Page 194 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 194

192  •  PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ  •  Styczeń



           Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
           Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
            dnia                                                             do podstawy programowej
                  Zajęcia główne    y  wysłuchanie opowiadania Maciejki Mazan   f   okazuje szacunek osobom starszym (III 1)
                  II 9; III 1, 2, 3, 5, 7, 8;   Superbabcia i superdziadek  f   opowiada własnymi słowami treść wysłuchane go
                                                                        utworu, zachowując kolejność zdarzeń (IV 2, 5)
                  IV 2, 3, 5, 7, 8  y  ozmowa na temat treści opowiadania  f   posługuje się w wypowiedziach imionami człon-
                                      r
                                      „Moja rodzina” – oglądanie rodzinnych zdjęć
               MOJA RODZINA         y  zabawa ruchowa „Mam chusteczkę haftowaną”  f   rozumie stopnie pokrewieństwa występujące
                                    y
                                                                        ków rodziny (III 2, 3)
                                      zabawa „Dokończ zdanie: Najbardziej lubię,
                                    y
                                                                        w rodzinie (III 2)
                                      gdy babcia/dziadek…”
                                                                          bawi się zgodnie z innymi dziećmi, przestrzega
                                      praca plastyczna „Portret babci i dziadka”
                                                                      f
                                                                        reguł zabawy (III 5)
                  Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa „Obrazy na śniegu” – rysowanie na   f   potrafi zilustrować piosenkę ruchem, z wyko-
                                    y
               Poniedziałek         y  zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiga-  f   potrafi opisać wygląd swoich dziadków (IV 2)
                  I 5, 6; IV 8
                                      śniegu
                                                                        rzystaniem rekwizytów (IV 7)
                                      niem „Piłka w dołku”
                                                                          dostrzega i rysuje szczegóły postaci człowieka
                                                                      f
                                                                        (IV 8)
                                                                      f   chętnie wykonuje dowolne i tematyczne prace
                                                                        plastyczne na śniegu (I 6; IV 8)
                                                                      f   bierze udział w zabawach ruchowych (I 5)
                  Aktywność poranna   y  zabawa słuchowa „Klaśnij, gdy usłyszysz…”  f   wysłuchuje głoski w wyrazach (IV 2)
                  i popołudniowa    y  słuchanie opowiadania o zasadach właści-  f   uważnie słucha opowiadania, zadaje pytania
                  I 5, 9; II 9; III 1, 8;    wego zachowania            dotyczące jego treści i odpowiada na takie pyta-
                                      r
                                                                        nia (III 8; IV 2)
                  IV 2, 3, 5        y  ozmowa na temat konsekwencji nieprze-  f   dostrzega potrzeby innych członków rodziny (II 9)
                                      strzegania przyjętych zasad zachowania;
                                                                          odczuwa przynależność do rodziny (III 2)
               ZABAWY MOICH DZIADKÓW  y  ćwiczenia poranne: Zestaw IX  f   podejmuje próby budowania dłuższych wypo-
                                      wdrażanie do przestrzegania norm społecz-
                                                                      f
                                      nych
                                                                        wiedzi na określony temat (IV 2)
                                      ćwiczenia oddechowe „Wąchamy kwiaty”
                                                                          rozumie przyczynę i skutek określonych zdarzeń,
                                    y
                                                                      f
                                      zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa
                                                                        próbuje łączyć je w logiczny ciąg (IV 5)
                                    y
                                                                          chętnie uczestniczy w tradycyjnych zabawach
                                      kotów piłkami”
                                                                      f
                                                                        (III 5)
                                      „Bawmy się wesoło!” – zapoznanie się z regu-
                  Zajęcia główne
                                    y
                                                                          spokojnie reaguje w sytuacji porażki (II 8)
                                      łami gier i zabaw z dawnych czasów; wspólna
                  I 5; II 8; III 2, 5; IV 1
                                                                      f
                                                                          posiada zasób pojęć i słów pozwalający tworzyć
                                      zabawa                          f   bawi się zgodnie z innymi dziećmi (III 5)
                                                                      f
                                                                        logiczne skojarzenia (IV 2)
               Wtorek               y  zabawa w kalambury – kultywowanie trady-  f   potrafi ruchem ilustrować codzienne czynności
                                      cji rodzinnych, poznanie tradycyjnych zabaw
                                                                        (IV 1)
                                      ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw V
                                    y
                                                                      f   umie regulować fazę wdechu i wydechu (I 9)
                  Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa naszych dziadków „Serso”  f   zna tradycyjne zabawy z dawnych lat (I 5)
                  I 5; III 5        y  zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem   f   jest sprawne fizycznie; bierze udział w zabawach
                                      między drzewkami”                 ruchowych (I 5)
                  Aktywność poranna   y  zabawa „Kółko graniaste”     f   rozwija spostrzegawczość (I 9; IV 9, 12)
                  i popołudniowa    y  wykonanie ćwiczenia – KP2, k. 37  f   potrafi z pomocą N. skonstruować prostą grę
                  I 5, 9; III 1; IV 8, 9,   y  ćwiczenia poranne: Zestaw IX  matematyczną (IV 11, 15)
                  11, 12            y  aktywność plastyczna – lepienie z masy sol-  f   umie liczyć, wymieniając liczebniki w popraw-
                                      nej broszki dla babci i przycisku do papieru   f   próbuje celnie trafić przedmiotem w wyznaczo-
                                                                        nej kolejności (IV 15)
               GRA W KLASY          y  zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do   f   stara się utrzymać prawidłową postawę ciała
                                      dla dziadka; dekorowanie pracy, rzeźbienie
                                      wzorów rylcem
                                                                        ne pole (I 5)
                                      dziupli”
                                                                        podczas skakania (I 8)
                  Zajęcia główne    y  zabawa matematyczna „Gra w klasy”; omó-  f   wykazuje się odpornością emocjonalną koniecz-
                                                                        ną do racjonalnego radzenia sobie w nowych
               Środa   I 5, 8; II 6, 8; III 1, 5;   wienie zasad gry, wyklejenie szablonu do   i trudnych sytuacjach – spokojnie czeka na swo-
                                      gry; wspólna gra z przestrzeganiem reguł
                  IV 7, 11, 15
                                    y  nauka piosenki Święto babci i dziadka (CD)  ją kolej, łagodnie reaguje w sytuacji przegranej
                                                                        (II 6, 8)
                                    y  zabawy rytmiczne z różnicowaniem natę-  f   umie pogratulować wygranej koledze (III 1)
                                      żenia dźwięku, rozwijaniem koordynacji   f   odczuwa radość i przyjemność z przygotowy-
                                      wzrokowo-słuchowo-ruchowej        wania upominków dla najbliższych osób (III 1)
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199