Page 171 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 171
TYDZIEŃ 15 • Tropy na śniegu • 169
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca grupę „Śniegowa zaspa”. Dzieci stoją w kole z zamkniętymi oczami. N. dotykiem (w ciszy) wybiera
jedno z dzieci, które następnie wchodzi do środka koła, i nakrywa je cienkim białym materiałem. Dzieci zgadują,
kto się ukrył pod „śniegową zaspą”. N. pyta: Po czym poznaliście, kto się ukrył?. Ćwiczenie spostrzegawczości, rozpozna-
wanie członków grupy.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 29 – ćwiczenie w rysowaniu po śladzie z zachowaniem określonego kierunku kreślenia.
Po wykonaniu ćwiczenia N. proponuje dzieciom zabawę badawczą z lusterkiem z wykorzystaniem karty pracy. Przed-
szkolaki oglądają lustrzane odbicie rysunku (śnieżynki), szukają osi symetrii.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zabawa dydaktyczna połączona ze spacerem po najbliższej okolicy.
Temat: Czy to już zima?
Cele:
oznanie pory roku (zimy)
p
wzbogacenie zasobu słownictwa czynnego poprzez wprowadzenie i wyjaśnienie pojęć służących do określania atrybutów
zimy oraz towarzyszących jej zjawisk atmosferycznych: lód, śnieg, czapy śniegowe, zadymka śnieżna
dostrzeganie piękna zimowego krajobrazu
p
rzestrzeganie ustalonych zasad zachowania podczas spaceru
warzanie okazji do dzielenia się doświadczeniami i wrażeniami ze spaceru.
s
t
Pomoce: ilustracje przedstawiające krajobrazy w różnych porach roku oraz stany pogody odpowiadające różnym
porom roku, dowolne nagranie muzyki relaksacyjnej, odtwarzacz CD, kawałki folii, plastiku, szklany talerzyk.
Przebieg zajęć:
1. Utrwalenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących dzieci podczas wyjścia poza teren przedszkola.
2. Omówienie celu spaceru – prowadzenie obserwacji krajobrazu najbliższej okolicy oraz stanu pogody.
3. Po powrocie ze spaceru rozmowa na temat spostrzeżeń dzieci. Przykładowe pytania:
– Czy zauważyliście zmiany w przyrodzie? Jakie?
– Dlaczego nastąpiły te zmiany?
– Jak się nazywa obecna pora roku?
4. Nazywanie charakterystycznych cech zimowego krajobrazu i zimowej pogody. Dzielenie się wrażeniami i doświadcze-
niami.
5. Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest zima?” – wyszukiwanie wśród rozłożonych na podłodze ilustracji tych, które przedsta-
wiają zimę. Uzasadnianie wyboru. Stworzenie zimowej dekoracji na tablicy ściennej.
6. Zabawa „Wirujące śnieżynki”. Dzieci-śnieżynki wirują wokół własnej osi w rytmie muzyki. Gdy muzyka cichnie, dzieci-
-śnieżynki kucają.
7. Zabawa „Jak skrzypi śnieg?” – praktyczna weryfikacja propozycji dzieci. Pocieranie palcami różnych materiałów (szkło,
folia, plastik) i wydobywanie skrzypiących dźwięków.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Czarodziejskie znaki”. Dzieci rysują dowolne kształty, a następnie w parach odgadują, co narysowały. Rozwija-
nie wyobraźni i umiejętności kojarzenia.
x Obserwacje przyrodnicze „Czy to już zima?” – obserwacja charakterystycznych oznak zimy, wnioskowanie o zmianach
w przyrodzie związanych z nadejściem nowej pory roku. Ćwiczenie spostrzegawczości i rozwijanie zainteresowania
przyrodą.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).