Page 174 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 174
172 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Środa temat: Jaki jest śnieg?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa orientacyjna „Gdzie się ukrył…?” – utrwalanie kierunków w przestrze-
ni i rozwijanie spostrzegawczości. Zabawa „Policz i zapamiętaj” – ćwiczenia w liczeniu oraz rozwijanie spostrzegawczości
i pamięci. Ćwiczenia poranne: Zestaw V. Praca plastyczna z KA – ćwiczenie motoryki małej. Zabawa ruchowa „Bałwankowy
spacer”. Ćwiczenia oddechowe. Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 8, 14, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia badawcze – jaki jest śnieg? Wysłuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gawronek
poznaje zimę. Rozmowa na temat treści opowiadania. Swobodna ekspresja ruchowa „Gawronek szuka zimy” połączona
z zabawą ortofoniczną. Zabawy badawcze: „Jaki jest śnieg?”, „Jaki jest lód?”, „Czy śnieg jest czysty?”. Rozmowa na temat:
Czy można jeść śnieg? – poznanie właściwości śniegu i lodu, budzenie ciekawości poznawczej. Zabawa ruchowa „Sposób
na zmarzlaka”. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – śniegowe kule. Zabawy rytmiczne rozwijające twórczą ekspresję
ruchową.
obszary z podstawy programowej: III 8; IV 2, 3, 5, 7, 13, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa równoważna „Wirujące śnieżynki”. Zabawa „Wyścigi sanek”. Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć
orzeszki do dziupli”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa orientacyjna „Gdzie się ukrył…?” – szukanie wybranej zabawki według umówionej podpowiedzi. Utrwalanie
kierunków w przestrzeni i rozwijanie spostrzegawczości.
x Zabawa „Policz i zapamiętaj”. N. układa na podłodze kilka zabawek średniej wielkości. Prosi dzieci, aby policzyły
zabawki i zapamiętały ich położenie. Następnie dzieci zamykają oczy, a N. zmienia układ i/lub liczbę przedmiotów.
Dzieci przeliczają zabawki i próbują określić, co się zmieniło. Ćwiczenia w liczeniu oraz rozwijanie spostrzegawczości
i pamięci.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie pracy plastycznej z KA, k.10 – wyklejanie sylwetki ptaka (gawronka) plasteliną, lepienie kulek śniegu
z plasteliny; utrwalenie treści opowiadania.
x Zabawa ruchowa „Bałwankowy spacer”. Dzieci-bałwanki ustawiają się za dzieckiem-bałwankiem prowadzącym wycieczkę.
Bałwanek-przewodnik prezentuje wymyślony przez siebie śmieszny, niezwykły krok. Bałwanki ustawione za nim
naśladują jego ruchy. Współtworzenie atmosfery dobrej zabawy w grupie.
x Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie na białe piórka „śnieżynki”. Regulowanie oddechu.
x Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia badawcze.
Temat: Jaki jest śnieg?
Cele:
oznanie właściwości śniegu i lodu
p
b
udzenie ciekawości poznawczej
w
drażanie do przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa podczas zabaw śniegiem i na lodzie
p
rowadzenie obserwacji ukierunkowanej.
Pomoce: tekst opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gawronek poznaje zimę, pacynka gawrona (może być zrobiona
z czarnej skarpety, guzików – oczy i czerwonej klamerki do bielizny – dziób), śnieg, lupa, kostki lodu, plastikowe
pojemniki, gaza.