Page 191 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 191
TYDZIEŃ 18 • Karnawałowe stroje • 189
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Aktywność poranna y zabawa „Jesteśmy aktorami” – odgrywanie f próbuje tworzyć proste, oryginalne opowiadanie
i popołudniowa scenek z ulubionych bajek inspirowane bajką (IV 2)
I 5; IV 1, 5, 12 y zabawa dydaktyczna „Co będzie następne?” f jest zainteresowane procesem powstawania
y ćwiczenia poranne: Zestaw VII książki – zadaje pytania, wypowiada się na ten
y porządkowanie sali – segregowanie zabawek temat (IV 19)
y zabawa ruchowa skoczna „Skoczki” f stosuje w wypowiedziach nowo poznane wyrazy
związane z książką: autor, ilustrator, okładka,
t
Zajęcia główne y worzenie twórczego opowiadania inspirowa- drukarz, drukarnia (IV 2)
IV 1, 2, 3, 7, 8, 19 nego wierszem Iwony Rup Domek z piernika f potrafi opisać cechy charakterystyczne książki,
r
y ozmowa „Jak zbudowana jest książka?” łącząc prawidłowo formę gramatyczną przy-
y aktywność plastyczna – projektowanie f próbuje wyrażać przeżycia i emocje bohaterów
miotnika z rzeczownikiem (IV 2)
MOJA KSIĄŻECZKA Zajęcia w ogrodzie y y nadawanie tytułu opowiadaniom f w skupieniu słucha utworów muzyki poważnej
książki – malowanie ilustracji do wymyślo-
nego przez siebie opowiadania
w formie plastycznej (IV 1, 8)
(IV 7)
„Kto odwiedził nasz ogród?” – obserwowa-
klasyfikuje przedmioty ze względu na ich prze-
I 5; IV 7, 18
nie tropów zwierząt na śniegu
f
znaczenie lub przynależność (IV 12)
nie dźwięków z otoczenia
Piątek y y zabawa „Co słyszysz?” – słuchanie i nazywa- f uczestniczy w zabawach parateatralnych (IV 1)
myśli logicznie (IV 5, 12)
zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa
f
słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich
„Zwierzęta na spacer i do domku”
f
temat (IV 2, 3)
f wyraża emocje za pomocą ekspresji plastycznej
(IV 8)
f dostrzega zmiany w otoczeniu przyrodniczym
(IV 18)
f jest zainteresowane roślinami i zwierzętami żyją-
cymi w najbliższym środowisku (IV 18)
f rozpoznaje odgłosy z otoczenia (IV 7)
f bierze aktywny udział w organizowanych zajęciach
ruchowych (I 5)
tydzień 18: KARNAWAŁOWE STROJE
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Aktywność poranna y zabawa integrująca grupę „Kto puka?” f odgrywa role w zabawach parateatralnych, posłu-
i popołudniowa y ćwiczenia poranne: Zestaw VIII gując się mową, mimiką, gestem i ruchem (IV 1)
I 5; III 8; IV 2, 3, 12 y wysłuchanie baśni Tomcio Paluszek – roz- f rozpoznaje figury geometryczne (IV 12)
BAL KOSTIUMOWY y y y lepienie z plasteliny postaci Tomcia f dostrzega elementy humorystyczne w utworze
dostrzega i kontynuuje układy rytmiczne (IV 12)
mowa na temat treści utworu
f
uważnie słucha recytacji wiersza i zadaje pytania
dotyczące jego treści (III 8; IV 2)
zabawa „Dokończ wzór” – układanie figur
geometrycznych według podanego wzoru
f
literackim (IV 2)
zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa
„Słońce – deszcz”
z oglądanym obrazkiem (IV 2, 5)
Zajęcia główne y y wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Karnawał f próbuje ułożyć krótkie opowiadanie związane
zna znaczenie słowa karnawał (IV 2)
f
Poniedziałek y y wykonanie ćwiczenia – KP2, k. 35 f wie, jakie tradycje są związane z okresem karna-
r
III 5, 8; IV 1, 2, 5, 7
ozmowa na podstawie ilustracji przedsta-
wiających bal karnawałowy w przedszkolu
wału (III 5)
potrafi ruchem zilustrować muzykę (IV 7)
f
zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence
uważnie słucha krótkich utworów literackich
f
Na bal z Kopciuszkiem (CD)
(III 8; IV 3)
f umie odpowiedzieć na pytania związane z treścią
utworu (IV 2)