Page 200 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 200
198 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
r
ozwijanie zainteresowań czytelniczych
doskonalenie sprawności manualnej.
Pomoce: nagranie z melodyjną muzyką taneczną, np. polki Anna Johanna Straussa, fragment dowolnej wersji
bajki Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków, drewniana rama (o wymiarach około 100 cm x 50 cm) pomalo-
wana lub oklejona na kolorowo z przyczepionym dzwoneczkiem, kredki, klej, odtwarzacz CD, KA.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa twórcza – N. rozpoczyna opowiadanie (mówi powoli, przyciszonym głosem) z podkładem muzycznym. Dzieci
słuchają i ilustrują je ruchem.
Wyobraź sobie malutki domek. Są w nim malutkie drzwiczki, które bardzo trudno znaleźć. Chodzisz dookoła domu
i szukasz ich. Są! Zalazłeś je. (N. kreśli dłonią kształt drzwiczek). Jakie malutkie! Zdziwiony zaglądasz do środka. Musisz
nisko się schylić, żeby wejść do domku i nie poruszyć dzwoneczka. Nie wiesz, kto tam mieszka i kogo może obudzić
dźwięczący dzwoneczek. (Dzieci cichutko po kolei przechodzą schylone przez ramę, tak aby nie poruszyć dzwoneczka).
Rozglądasz się zachwycony – wszystko malutkie: i krzesełka, i stoliki, i okienka… Drepczesz małymi kroczkami. Oglądasz
domek. Kto tu może mieszkać? – zastanawiasz się. Czy chciałbyś zamieszkać w tym domku?
Wyobraź sobie, że stajesz się coraz mniejszy i mniejszy… Zmniejszasz się powoli. To przyjemne uczucie. Jesteś taki
mały, że prawie cię nie widać… Kim jesteś? Kto mieszka w tym domku? (Dzieci odpowiadają). Pomyśl, czy dobrze jest być
krasnoludkiem?
A teraz rośniesz powoli, stajesz się coraz większy i większy, znów jesteś dzieckiem – przedszkolakiem. Musisz opuścić już
domek, bo zaraz nadejdą prawdziwe krasnoludki. (Dzieci powoli wychodzą, starając się nie poruszyć dzwoneczka).
Zobacz, jesteś już w przedszkolnej sali. Opuściłeś krainę krasnoludków…
2. Rozmowa na temat opowieści N. Przykładowe pytania:
– Jak wyglądał domek krasnoludków?
– Czy krasnoludki istnieją?
– Gdzie można je spotkać?
– W jakich bajkach?
– Czy chciałbyś/chciałabyś być krasnoludkiem? Dlaczego?
3. Zagadka literacka. N. odczytuje fragment bajki Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków. Dzieci odgadują tytuł bajki.
Zastanawiają się, którym krasnoludkiem z bajki chciałyby być.
4. Zabawa naśladowcza do tekstu bajki. Dzieci w rozsypce poruszają się w różnych kierunkach. Gdy muzyka cichnie,
zatrzymują się i ruchem naśladują wybraną czynność wykonywaną przez krasnoludka w bajce.
5. Aktywność plastyczno-techniczna – wykonanie szablonów krasnali z KA, k. 12. Dzieci wyjmują elementy karty,
naklejają główki krasnali na szablonach i kolorują je według własnego pomysłu. Następnie wkładają palce w otwory
i animują kukiełki. N. może zaproponować temat rozmowy między krasnalami lub dzieci wymyślają go
samodzielnie.
6. Swobodna ekspresja taneczna do muzyki w rytmie walca.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa konstrukcyjna „Krasnoludki” – lepienie krasnoludków ze śniegowych brył, stworzenie bajkowej krainy krasnali.
Poznanie właściwości śniegu, czerpanie radości z zabawy, rozwijanie kreatywności.
x Zabawy sankami na śniegu. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Wtorek temat: Bajki, baśnie, bajeczki.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wzbogacanie kącika teatralnego. Zabawa kreatywna „Obrazki ze skrawka” –
rozwijanie wyobraźni oraz zmysłu dotyku. Zabawa „Ile sylab się tu ukryło?” – ćwiczenie w dzieleniu wyrazów na sylaby.
Wysłuchanie bajki Kopciuszek. Ćwiczenia poranne: Zestaw VII. Zabawa dydaktyczna „Mozaikowe zamki” – układanie
kompozycji płaskich z figur geometrycznych. Zabawa ortofoniczna. Zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa kotów
piłkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 9; III 5, 8; IV 2, 3, 11, 12