Page 197 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 197
TYDZIEŃ 20 • Czyj to dom? • 195
Dzień / Obszary z podstawy Przewidywane osiągnięcia
Temat programowej Sposoby realizacji dziecka wraz z odniesieniami
dnia do podstawy programowej
Zajęcia główne y oglądanie filmu o ptasich gniazdach f dostrzega prawidłowości i zależności w środo-
I 5, 9; III 5; IV 2, 18 y ozmowa nawiązująca do treści filmu wisku przyrodniczym (IV 18)
r
y zabawa ortofoniczna „Wróblowe ćwierkanie” f rozpoznaje i nazywa domy wybranych gatunków
zwierząt (IV 2, 18)
y zabawa dydaktyczna „Mam sąsiada” – f rozumie przyczynę i skutek określonych działań
NASI SĄSIEDZI y ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw V f aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ortofonicz-
wzbogacanie wiedzy na temat środowiska
(IV 5)
społeczno-przyrodniczego
nych (I 9)
Zajęcia w ogrodzie
I 5; III 5; IV 18 y obserwacje przyrodnicze „Kto mieszka f przestrzega reguł obowiązujących podczas zaba-
w naszym ogrodzie?” – szukanie ptasich
wy (III 5)
Wtorek y zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem f stosuje pojęcie para w sytuacjach zadaniowych
gniazd, oglądanie tropów na śniegu
(IV 2, 15)
między drzewkami”
f dostrzega zmiany w przyrodzie w różnych porach
roku (IV 18)
f jest sprawne fizycznie; bierze udział w zabawach
ruchowych (I 5)
Aktywność poranna y zabawa integrująca grupę „Kot i myszy” do f odczuwa przynależność do grupy przedszkolnej
i popołudniowa przyśpiewki Uciekaj myszko do dziury (III 2)
I 5; III 2; IV 12 y zabawa „Porządkujemy pojazdy” – klasyfi- f grupuje obiekty w sensowny sposób i formułuje
kowanie przedmiotów według określonego uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty
kryterium są podobne, a te są inne (IV 12)
y ćwiczenia poranne: Zestaw X f potrafi rozwiązać proste zagadki słowne (IV 5)
y zabawa dydaktyczna „Jakie to były dźwięki?” f zna różne znaczenia słowa dom (IV 2)
y zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do f rozumie znaczenie pojęcia dom rodzinny (IV 2)
dziupli” f dostrzega prawidłowości i zależności w środo-
wisku społecznym (III 5)
r
Zajęcia główne y y ozwiązywanie zagadek f rozpoznaje i nazywa różne rodzaje domów –
DOMY DAWNIEJ I DZIŚ y y „Domy dawniej i dziś” – oglądanie obraz- f wznosi proste konstrukcje z klocków (IV 11)
I 5; III 1, 5; IV 2, 5, 7,
ozmowa z dziećmi na temat ich domów
r
budowli architektonicznych (IV 2, 11)
11, 14, 15
rodzinnych
dostrzega zależność pomiędzy sposobem wzno-
f
ków przedstawiających różne typy domów
szenia konstrukcji, a jej stabilnością (IV 5, 11)
budowanie domów z klocków; porówny-
ma poczucie sprawstwa i odczuwa radość z wyko-
f
wanie ich wysokości i wielkości
nanej pracy (III 1)
działalność matematyczna – karta pracy
„Zgadnij, gdzie mieszka miś”
wyżej, niżej, nad, pod, obok i kierunków:
Środa y y y zabawa ruchowa „Gąski, gąski do domu” f stosuje określenia stosunków przestrzennych:
na prawo, na lewo (IV 14)
zabawy rytmiczne „Kto tu mieszka?”
doskonali umiejętność liczenia; prawidłowo
y zabawa muzyczna „Zające” (CD) f
posługuje się liczebnikami porządkowymi (IV 15)
Zajęcia w ogrodzie y zabawy „Wyścigi zaprzęgów”, „Wędrujemy f umie rozpoznać dźwiękowe układy rytmiczne
I 5; III 5 po śladach” i je odtworzyć (IV 7)
y zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” f wykonuje zadania w zabawach przy akompania-
mencie muzycznym (naśladuje ruchy, porusza
się zgodnie z poleceniem) (IV 7)
f zgodnie bawi się z innymi dziećmi; przestrzega
ustalonych reguł (III 5)
f bierze aktywny udział w organizowanych zaję-
ciach ruchowych (I 5)
Aktywność poranna
składa w całość bez korzystania ze wzoru obraz ki
układanie puzzli przedstawiających różne
NASZE OSIEDLE i popołudniowa y ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po f próbuje rysować po śladzie według wzoru
f
y
budowle; zgadywanie, jaka to budowla i kto
pocięte na części i zawierające wiele szczegółów
I 5, 7, 9; IV 12
(IV 12)
w niej mieszka
(I 7, 9)
śladzie według wzoru
ćwiczenia poranne: Zestaw X
przestrzega zasad poruszania się po ulicy tylko
f
pod opieką osoby dorosłej, nie oddala się od
Czwartek y y y y zabawa „Droga do domu” – ćwiczenia f rozpoznaje i nazywa różne rodzaje domów –
w orientacji przestrzennej i kierunkowej
opiekuna (III 5)
ćwiczenia oddechowe
budowli architektonicznych (IV 2)
zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy”