Page 178 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 178
176 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
nie patrzy na swoje obrazki. Kupujący oglądają swoje obrazki, odwracają je tak, aby nie widział ich sprzedający i usta-
wiają się w kolejce. Kupują ubrania przedstawione na ich obrazkach. Kupując, muszą pamiętać o zwrotach grzecznościo-
wych oraz zachować właściwy schemat rozmowy:
Sprzedawca: Co chcesz kupić?
Kupujący opisuje ubranie, które ma na swoim obrazku (np. ciepłą, żółtą czapkę z pomponem).
Sprzedawca: Kiedy będziesz ją nosił? Dlaczego zimą/latem?
Kupujący podaje nazwę pory roku i uzasadnia swój wybór.
Sprzedawca odwraca się, wyszukuje obrazek przedstawiający opisywane ubranie i podaje kupującemu.
6. N. dziękuje za wspólną zabawę i zaprasza dzieci do ogrodu. W szatni zwraca uwagę na to, jak zimowe ubrania dzieci są
dostosowane do pogody.
III Zajęcia w ogrodzie
x Rysowanie patykiem kółek na śniegu. Usprawnianie ręki.
x Zabawa „Spłoszone ptaki”. N. wyznacza w ogrodzie miejsce, które będzie gniazdem ptaków. Dzieci biegają swobodnie,
naśladując fruwanie ptaków. Na klaśnięcie i hasło: Kot idzie spłoszone dzieci-ptaki uciekają do gniazda. Ćwiczenie orien-
tacji przestrzennej i reagowania na sygnał.
x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
N. prosi dzieci, aby następnego dnia przyniosły do przedszkola rękawiczki.
Piątek temat: Zimowe widoki.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Królestwo rękawiczek” – ćwiczenia w przeliczaniu, przyporządkowy-
waniu jeden do jednego, klasyfikowaniu. Utrwalanie pojęcia: para. Ćwiczenia poranne: Zestaw V. Przedstawienie dowolnej
bajki przy użyciu rękawiczek w roli bohaterów. Zabawy inscenizacyjne. Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 12, 15
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia plastyczne inspirowane muzyką – zimowe widoki. Oglądanie prezentacji multimedial-
nej z wido kami zimowych krajobrazów połączone ze słuchaniem utworu muzycznego – budzenie wrażliwości na piękno
zimowego krajobrazu. „Zimowe widoki” – swobodna ekspresja malarska z wykorzystaniem nowej techniki „mokre na
mokrym”, doskonalenie umiejętności malowania farbami akwarelowymi.
obszary z podstawy programowej: I 7; III 8; IV 2, 7, 8, 16, 18
Zajęcia w ogrodzie: Oglądanie przez lupę śniegowych płatków. Rozwijanie zmysłu obserwacji. Dokarmianie ptaków –
obserwacja zachowania ptaków przy karmniku. Uwrażliwianie na potrzeby zwierząt. Zabawa „Ptaszki dziobią ziarenka”.
Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 10, 11; IV 2, 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Królestwo rękawiczek”. N. zachęca dzieci do uporządkowania rękawiczek: Taki bałagan. Jak możemy pogrupować
te rękawiczki?. Wysłuchanie propozycji dzieci. Segregowanie przyniesionych przez dzieci rękawiczek na różne sposoby:
w pary, według liczby palców (z jednym palcem, z pięcioma palcami), według koloru. Liczenie rękawiczek. Ćwiczenia
w przeliczaniu, przyporządkowywaniu jeden do jednego, klasyfikowaniu. Utrwalanie pojęcia: para.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Przedstawienie wspólnie z dziećmi dowolnej bajki przy użyciu rękawiczek w roli bohaterów. Zabawy inscenizacyjne.
x Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).