Page 186 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 186
184 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Zajęcia główne: ▶ Wycieczka do wytwórni bombek – jak powstaje bombka? Przypomnienie zasad bezpieczeństwa
obowiązujących w czasie wyjścia poza teren przedszkola. Wycieczka do wytwórni bombek lub pracowni zdobienia bombek
– obserwacja metod wytwarzania bombek, rozmowy z ekspertami – zadawanie pytań spontanicznych i wcześniej przy-
gotowanych, wykonywanie zdjęć. Szkice z natury – szkicowanie ołówkiem elementów zaobserwowanych w wytwórni bombek.
Rozmowa na temat wrażeń z wycieczki, zorganizowanie wystawy szkiców.
obszary z podstawy programowej: I 7, 9; III 4, 5; IV 2, 5, 8, 20
Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie patykiem na śniegu. Obserwacja ptaków przy karmniku – próby rozpoznawania ich
gatunków. Zabawa ruchowa rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 10, 11; IV 2, 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Przygotowanie pytań do eksperta inspirowanych pytaniem wyjściowym: O co chcielibyście spytać panią lub pana pracują cych
w wytwórni bombek?. Wspólne formułowanie pytań do eksperta i zapisanie ich na dużym arkuszu papieru. Nabywanie
umiejętności formułowania pytań, rozbudzanie ciekawości poznawczej, nauka szacunku do wypowiedzi innych.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenia grafomotoryczne – stemplowanie odciskami z gąbki bombek na sylwecie choinki. Po wyschnięciu rysowanie
na nich wzorów. Usprawnianie ręki.
x Wykonanie ćwiczenia z KP1, k. 32. Dzieci zastanawiają się, który z dwóch obrazków pasuje do historyjki. Starają się
opisać nastrój, w jakim jest bałwanek na każdym z małych obrazków. Opowiadają historyjkę zgodnie z kolejnością
zdarzeń.
x Ćwiczenia oddechowe „Śnieżny puszek”. Czworo dzieci stoi dookoła stołu, każde po jednej stronie. Dmuchają z przeciw-
nych stron na kawałek waty, tak aby nie spadł z blatu. Regulowanie oddechu.
x Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia terenowe połączone ze spotkaniem z ekspertem – wycieczka do wytwórni bombek lub pracowni
artystycznego zdobienia bombek (zajęcia z 2. etapu metody projektów badawczych).
Temat: Jak powstaje bombka?
Cele:
u
trwalenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie wyjścia poza teren przedszkola oraz uświadomienie koniecz-
ności bezwzględnego ich przestrzegania
oznanie procesu wytwarzania bombek
p
uczenie śmiałości i otwartości w kontaktach z innymi
rowadzenie obserwacji ukierunkowanej
p
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat obserwowanych zachowań innych ludzi oraz ich oceny.
Pomoce: podkładki z klipsem, kartki, ołówki (jeden dla każdego dziecka), aparat fotograficzny.
Przebieg zajęć:
1. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie wyjścia poza teren przedszkola.
2. Omówienie celu wycieczki – poznanie metody wytwarzania bombek.
3. Wycieczka do wytwórni bombek lub pracowni zdobienia bombek (jeżeli ten cel jest niemożliwy do realizacji, warto
zorganizować spacer do sklepu z ozdobami świątecznymi). Obserwacja metod wytwarzania bombek, rozmowy
z ekspertami – zadawanie zarówno spontanicznych, jak i wcześniej przygotowanych pytań, wykonywanie zdjęć.
4. Szkice z natury. Dzieci szkicują ołówkiem na kartce papieru umieszczonej na podkładce elementy otoczenia, które szcze-
gólnie je zainteresowały w wytwórni/pracowni.
Uwaga: Szkic powinien być zawsze wykonywany na miejscu bezpośredniej obserwacji.
5. Powrót do przedszkola – rozmowy z dziećmi na temat wrażeń z wycieczki, zorganizowanie wystawy szkiców.
6. Podsumowanie zajęć – rozmowa podsumowująca. Utrwalenie wiadomości dzieci.