Page 183 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 183

TYDZIEŃ 16  •  Stroimy choinkę  •  181



            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Rzucamy śnieżkami”. Dzieci rzucają się ulepionymi przez siebie śniegowymi kulami (można celować tylko
              poniżej pasa). Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
              x Obserwowanie kory drzew iglastych przez lupę. Próba odpowiedzi na pytanie: Co kryje się w korze?. Rozwijanie
              zainteresowania przyrodą.
              x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




            Środa    temat:  Z czego robi się bombki?



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Wspólne przygotowanie kart do gry w bingo – wdrażanie do wykonywania
            zadań zgodnie z instrukcją. Oglądanie albumów o tematyce świątecznej – kształtowanie poszanowania dla tradycji.
            Ćwiczenia poranne: Zestaw VI. Zabawa dydaktyczna „Bombkowe bingo” – ćwiczenie spostrzegawczości, nauka koncen-
            tracji uwagi, stwarzanie atmosfery dobrej zabawy. Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 5; IV 2

            Zajęcia główne:   ▶  1. Aktywność badawcza – z czego robi się bombki? Odczytanie pytań z siatki pytań i doświad-
            czalne weryfi kowanie hipotez. Doświadczenia: „Z czego robi się bombki?”, „Czy wszystkie bombki tak samo łatwo się
            tłuką?” – próby samodzielnego rozwiązywania problemów oraz wykonywania prostych doświadczeń i wnioskowania. Przy-
            gotowanie ankiet dla rodziców na temat rodzajów bombek posiadanych w domu – ustalenie sposobu zapisu odpowiedzi
            – nauka kodowania i dekodowania informacji, nauka uważnego słuchania zdania innych oraz spokojnego przedstawiania
            swoich sądów i opinii. Zabawa ruchowa „Zaczarowane zaprzęgi”.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – ubieramy choinkę.
            Zabawy rytmiczne – utrwalanie umiejętności chodzenia w kole wiązanym oraz po okręgu ze zmianą kierunku.
              obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 5, 7, 9, 12, 13, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Śniegowe rzeźby” – lepienie figur ze śniegu. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
            Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek” (kulkę śniegową).
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 5



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Karty do gry – wspólne przygotowanie kart do gry w bingo. Należy przygotować tyle zestawów kart, ile jest dzieci.
              Zestaw ma składać się z czterech kart (wielkości 1/4 kartki A5) – na każdej znajduje się jedna ozdoba świąteczna
              (np.: bombka, gwiazdka, aniołek, ciastko/piernik). Dzieci wyszukują w gazetkach reklamowych zdjęcia ozdób, wycinają je
              i naklejają na białe kartoniki. Wdrażanie do wykonywania zadań zgodnie z instrukcją.
              x Oglądanie albumów o tematyce świątecznej – wysłuchanie opowiadania N. o historii i tradycji dekorowania drzewek
              na święta. Kształtowanie poszanowania dla tradycji.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa dydaktyczna „Bombkowe bingo”. Każde dziecko otrzymuje kartę do gry (kartka A5 podzielona na cztery pola)
              oraz losuje cztery karty z zestawów przygotowanych rano. Jedno z dzieci rzuca kostką, na której czterech ścianach (dwie
              ściany puste) naklejone są ilustracje ozdób tego samego typu, co te na kartach. Gdy wypadanie puste pole,
              powtarzamy rzut kostką. Gdy wypadnie ozdoba, dziecko, które ma kartę z identycznym rodzajem ozdoby jak na kostce,
              kładzie ją na jednym z pól karty. Dzieci, które zapełnią wszystkie pola karty, wołają: Bingo! Ćwiczenie spostrzegawczości,
              nauka koncentracji uwagi, stwarzanie atmosfery dobrej zabawy.
              x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188