Page 194 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 194
192 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Styczeń
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Zajęcia główne y wysłuchanie opowiadania Maciejki Mazan f okazuje szacunek osobom starszym (III 1)
II 9; III 1, 2, 3, 5, 7, 8; Superbabcia i superdziadek f opowiada własnymi słowami treść wysłuchane go
utworu, zachowując kolejność zdarzeń (IV 2, 5)
IV 2, 3, 5, 7, 8 y ozmowa na temat treści opowiadania f posługuje się w wypowiedziach imionami człon-
r
„Moja rodzina” – oglądanie rodzinnych zdjęć
MOJA RODZINA y zabawa ruchowa „Mam chusteczkę haftowaną” f rozumie stopnie pokrewieństwa występujące
y
ków rodziny (III 2, 3)
zabawa „Dokończ zdanie: Najbardziej lubię,
y
w rodzinie (III 2)
gdy babcia/dziadek…”
bawi się zgodnie z innymi dziećmi, przestrzega
praca plastyczna „Portret babci i dziadka”
f
reguł zabawy (III 5)
Zajęcia w ogrodzie y zabawa „Obrazy na śniegu” – rysowanie na f potrafi zilustrować piosenkę ruchem, z wyko-
y
Poniedziałek y zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiga- f potrafi opisać wygląd swoich dziadków (IV 2)
I 5, 6; IV 8
śniegu
rzystaniem rekwizytów (IV 7)
niem „Piłka w dołku”
dostrzega i rysuje szczegóły postaci człowieka
f
(IV 8)
f chętnie wykonuje dowolne i tematyczne prace
plastyczne na śniegu (I 6; IV 8)
f bierze udział w zabawach ruchowych (I 5)
Aktywność poranna y zabawa słuchowa „Klaśnij, gdy usłyszysz…” f wysłuchuje głoski w wyrazach (IV 2)
i popołudniowa y słuchanie opowiadania o zasadach właści- f uważnie słucha opowiadania, zadaje pytania
I 5, 9; II 9; III 1, 8; wego zachowania dotyczące jego treści i odpowiada na takie pyta-
r
nia (III 8; IV 2)
IV 2, 3, 5 y ozmowa na temat konsekwencji nieprze- f dostrzega potrzeby innych członków rodziny (II 9)
strzegania przyjętych zasad zachowania;
odczuwa przynależność do rodziny (III 2)
ZABAWY MOICH DZIADKÓW y ćwiczenia poranne: Zestaw IX f podejmuje próby budowania dłuższych wypo-
wdrażanie do przestrzegania norm społecz-
f
nych
wiedzi na określony temat (IV 2)
ćwiczenia oddechowe „Wąchamy kwiaty”
rozumie przyczynę i skutek określonych zdarzeń,
y
f
zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa
próbuje łączyć je w logiczny ciąg (IV 5)
y
chętnie uczestniczy w tradycyjnych zabawach
kotów piłkami”
f
(III 5)
„Bawmy się wesoło!” – zapoznanie się z regu-
Zajęcia główne
y
spokojnie reaguje w sytuacji porażki (II 8)
łami gier i zabaw z dawnych czasów; wspólna
I 5; II 8; III 2, 5; IV 1
f
posiada zasób pojęć i słów pozwalający tworzyć
zabawa f bawi się zgodnie z innymi dziećmi (III 5)
f
logiczne skojarzenia (IV 2)
Wtorek y zabawa w kalambury – kultywowanie trady- f potrafi ruchem ilustrować codzienne czynności
cji rodzinnych, poznanie tradycyjnych zabaw
(IV 1)
ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw V
y
f umie regulować fazę wdechu i wydechu (I 9)
Zajęcia w ogrodzie y zabawa naszych dziadków „Serso” f zna tradycyjne zabawy z dawnych lat (I 5)
I 5; III 5 y zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem f jest sprawne fizycznie; bierze udział w zabawach
między drzewkami” ruchowych (I 5)
Aktywność poranna y zabawa „Kółko graniaste” f rozwija spostrzegawczość (I 9; IV 9, 12)
i popołudniowa y wykonanie ćwiczenia – KP2, k. 37 f potrafi z pomocą N. skonstruować prostą grę
I 5, 9; III 1; IV 8, 9, y ćwiczenia poranne: Zestaw IX matematyczną (IV 11, 15)
11, 12 y aktywność plastyczna – lepienie z masy sol- f umie liczyć, wymieniając liczebniki w popraw-
nej broszki dla babci i przycisku do papieru f próbuje celnie trafić przedmiotem w wyznaczo-
nej kolejności (IV 15)
GRA W KLASY y zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do f stara się utrzymać prawidłową postawę ciała
dla dziadka; dekorowanie pracy, rzeźbienie
wzorów rylcem
ne pole (I 5)
dziupli”
podczas skakania (I 8)
Zajęcia główne y zabawa matematyczna „Gra w klasy”; omó- f wykazuje się odpornością emocjonalną koniecz-
ną do racjonalnego radzenia sobie w nowych
Środa I 5, 8; II 6, 8; III 1, 5; wienie zasad gry, wyklejenie szablonu do i trudnych sytuacjach – spokojnie czeka na swo-
gry; wspólna gra z przestrzeganiem reguł
IV 7, 11, 15
y nauka piosenki Święto babci i dziadka (CD) ją kolej, łagodnie reaguje w sytuacji przegranej
(II 6, 8)
y zabawy rytmiczne z różnicowaniem natę- f umie pogratulować wygranej koledze (III 1)
żenia dźwięku, rozwijaniem koordynacji f odczuwa radość i przyjemność z przygotowy-
wzrokowo-słuchowo-ruchowej wania upominków dla najbliższych osób (III 1)