Page 190 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 190
188 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Styczeń
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Zajęcia w ogrodzie y „Czy ogród nadal śpi?” – obserwowanie f aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ortofonicz-
roślin i zwierząt w ogrodzie
nych (I 9)
BAJKI, I 2, 5; IV 18, 19 y zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem f ubiera się i rozbiera w szatni z niewielką pomo-
cą dorosłego (I 2)
między drzewkami”
Wtorek BAŚNIE, BAJECZKI f jest zaangażowane w zdobywanie nowych do-
świadczeń; obserwuje przyrodę (IV 18, 19)
jest sprawne fizycznie; bierze udział w zabawach
f
ruchowych (I 5)
Aktywność poranna y „Moja ulubiona książka” – wypowiedzi dzieci f chętnie przegląda książki, zwraca się z prośbą
i popołudniowa na temat książek o ich przeczytanie i zadaje pytania (IV 19)
II 8; III 8; IV 4, 5, 12, y wykonanie ćwiczenia – KP2, k. 33 f przestrzega zasad poruszania się po ulicy tylko
15, 19 y ćwiczenia poranne: Zestaw VII pod opieką osoby dorosłej, nie oddala się od
y zabawa dydaktyczna „Co to za bajka?” – opiekuna (III 5)
ćwiczenie mnemotechniczne f jest zainteresowane działaniem biblioteki –
y ćwiczenia grafomotoryczne – kopiowanie zadaje pytania, wypowiada się na temat książek
(IV 2, 19, 20)
przez kalkę techniczną f rozwija zainteresowania czytelnicze (IV 4)
zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do
y
GDZIE MIESZKA KSIĄŻECZKA? Zajęcia główne y wysłuchanie opowiadania Maciejki Mazan f uważnie słucha wypowiedzi rozmówcy i czeka
dziupli”
stosuje w wypowiedziach nowo poznane wyrazy:
f
biblioteka, czytelnik (IV 2)
Biblioteka
II 3; III 5; IV 2, 4, 7,
na swoją kolej (II 8; III 8)
ozmowa na temat treści opowiadania
r
12, 19, 20
y
jest otwarte w nowych sytuacjach, gdy ma po-
f
omówienie zasad bezpieczeństwa obowią-
y
czucie bezpieczeństwa (II 3)
zujących podczas wyjścia poza teren przed-
grupuje książki w sensowny sposób i formułuje
f
szkola
uogólnienia typu: ta do tej pasuje, te są o podob
y
nej tematyce, a te są inne (IV 12)
mowy z pracownikami, pogadanka
zorganizowanie biblioteczki przedszkolnej;
y wycieczka do biblioteki; obserwacja, roz- f potrafi zapamiętać treść obrazków podczas krót-
kiej ekspozycji (IV 5)
Środa y „Bajka o Kopciuszku” – zabawy rytmiczne f próbuje wymienić przedmioty przedstawione
grupowanie książek według tematu
na pokazanym wcześniej obrazku (IV 5)
i inscenizacyjne przy piosence Na bal z Kop przelicza elementy i porównuje ich wielkość
ciuszkiem (CD) f
(IV 12, 15)
Zajęcia w ogrodzie y zabawy z wykorzystaniem sprzętu tereno- f śpiewa znane piosenki (IV 7)
I 5; III 5 wego f naśladuje grę na różnych instrumentach (IV 7)
y zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” f odtwarza ruchem rytm śpiewanej piosenki (IV 7)
f przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas korzy-
stania ze sprzętów terenowych zimą (III 5)
f jest sprawne ruchowo (I 5)
Aktywność poranna y zabawa dydaktyczna „Gra w kolory” f segreguje przedmioty i uzasadnia, dlaczego do
DROGA DO ZAMKU ŚPIĄCEJ KRÓLEWNY Zajęcia główne y zabawa w parach „Pchełki” – doskonalenie f czerpie radość ze wspólnej zabawy (II 1, 3, 4; III 5)
siebie pasują (IV 12)
wysłuchanie bajki Jaś i Małgosia
i popołudniowa
y
I 5, 7, 9; IV 12
rozwija sprawność grafomotoryczną (I 7, 9)
ćwiczenia oddechowe
y
f
ćwiczenia poranne: Zestaw VII
potrafi z pomocą N. skonstruować prostą grę
f
y
matematyczną (IV 11, 15)
umie liczyć, wymieniając liczebniki w popraw-
umiejętności liczenia, ćwiczenie sprawności
manualnej
nej kolejności (IV 15)
ustala wynik dodawania i odejmowania (IV 15)
wykonanie ćwiczenia – KP2, k. 34
y
f
zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy”
przestrzega reguł gry (III 5)
y
f
f
gra dydaktyczna „Droga do zamku Śpiącej
y
wykazuje się odpornością emocjonalną koniecz-
f
I 7; II 1, 3, 4, 8; III 5;
Królewny” – projektowanie gry dydaktycznej,
ną do racjonalnego radzenia sobie w nowych
ustalanie reguł, rozgrywki
IV 11, 15
i trudnych sytuacjach – spokojnie czeka na swo-
ją kolej, łagodnie reaguje w sytuacji przegranej,
umie pogratulować koledze wygranej (II 8)
kami do celu
I 5, 7, 9
rzeźbienie w śniegu
Czwartek Zajęcia w ogrodzie y zabawa „Celuj w płotek” – rzucanie śnież- f próbuje wykonywać pionkami precyzyjne ruchy
y
podczas gry (I 7)
zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”
y
rozwija sprawność manualną (I 7, 9)
f
wykazuje spontaniczną aktywność ruchową (I 5)
f