiedzi dzieci. Rozbu-
dzanie zainteresowania tradycjami świątecznymi.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Moja przygoda z bombką”. Dzieci rysują kredkami historie osobiste związane tematycznie z projektem,
a następnie opowiadają treść swoich rysunków. N. na odwrocie każdego rysunku krótko opisuje jego treść, wpisuje
datę i podpisuje pracę. Tworzenie emocjonalnej więzi z tradycją, wyrażanie emocji poprzez działania twórcze.
x Przygotowanie zaproszeń dla rodziców na piątkowe spotkanie podsumowujące projekt. Zabranie zaproszeń do domu
i wręczenie ich rodzicom.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: tworzenie wstępnej siatki pytań (zajęcia z 1. etapu metody projektów badawczych).
Temat: Czego chcielibyśmy dowiedzieć się o bombce?
Cele:
wzbogacanie wiedzy na temat tradycji bożonarodzeniowych
ozbudzanie ciekawości poznawczej
r
n
abywanie umiejętności formułowania pytań
drażanie do pracy zespołowej
w
auka dochodzenia do wspólnych ustaleń
n
worzenie rodzinnej atmosfery świąt.
t
Pomoce: tekst zagadki, nagranie popularnej piosenki świątecznej, np. Jingle Bells, gałązki i ilustracje różnych drzew
iglastych, bombka dla każdego dziecka, pudełko, duży arkusz papieru, pisak.
Przebieg zajęć:
1. N. mówi zagadkę.
W pokoju drzewko zielone, na nim mnóstwo światełek.
Spod bombek i łańcuchów prawie nie widać igiełek. (choinka)
Anna Mikita
2. Wysłuchanie świątecznej piosenki. Rozmowa na temat choinki. Przykładowe pytania:
– Co to jest choinka? Skąd się biorą choinki?
– Dlaczego przynosimy je do domu?
3. Oglądanie gałązek i ilustracji różnych drzew iglastych – poznawanie ich wielkości, wyglądu i zapachu.
4. Zabawa dydaktyczna „Zaczarowane pudełko”. Dzieci losują bombki z pudełka, oglądają je i wypowiadają się na ich temat.
5. „Czego chcielibyśmy dowiedzieć się o bombce?” – tworzenie wstępnej siatki pytań. Dzieci siedzą w kole. N. rozkłada
na podłodze duży arkusz papieru, na środku pisze pisakiem słowo bombka. Obok zapisuje wszystkie pytania dzieci, np.: