Page 174 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 174

172  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień


          Środa    temat:  Jaki jest śnieg?



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa orientacyjna „Gdzie się ukrył…?” – utrwalanie kierunków w przestrze-
          ni i rozwijanie spostrzegawczości. Zabawa „Policz i zapamiętaj” – ćwiczenia w liczeniu oraz rozwijanie spostrzegawczości
          i pamięci. Ćwiczenia poranne: Zestaw V. Praca plastyczna z KA – ćwiczenie motoryki małej. Zabawa ruchowa „Bałwankowy
          spacer”. Ćwiczenia oddechowe. Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 8, 14, 15

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia badawcze – jaki jest śnieg? Wysłuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gawronek
          poznaje zimę. Rozmowa na temat treści opowiadania. Swobodna ekspresja ruchowa „Gawronek szuka zimy” połączona
          z zabawą ortofoniczną. Zabawy badawcze: „Jaki jest śnieg?”, „Jaki jest lód?”, „Czy śnieg jest czysty?”. Rozmowa na temat:
          Czy można jeść śnieg? – poznanie właściwości śniegu i lodu, budzenie ciekawości poznawczej. Zabawa ruchowa „Sposób
          na zmarzlaka”.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – śniegowe kule. Zabawy rytmiczne rozwijające twórczą ekspresję
          ruchową.
            obszary z podstawy programowej: III 8; IV 2, 3, 5, 7, 13, 18, 19

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa równoważna „Wirujące śnieżynki”.  Zabawa „Wyścigi sanek”. Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć
          orzeszki do dziupli”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa orientacyjna „Gdzie się ukrył…?” – szukanie wybranej zabawki według umówionej podpowiedzi. Utrwalanie
            kierunków w przestrzeni i rozwijanie spostrzegawczości.
             x Zabawa „Policz i zapamiętaj”. N. układa na podłodze kilka zabawek średniej wielkości. Prosi dzieci, aby policzyły
            zabawki i zapamiętały ich położenie. Następnie dzieci zamykają oczy, a N. zmienia układ i/lub liczbę przedmiotów.
            Dzieci przeliczają zabawki i próbują określić, co się zmieniło. Ćwiczenia w liczeniu oraz rozwijanie spostrzegawczości
            i pamięci.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Wykonanie pracy plastycznej z KA, k.10 – wyklejanie sylwetki ptaka (gawronka) plasteliną, lepienie kulek śniegu
            z plasteliny; utrwalenie treści opowiadania.
             x Zabawa ruchowa „Bałwankowy spacer”. Dzieci-bałwanki ustawiają się za dzieckiem-bałwankiem prowadzącym wycieczkę.
            Bałwanek-przewodnik prezentuje wymyślony przez siebie śmieszny, niezwykły krok. Bałwanki ustawione za nim
            naśladują jego ruchy. Współtworzenie atmosfery dobrej zabawy w grupie.
             x Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie na białe piórka „śnieżynki”. Regulowanie oddechu.
             x Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: zajęcia badawcze.
          Temat: Jaki jest śnieg?
          Cele:
            oznanie właściwości śniegu i lodu
            p
            b
            udzenie ciekawości poznawczej
            w
            drażanie do przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa podczas zabaw śniegiem i na lodzie
            p
            rowadzenie obserwacji ukierunkowanej.
               Pomoce: tekst opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gawronek poznaje zimę, pacynka gawrona (może być zrobiona
               z czarnej skarpety, guzików – oczy i czerwonej klamerki do bielizny – dziób), śnieg, lupa, kostki lodu, plastikowe
               pojemniki, gaza.
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179