Page 177 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 177
TYDZIEŃ 15 • Tropy na śniegu • 175
Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie patykiem kółek na śniegu. Zabawa „Spłoszone ptaki” – ćwiczenie orientacji przestrzennej
i reagowania na sygnał. Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia grafomotoryczne „Szalik dla lalki”. Dzieci kreślą na długim pasku papieru znaki grafomotoryczne po śladzie.
Usprawnianie ręki.
x Gra dydaktyczna „Szukamy kształtu”. Każde dziecko otrzymuje kartonik z naszkicowanym kształtem: koła, kwadratu
lub trójkąta. Zadaniem dzieci jest odnalezienie w sali przedmiotu o takim samym kształcie. Nauka uważnej obserwacji,
utrwalanie kształtów podstawowych figur geometrycznych.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Kiedy to włożysz?”. Dzieci otrzymują obrazki przedstawiające różne ubrania. Rozdzielają obrazki
pod kątem dostosowania widniejących na nich ubrań do określonej pory roku. Doskonalenie umiejętności klasyfikacji.
x Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 30 – dzieci rysują słoneczka na metkach przy ubraniach letnich, a gwiazdkę przy ubra-
niach zimowych.
x Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: W sklepie z ubraniami.
Cele:
zwrócenie uwagi na właściwe ubieranie się w zależności od pogody
u
świadamianie dzieciom, że ubiór ma wpływ na nasze zdrowie
kształtowanie umiejętności klasyfikowania i definiowania.
Pomoce: teksty zagadek, rękawiczki, szalik, czapka zimowa z pomponem, czapka zimowa ze sznureczkami po bo-
kach, druty do dziergania i włóczka, ubrania dla lalek i misia na zimową pogodę, obrazki do tworzenia kolekcji
przedstawiające ubrania na różne pory roku, około 30 par obrazków przedstawiających letnie i zimowe ubrania,
elementy wyposażenia kącika lalek, dowolne nagranie z rytmiczną muzyką, odtwarzacz CD.
Przebieg zajęć:
1. N. przygotowuje rekwizyty w kąciku lalek: misie, lalki w letnich ubraniach, ubranka zimowe w szafce.
2. Rozwiązywanie zagadek połączone z późniejszym pokazem rekwizytów (przy szaliku także drutów i włóczki).
Gdy z nieba sypią białe śnieżyczki, Jest długi i cieplutki
tobie w rączki jest ciepło, bo masz… (rękawiczki) na końcach ma frędzelki.
Magdalena Kosecka Otulasz nim szyję,
gdy mróz na dworze wielki. (szalik)
Magdalena Kosecka
Miewa pompon w górze lub sznureczki z boku.
Uszy dobrze chroni, gdy mróz szczypie wokół. (czapka zimowa)
Barbara Rokicka
3. Zabawa inspirowana pytaniem: Czy nasz miś i lalki mogą pójść dzisiaj na spacer?. Dzieci oglądają misia oraz lalki
i wnioskują o niedostosowaniu ich ubrań do pogody. N. pyta: Co musimy zrobić? Jakie ubrania wybrać? Dlaczego?. Wspólne
ubieranie zabawek w zimowe ubrania.
4. Zabawa ruchowa „Lalki na spacerze”. Dzieci poruszają się w rytm muzyki, naśladując sztywny sposób poruszania się lalki.
Gdy muzyka cichnie, schylają się, naśladują zbieranie śniegu i robienie kul. Gdy muzyka gra, naśladują rzucanie się śnieżkami.
5. Zabawa dydaktyczna „Sklep z ubraniami ZIMA – LATO”. N. przygotowuje „sklep” wyposażony w obrazki przedstawia-
jące ubrania na dwie pory roku: zimę i lato. Każde dziecko otrzymuje jeden obrazek przedstawiający pojedynczą sztukę
odzieży, np. zimową czapkę lub czapkę z daszkiem. Sprzedawca (N. lub wybrane dziecko) staje przy stoisku z ubra -
niami, tj. rozłożonymi z tyłu na półce obrazkami identycznymi jak obrazki dzieci. Sprzedawca podczas sprzedaży