Page 190 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 190

188  •  PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ  •  Styczeń



           Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
           Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
            dnia                                                             do podstawy programowej
                  Zajęcia w ogrodzie  y  „Czy ogród nadal śpi?” – obserwowanie   f   aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ortofonicz-
                                      roślin i zwierząt w ogrodzie
                                                                        nych (I 9)
             BAJKI,   I 2, 5; IV 18, 19  y  zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem   f   ubiera się i rozbiera w szatni z niewielką pomo-
                                                                        cą dorosłego (I 2)
                                      między drzewkami”
             Wtorek   BAŚNIE, BAJECZKI                                f   jest zaangażowane w zdobywanie nowych do-
                                                                        świadczeń; obserwuje przyrodę (IV 18, 19)
                                                                          jest sprawne fizycznie; bierze udział w zabawach
                                                                      f
                                                                        ruchowych (I 5)
                  Aktywność poranna   y  „Moja ulubiona książka” – wypowiedzi dzieci   f   chętnie przegląda książki, zwraca się z prośbą
                  i popołudniowa      na temat książek                  o ich przeczytanie i zadaje pytania (IV 19)
                  II 8; III 8; IV 4, 5, 12,   y  wykonanie ćwiczenia – KP2, k. 33  f   przestrzega zasad poruszania się po ulicy tylko
                  15, 19            y  ćwiczenia poranne: Zestaw VII    pod opieką osoby dorosłej, nie oddala się od
                                    y  zabawa dydaktyczna „Co to za bajka?” –   opiekuna (III 5)
                                      ćwiczenie mnemotechniczne       f   jest zainteresowane działaniem biblioteki –
                                    y  ćwiczenia grafomotoryczne – kopiowanie   zadaje pytania, wypowiada się na temat książek
                                                                        (IV 2, 19, 20)
                                      przez kalkę techniczną          f   rozwija zainteresowania czytelnicze (IV 4)
                                      zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do
                                    y
               GDZIE MIESZKA KSIĄŻECZKA?  Zajęcia główne  y  wysłuchanie opowiadania Maciejki Mazan   f   uważnie słucha wypowiedzi rozmówcy i czeka
                                      dziupli”
                                                                          stosuje w wypowiedziach nowo poznane wyrazy:
                                                                      f
                                                                        biblioteka, czytelnik (IV 2)
                                      Biblioteka
                  II 3; III 5; IV 2, 4, 7,
                                                                        na swoją kolej (II 8; III 8)
                                      ozmowa na temat treści opowiadania
                                      r
                  12, 19, 20
                                    y
                                                                          jest otwarte w nowych sytuacjach, gdy ma po-
                                                                      f
                                      omówienie zasad bezpieczeństwa obowią-
                                    y
                                                                        czucie bezpieczeństwa (II 3)
                                      zujących podczas wyjścia poza teren przed-
                                                                          grupuje książki w sensowny sposób i formułuje
                                                                      f
                                      szkola
                                                                        uogólnienia typu: ta do tej pasuje, te są o podob­
                                    y
                                                                        nej tematyce, a te są inne (IV 12)
                                      mowy z pracownikami, pogadanka
                                      zorganizowanie biblioteczki przedszkolnej;
                                    y  wycieczka do biblioteki; obserwacja, roz-  f   potrafi zapamiętać treść obrazków podczas krót-
                                                                        kiej ekspozycji (IV 5)
               Środa                y  „Bajka o Kopciuszku” – zabawy rytmiczne   f   próbuje wymienić przedmioty przedstawione
                                      grupowanie książek według tematu
                                                                        na pokazanym wcześniej obrazku (IV 5)
                                      i inscenizacyjne przy piosence Na bal z Kop­    przelicza elementy i porównuje ich wielkość
                                      ciuszkiem (CD)                  f
                                                                        (IV 12, 15)
                  Zajęcia w ogrodzie  y  zabawy z wykorzystaniem sprzętu tereno-  f   śpiewa znane piosenki (IV 7)
                  I 5; III 5          wego                            f   naśladuje grę na różnych instrumentach (IV 7)
                                    y  zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”  f   odtwarza ruchem rytm śpiewanej piosenki (IV 7)
                                                                      f   przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas korzy-
                                                                        stania ze sprzętów terenowych zimą (III 5)
                                                                      f   jest sprawne ruchowo (I 5)
                  Aktywność poranna   y  zabawa dydaktyczna „Gra w kolory”  f   segreguje przedmioty i uzasadnia, dlaczego do
               DROGA DO ZAMKU ŚPIĄCEJ KRÓLEWNY  Zajęcia główne  y  zabawa w parach „Pchełki” – doskonalenie   f   czerpie radość ze wspólnej zabawy (II 1, 3, 4; III 5)
                                                                        siebie pasują (IV 12)
                                      wysłuchanie bajki Jaś i Małgosia
                  i popołudniowa
                                    y
                  I 5, 7, 9; IV 12
                                                                          rozwija sprawność grafomotoryczną (I 7, 9)
                                      ćwiczenia oddechowe
                                    y
                                                                      f
                                      ćwiczenia poranne: Zestaw VII
                                                                          potrafi z pomocą N. skonstruować prostą grę
                                                                      f
                                    y
                                                                        matematyczną (IV 11, 15)
                                                                          umie liczyć, wymieniając liczebniki w popraw-
                                      umiejętności liczenia, ćwiczenie sprawności
                                      manualnej
                                                                        nej kolejności (IV 15)
                                                                          ustala wynik dodawania i odejmowania (IV 15)
                                      wykonanie ćwiczenia – KP2, k. 34
                                    y
                                                                      f
                                      zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy”
                                                                          przestrzega reguł gry (III 5)
                                    y
                                                                      f
                                                                      f
                                      gra dydaktyczna „Droga do zamku Śpiącej
                                    y
                                                                          wykazuje się odpornością emocjonalną koniecz-
                                                                      f
                  I 7; II 1, 3, 4, 8; III 5;
                                      Królewny” – projektowanie gry dydaktycznej,
                                                                        ną do racjonalnego radzenia sobie w nowych
                                      ustalanie reguł, rozgrywki
                  IV 11, 15
                                                                        i trudnych sytuacjach – spokojnie czeka na swo-
                                                                        ją kolej, łagodnie reaguje w sytuacji przegranej,
                                                                        umie pogratulować koledze wygranej (II 8)
                                      kami do celu
                  I 5, 7, 9
                                      rzeźbienie w śniegu
               Czwartek   Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa „Celuj w płotek” – rzucanie śnież-  f   próbuje wykonywać pionkami precyzyjne ruchy
                                    y
                                                                        podczas gry (I 7)
                                      zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”
                                    y
                                                                          rozwija sprawność manualną (I 7, 9)
                                                                      f
                                                                          wykazuje spontaniczną aktywność ruchową (I 5)
                                                                      f
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195