Page 191 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 191

TYDZIEŃ 18  •  Karnawałowe stroje  •  189



            Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
             Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
              dnia                                                             do podstawy programowej
                    Aktywność poranna   y  zabawa „Jesteśmy aktorami” – odgrywanie   f   próbuje tworzyć proste, oryginalne opowiadanie
                    i popołudniowa      scenek z ulubionych bajek         inspirowane bajką (IV 2)
                    I 5; IV 1, 5, 12  y  zabawa dydaktyczna „Co będzie następne?”  f   jest zainteresowane procesem powstawania
                                      y  ćwiczenia poranne: Zestaw VII    książki – zadaje pytania, wypowiada się na ten
                                      y  porządkowanie sali – segregowanie zabawek  temat (IV 19)
                                      y  zabawa ruchowa skoczna „Skoczki”  f   stosuje w wypowiedziach nowo poznane wyrazy
                                                                          związane z książką: autor, ilustrator, okładka,
                                        t
                    Zajęcia główne    y  worzenie twórczego opowiadania inspirowa-  drukarz, drukarnia (IV 2)
                    IV 1, 2, 3, 7, 8, 19  nego wierszem Iwony Rup Domek z piernika  f   potrafi opisać cechy charakterystyczne książki,
                                        r
                                      y  ozmowa „Jak zbudowana jest książka?”  łącząc prawidłowo formę gramatyczną przy-
                                      y  aktywność plastyczna – projektowanie   f   próbuje wyrażać przeżycia i emocje bohaterów
                                                                          miotnika z rzeczownikiem (IV 2)
                MOJA KSIĄŻECZKA  Zajęcia w ogrodzie  y y  nadawanie tytułu opowiadaniom  f   w skupieniu słucha utworów muzyki poważnej
                                        książki – malowanie ilustracji do wymyślo-
                                        nego przez siebie opowiadania
                                                                          w formie plastycznej (IV 1, 8)
                                                                          (IV 7)
                                        „Kto odwiedził nasz ogród?” – obserwowa-
                                                                           klasyfikuje przedmioty ze względu na ich prze-
                    I 5; IV 7, 18
                                        nie tropów zwierząt na śniegu
                                                                        f
                                                                          znaczenie lub przynależność (IV 12)
                                        nie dźwięków z otoczenia
                Piątek                y y  zabawa „Co słyszysz?” – słuchanie i nazywa-  f   uczestniczy w zabawach parateatralnych (IV 1)
                                                                           myśli logicznie (IV 5, 12)
                                        zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa
                                                                        f
                                                                           słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich
                                        „Zwierzęta na spacer i do domku”
                                                                        f
                                                                          temat (IV 2, 3)
                                                                        f   wyraża emocje za pomocą ekspresji plastycznej
                                                                          (IV 8)
                                                                        f   dostrzega zmiany w otoczeniu przyrodniczym
                                                                          (IV 18)
                                                                        f   jest zainteresowane roślinami i zwierzętami żyją-
                                                                          cymi w najbliższym środowisku (IV 18)
                                                                        f   rozpoznaje odgłosy z otoczenia (IV 7)
                                                                        f   bierze aktywny udział w organizowanych zajęciach
                                                                          ruchowych (I 5)


            tydzień 18: KARNAWAŁOWE STROJE


            Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
             Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
              dnia                                                             do podstawy programowej
                    Aktywność poranna   y  zabawa integrująca grupę „Kto puka?”  f   odgrywa role w zabawach parateatralnych, posłu-
                    i popołudniowa    y  ćwiczenia poranne: Zestaw VIII   gując się mową, mimiką, gestem i ruchem (IV 1)
                    I 5; III 8; IV 2, 3, 12  y  wysłuchanie baśni Tomcio Paluszek – roz-  f   rozpoznaje figury geometryczne (IV 12)
                BAL KOSTIUMOWY        y y y  lepienie z plasteliny postaci Tomcia  f   dostrzega elementy humorystyczne w utworze
                                                                           dostrzega i kontynuuje układy rytmiczne (IV 12)
                                        mowa na temat treści utworu
                                                                        f
                                                                           uważnie słucha recytacji wiersza i zadaje pytania
                                                                          dotyczące jego treści (III 8; IV 2)
                                        zabawa „Dokończ wzór” – układanie figur
                                        geometrycznych według podanego wzoru
                                                                        f
                                                                          literackim (IV 2)
                                        zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa
                                        „Słońce – deszcz”
                                                                          z oglądanym obrazkiem (IV 2, 5)
                    Zajęcia główne    y y  wysłuchanie wiersza Doroty Gellner Karnawał  f   próbuje ułożyć krótkie opowiadanie związane
                                                                           zna znaczenie słowa karnawał (IV 2)
                                                                        f
                Poniedziałek          y y  wykonanie ćwiczenia – KP2, k. 35  f   wie, jakie tradycje są związane z okresem karna-
                                        r
                    III 5, 8; IV 1, 2, 5, 7
                                        ozmowa na podstawie ilustracji przedsta-
                                        wiających bal karnawałowy w przedszkolu
                                                                          wału (III 5)
                                                                           potrafi ruchem zilustrować muzykę (IV 7)
                                                                        f
                                        zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence
                                                                           uważnie słucha krótkich utworów literackich
                                                                        f
                                        Na bal z Kopciuszkiem (CD)
                                                                          (III 8; IV 3)
                                                                        f   umie odpowiedzieć na pytania związane z treścią
                                                                          utworu (IV 2)
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196