Page 175 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 175

TYDZIEŃ 15  •  Tropy na śniegu  •  173



            Przebieg zajęć:
            1.  N. opowiada utwór z wykorzystaniem pacynki gawrona.



                  Gawronek poznaje zimę

              Młody gawronek źle spał tej nocy . Ze snu budziło go dotkliwe zimno . Najwięcej marzły mu nogi . Stawał to na jednej,
              to na drugiej, wreszcie nastroszył wszystkie pióra tak, że zasłoniły mu nawet palce . To trochę pomogło . Teraz chłód
              już mu mniej dokuczał i resztę nocy przespał jako tako .
                 Kiedy się zbudził, zobaczył, że wszyscy jego towarzysze podobnie nastroszyli czarne, lśniące pióra, chcąc utrzymać
              jak najwięcej ciepła . Pióra zastępowały im puszystą kołderkę .
                 –   Dlaczego tak zimno? – spytał gawronek sąsiada .
                 –   Bo zima już nadchodzi – odpowiedział stary, doświadczony gawron .
                 –   Zima? – zdziwił się gawronek . – Co to jest zima?
                 –   Sam się przekonasz, gdy zmarzniesz przy poszukiwaniu żeru zasypanego śniegiem .
                 –   A co to jest śnieg?
                 –   Kwarrr!…
                 Stary gawron zakrakał z politowaniem i poderwał się do lotu . Całe stado uniosło się w górę i zatoczyło kilka kręgów .
                 Młodemu gawronkowi zachciało się pić . Skierował się więc do pobliskiego stawku na polu .
                 Woda w stawie była dziwnie spokojna . Nie marszczyły jej nawet najdrobniejsze fale . Gawronek pochylił dziób, chcąc
              nabrać wody, i stuknął nim o coś twardego . Zdziwiony, przekrzywił głowę raz w prawo, raz w lewo, spojrzał raz jednym,
              raz drugim okiem i znowu spróbował zaczerpnąć kilka kropli . Dziób znowu stuknął o dziwną, przezroczystą powierzchnię .
                 –   Kwarrr! – zawołał gawronek . – Co to jest? Czyżby woda stwardniała?
                 Ostrożnie postawił jedną nóżkę na wodzie . Nie rozprysnęła się na boki i nóżka była sucha .
                 Postawił drugą nogę i – o dziwo! – stanął na powierzchni wody . Przez tę twardą wodę widział w głębi falujące z lekka
              rośliny wodne . Wyglądało, jakby tam woda była taka sama jak dawniej .
                 Coraz bardziej zdziwiony postąpił kilka kroków ku środkowi stawu . Przed sobą zobaczył mały otwór w tej twardej
              wodzie .
                 –   Nareszcie – ucieszył się i połknął kilka kropli . – Kwarrr… jaka zimna! – wstrząsnął się .
                 –   Kwarrr… – odezwał się tuż za nim stary gawron . – Co to, jeszcze nie cały staw zamarzł?
                 –   Zamarzł? Nie rozumiem, co mówisz… Ale może mi wytłumaczysz, co się stało z wodą w naszym stawie? Wczoraj
              była zupełnie mokra i nie można było jej dotknąć, żeby nóg nie zmoczyć, a dziś chodzę po niej jak po brzegu,
              tylko że bardzo ziębi w nogi .
                 –   Widzisz – zakrakał stary gawron . – To właśnie zima nadchodzi . To ona zmieniła wodę w stawie w twardy i zimny lód .
                                                                                            Hanna Zdzitowiecka


            2.  Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania:
              –   Kto występuje w opowiadaniu?
              –   Dlaczego mały gawronek zmarzł w nocy?
              –   Co zobaczył gawronek rano?
              –   Co się stało z wodą w stawie?
            3.  Swobodna ekspresja ruchowa „Gawronek szuka zimy” połączona z zabawą ortofoniczną. N. opowiada historię gawronka,
              ilustrując jego przygody ruchem. Dzieci naśladują ruchy N., powtarzając kwarrr, kwarrr.
            4.  Zabawa badawcza „Jaki jest śnieg?”. Dzieci oglądają śnieg i badają jego właściwości. Obserwują topnienie. Oglądają przez
              lupę płatki śniegu. Wypowiadają się na temat jego struktury (np.: miękki, puszysty).
            5.  Zabawa badawcza „Jaki jest lód?”. Dzieci oglądają kostki lodu i badają jego właściwości: dotykają, stukają, wąchają,
              obserwują topnienie. Oglądają lód przez lupę i wypowiadają się na temat jego struktury (np.: gładki, błyszczący).
            6.  Zabawa badawcza „Czy śnieg jest czysty?”. Dzieci topią śnieg i filtrują go przez gazę. Rozmowa na temat: Czy można jeść
              śnieg?.
            7.  Zabawa ruchowa „Sposób na zmarzlaka”. Dzieci naśladują ruchy N. zgodnie z jego poleceniami:
              –   Rozgrzewamy ręce. (pocieranie dłoni o dłoń)
              –   Przeskakujemy przez zaspy. (skok obunóż do góry i przed siebie)
              –   Ślizgamy się. (naśladowanie ruchów łyżwiarza)
              Podczas wszystkich czynności dzieci wydają okrzyki: Hu­ha!

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
            Temat: Śniegowe kule.
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180