Page 175 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 175
TYDZIEŃ 15 • Tropy na śniegu • 173
Przebieg zajęć:
1. N. opowiada utwór z wykorzystaniem pacynki gawrona.
Gawronek poznaje zimę
Młody gawronek źle spał tej nocy . Ze snu budziło go dotkliwe zimno . Najwięcej marzły mu nogi . Stawał to na jednej,
to na drugiej, wreszcie nastroszył wszystkie pióra tak, że zasłoniły mu nawet palce . To trochę pomogło . Teraz chłód
już mu mniej dokuczał i resztę nocy przespał jako tako .
Kiedy się zbudził, zobaczył, że wszyscy jego towarzysze podobnie nastroszyli czarne, lśniące pióra, chcąc utrzymać
jak najwięcej ciepła . Pióra zastępowały im puszystą kołderkę .
– Dlaczego tak zimno? – spytał gawronek sąsiada .
– Bo zima już nadchodzi – odpowiedział stary, doświadczony gawron .
– Zima? – zdziwił się gawronek . – Co to jest zima?
– Sam się przekonasz, gdy zmarzniesz przy poszukiwaniu żeru zasypanego śniegiem .
– A co to jest śnieg?
– Kwarrr!…
Stary gawron zakrakał z politowaniem i poderwał się do lotu . Całe stado uniosło się w górę i zatoczyło kilka kręgów .
Młodemu gawronkowi zachciało się pić . Skierował się więc do pobliskiego stawku na polu .
Woda w stawie była dziwnie spokojna . Nie marszczyły jej nawet najdrobniejsze fale . Gawronek pochylił dziób, chcąc
nabrać wody, i stuknął nim o coś twardego . Zdziwiony, przekrzywił głowę raz w prawo, raz w lewo, spojrzał raz jednym,
raz drugim okiem i znowu spróbował zaczerpnąć kilka kropli . Dziób znowu stuknął o dziwną, przezroczystą powierzchnię .
– Kwarrr! – zawołał gawronek . – Co to jest? Czyżby woda stwardniała?
Ostrożnie postawił jedną nóżkę na wodzie . Nie rozprysnęła się na boki i nóżka była sucha .
Postawił drugą nogę i – o dziwo! – stanął na powierzchni wody . Przez tę twardą wodę widział w głębi falujące z lekka
rośliny wodne . Wyglądało, jakby tam woda była taka sama jak dawniej .
Coraz bardziej zdziwiony postąpił kilka kroków ku środkowi stawu . Przed sobą zobaczył mały otwór w tej twardej
wodzie .
– Nareszcie – ucieszył się i połknął kilka kropli . – Kwarrr… jaka zimna! – wstrząsnął się .
– Kwarrr… – odezwał się tuż za nim stary gawron . – Co to, jeszcze nie cały staw zamarzł?
– Zamarzł? Nie rozumiem, co mówisz… Ale może mi wytłumaczysz, co się stało z wodą w naszym stawie? Wczoraj
była zupełnie mokra i nie można było jej dotknąć, żeby nóg nie zmoczyć, a dziś chodzę po niej jak po brzegu,
tylko że bardzo ziębi w nogi .
– Widzisz – zakrakał stary gawron . – To właśnie zima nadchodzi . To ona zmieniła wodę w stawie w twardy i zimny lód .
Hanna Zdzitowiecka
2. Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania:
– Kto występuje w opowiadaniu?
– Dlaczego mały gawronek zmarzł w nocy?
– Co zobaczył gawronek rano?
– Co się stało z wodą w stawie?
3. Swobodna ekspresja ruchowa „Gawronek szuka zimy” połączona z zabawą ortofoniczną. N. opowiada historię gawronka,
ilustrując jego przygody ruchem. Dzieci naśladują ruchy N., powtarzając kwarrr, kwarrr.
4. Zabawa badawcza „Jaki jest śnieg?”. Dzieci oglądają śnieg i badają jego właściwości. Obserwują topnienie. Oglądają przez
lupę płatki śniegu. Wypowiadają się na temat jego struktury (np.: miękki, puszysty).
5. Zabawa badawcza „Jaki jest lód?”. Dzieci oglądają kostki lodu i badają jego właściwości: dotykają, stukają, wąchają,
obserwują topnienie. Oglądają lód przez lupę i wypowiadają się na temat jego struktury (np.: gładki, błyszczący).
6. Zabawa badawcza „Czy śnieg jest czysty?”. Dzieci topią śnieg i filtrują go przez gazę. Rozmowa na temat: Czy można jeść
śnieg?.
7. Zabawa ruchowa „Sposób na zmarzlaka”. Dzieci naśladują ruchy N. zgodnie z jego poleceniami:
– Rozgrzewamy ręce. (pocieranie dłoni o dłoń)
– Przeskakujemy przez zaspy. (skok obunóż do góry i przed siebie)
– Ślizgamy się. (naśladowanie ruchów łyżwiarza)
Podczas wszystkich czynności dzieci wydają okrzyki: Huha!
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Śniegowe kule.