Page 197 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 197

TYDZIEŃ 20  •  Czyj to dom?  •  195



            Dzień /   Obszary z podstawy                                       Przewidywane osiągnięcia
             Temat     programowej             Sposoby realizacji             dziecka wraz z odniesieniami
              dnia                                                             do podstawy programowej
                    Zajęcia główne    y  oglądanie filmu o ptasich gniazdach  f   dostrzega prawidłowości i zależności w środo-
                    I 5, 9; III 5; IV 2, 18  y  ozmowa nawiązująca do treści filmu  wisku przyrodniczym (IV 18)
                                        r
                                      y  zabawa ortofoniczna „Wróblowe ćwierkanie”  f   rozpoznaje i nazywa domy wybranych gatunków
                                                                          zwierząt (IV 2, 18)
                                      y  zabawa dydaktyczna  „Mam sąsiada” –   f   rozumie przyczynę i skutek określonych działań
                NASI SĄSIEDZI         y  ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw V  f   aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ortofonicz-
                                        wzbogacanie wiedzy na temat środowiska
                                                                          (IV 5)
                                        społeczno-przyrodniczego
                                                                          nych (I 9)
                    Zajęcia w ogrodzie
                    I 5; III 5; IV 18  y  obserwacje  przyrodnicze  „Kto  mieszka   f   przestrzega reguł obowiązujących podczas zaba-
                                        w naszym ogrodzie?” – szukanie ptasich
                                                                          wy (III 5)
                Wtorek                y  zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem   f   stosuje pojęcie para w sytuacjach zadaniowych
                                        gniazd, oglądanie tropów na śniegu
                                                                          (IV 2, 15)
                                        między drzewkami”
                                                                        f   dostrzega zmiany w przyrodzie w różnych porach
                                                                          roku (IV 18)
                                                                        f   jest sprawne fizycznie; bierze udział w zabawach
                                                                          ruchowych (I 5)
                    Aktywność poranna   y  zabawa integrująca grupę „Kot i myszy” do   f   odczuwa przynależność do grupy przedszkolnej
                    i popołudniowa      przyśpiewki Uciekaj myszko do dziury  (III 2)
                    I 5; III 2; IV 12  y  zabawa „Porządkujemy pojazdy” – klasyfi-  f   grupuje obiekty w sensowny sposób i formułuje
                                        kowanie przedmiotów według określonego   uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty
                                        kryterium                         są podobne, a te są inne (IV 12)
                                      y  ćwiczenia poranne: Zestaw X    f   potrafi rozwiązać proste zagadki słowne (IV 5)
                                      y  zabawa dydaktyczna „Jakie to były dźwięki?”  f   zna różne znaczenia słowa dom (IV 2)
                                      y  zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do   f   rozumie znaczenie pojęcia dom rodzinny (IV 2)
                                        dziupli”                        f   dostrzega prawidłowości i zależności w środo-
                                                                          wisku społecznym (III 5)
                                        r
                    Zajęcia główne    y y  ozwiązywanie zagadek         f   rozpoznaje i nazywa różne rodzaje domów –
                DOMY DAWNIEJ I DZIŚ   y y  „Domy dawniej i dziś” – oglądanie obraz-  f   wznosi proste konstrukcje z klocków (IV 11)
                    I 5; III 1, 5; IV 2, 5, 7,
                                        ozmowa z dziećmi na temat ich domów
                                        r
                                                                          budowli architektonicznych (IV 2, 11)
                    11, 14, 15
                                        rodzinnych
                                                                           dostrzega zależność pomiędzy sposobem wzno-
                                                                        f
                                        ków przedstawiających różne typy domów
                                                                          szenia konstrukcji, a jej stabilnością (IV 5, 11)
                                        budowanie domów z klocków; porówny-
                                                                           ma poczucie sprawstwa i odczuwa radość z wyko-
                                                                        f
                                        wanie ich wysokości i wielkości
                                                                          nanej pracy (III 1)
                                        działalność matematyczna – karta pracy
                                        „Zgadnij, gdzie mieszka miś”
                                                                          wyżej, niżej, nad, pod, obok i  kierunków:
                Środa                 y y y  zabawa ruchowa „Gąski, gąski do domu”  f   stosuje określenia stosunków przestrzennych:
                                                                          na prawo, na lewo (IV 14)
                                        zabawy rytmiczne „Kto tu mieszka?”
                                                                           doskonali umiejętność liczenia; prawidłowo
                                      y  zabawa muzyczna „Zające” (CD)  f
                                                                          posługuje się liczebnikami porządkowymi (IV 15)
                    Zajęcia w ogrodzie  y  zabawy „Wyścigi zaprzęgów”, „Wędrujemy   f   umie rozpoznać dźwiękowe układy rytmiczne
                    I 5; III 5          po śladach”                       i je odtworzyć (IV 7)
                                      y  zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”  f   wykonuje zadania w zabawach przy akompania-
                                                                          mencie muzycznym (naśladuje ruchy, porusza
                                                                          się zgodnie z poleceniem) (IV 7)
                                                                        f   zgodnie bawi się z innymi dziećmi; przestrzega
                                                                          ustalonych reguł (III 5)
                                                                        f   bierze aktywny udział w organizowanych zaję-
                                                                          ciach ruchowych (I 5)
                    Aktywność poranna
                                                                           składa w całość bez korzystania ze wzoru obraz ki
                                        układanie puzzli przedstawiających różne
                NASZE OSIEDLE  i popołudniowa  y  ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po   f   próbuje rysować po śladzie według wzoru
                                                                        f
                                      y
                                        budowle; zgadywanie, jaka to budowla i kto
                                                                          pocięte na części i zawierające wiele szczegółów
                    I 5, 7, 9; IV 12
                                                                          (IV 12)
                                        w niej mieszka
                                                                          (I 7, 9)
                                        śladzie według wzoru
                                        ćwiczenia poranne: Zestaw X
                                                                           przestrzega zasad poruszania się po ulicy tylko
                                                                        f
                                                                          pod opieką osoby dorosłej, nie oddala się od
                Czwartek              y y y y  zabawa „Droga do domu” – ćwiczenia   f   rozpoznaje i nazywa różne rodzaje domów –
                                        w orientacji przestrzennej i kierunkowej
                                                                          opiekuna (III 5)
                                        ćwiczenia oddechowe
                                                                          budowli architektonicznych (IV 2)
                                        zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy”
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202