Page 192 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 192
190 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Styczeń
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Zajęcia w ogrodzie y obserwacje „Co słychać w przyrodzie?” f stara się stosować w wypowiedziach poprawne
formy artykulacyjne, gramatyczne, fleksyjne
I 5; IV 18, 19
lepienie bałwana ze śniegu
Poniedziałek BAL KOSTIUMOWY y zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiga- f uczestniczy w zabawach ruchowych; chętnie
y
i składniowe (IV 2)
niem „Piłka w dołku”
bawi się na śniegu (I 5)
obserwuje przyrodę i dostrzega zachodzące
f
w niej zmiany (IV 18, 19)
Aktywność poranna y zabawa „Wszystko gra” – konstruowanie f potrafi wykonać prosty instrument muzyczny
i popołudniowa prostych instrumentów muzycznych; wymy- zgodnie z instrukcją (I 6; IV 11)
I 5, 6, 7, 9; III 5; IV ślanie nazw instrumentów i wspólne muzy- f tworzy muzykę, korzystając z wykonanych własno-
7, 11 kowanie ręcznie instrumentów (IV 7)
y ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie f zachowuje zasady bezpieczeństwa podczas uży-
wzorów na obrazkach przedstawiających wania nożyczek i przyborów do majsterkowania
karnawałowe stroje (III 5)
y ćwiczenia poranne: Zestaw VIII f rozwija sprawność grafomotoryczną (I 7, 9)
y zabawa „Budujemy zamek” – zabawa kon- f umie dostosować ruch ciała do rytmu słyszanej
strukcyjna z wykorzystaniem klocków f w skupieniu słucha utworów muzyki poważnej
muzyki (IV 7)
zabawa ortofoniczna „W zamku straszy”
BAJKOWE BALE Zajęcia główne y zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa f zna treść popularnych bajek (IV 2, 3)
y
(III 8; IV 7)
kotów piłkami”
umie łączyć wygląd i atrybuty bajkowych po-
f
zabawa rozwijająca kreatywność – swobodny
y
staci z treścią bajek, w których występują (IV 12)
taniec z chustkami
I 5; III 8; IV 2, 3, 7,
11, 12 y zabawa twórcza „Spotkanie bajek” f próbuje tworzyć proste, oryginalne opowiadanie
inspirowane znanymi bajkami (IV 2)
Wtorek y aktywność plastyczna „Bajkowy bal” – praca f tworzy kompozycję typu kolaż z gotowych
zespołowa
i dorysowywanych elementów (IV 11)
y zagadki słowno-ruchowe „Kim będę na balu?” f wznosi proste konstrukcje z klocków (IV 11)
y ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw V
f przewiduje skutki czynności (IV 5)
Zajęcia w ogrodzie y ćwiczenia rozgrzewające f dostrzega zależność pomiędzy sposobem wzno-
I 5; II 10; IV 2, 18 y obserwacja ptaków przy karmniku, rozpo- szenia konstrukcji, a jej stabilnością (IV 11)
znawanie i nazywanie gatunków ptaków f rozpoznaje i nazywa ptaki występujące w naj-
y zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem bliższej okolicy (IV 2, 18)
między drzewkami” f przejawia opiekuńczy stosunek do zwierząt (II 10;
IV 18)
f jest sprawne fizycznie; bierze udział w zabawach
ruchowych (I 5)
Aktywność poranna y zabawa z chustą animacyjną „Rekin” f opisuje wygląd masek karnawałowych (IV 2)
i popołudniowa y ćwiczenia poranne: Zestaw VIII f wie, jakie tradycje są związane z okresem kar-
I 5; IV 12, 15 y układanie puzzli nawału (III 5)
y wykonanie ćwiczenia – KP2, k. 36 f używa prostych narzędzi podczas majsterko-
wania (I 7)
y zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do f utrzymuje porządek na stanowisku pracy (I 7)
dziupli”
MASKA KARNAWAŁOWA I 5, 7; III 1, 5; IV 1, y aktywność plastyczna „Maska karnawałowa” f odgrywa role w zabawach parateatralnych, posłu-
umie zaprezentować własnoręcznie wykonaną
f
oglądanie ilustracji przedstawiających wenec-
Zajęcia główne
pracę (III 1)
kie i brazylijskie maski karnawałowe
2, 7
y
gując się mową, mimiką, gestem i ruchem (IV 1)
– projektowanie własnych masek
umie posługiwać się rekwizytami – maską kar-
f
zabawa dydaktyczna „Prezentacje” – przed-
y
nawałową (I 7)
stawianie ruchem i dźwiękiem postaci od-
powiadającej własnemu przebraniu
rzystaniem rekwizytów (IV 7)
y zabawa ruchowa „Kto z kim zatańczy” f potrafi zilustrować muzykę ruchem, z wyko-
umie dostosować ruch ciała do rytmu słyszanej
f
Środa y „Karnawałowy strój wyczarowany z chustki” – f składa obrazek w całość, bez korzystania ze wzo-
muzyki (IV 7)
zabawy rytmiczne
Zajęcia w ogrodzie y zabawa skoczna „Zmarznięte wróbelki” ru (IV 12)
I 5; III 5 y zabawy z wykorzystaniem sprzętu tereno- f przelicza elementy (IV 15)
wego f przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas ko-
y zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” rzystania ze sprzętów terenowych zimą (III 5)
f jest sprawne ruchowo (I 5)