Page 200 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 200

198  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Styczeń



            r
            ozwijanie zainteresowań czytelniczych
            doskonalenie sprawności manualnej.
               Pomoce: nagranie z melodyjną muzyką taneczną, np. polki Anna Johanna Straussa, fragment dowolnej wersji
               bajki Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków, drewniana rama (o wymiarach około 100 cm x 50 cm) pomalo-
               wana lub oklejona na kolorowo z przyczepionym dzwoneczkiem, kredki, klej, odtwarzacz CD, KA.

          Przebieg zajęć:
          1.  Zabawa twórcza – N. rozpoczyna opowiadanie (mówi powoli, przyciszonym głosem) z podkładem muzycznym. Dzieci
            słuchają i ilustrują je ruchem.
            Wyobraź sobie malutki domek. Są w nim malutkie drzwiczki, które bardzo trudno znaleźć. Chodzisz dookoła domu
            i szukasz ich. Są! Zalazłeś je. (N. kreśli dłonią kształt drzwiczek). Jakie malutkie! Zdziwiony zaglądasz do środka. Musisz
            nisko się schylić, żeby wejść do domku i nie poruszyć dzwoneczka. Nie wiesz, kto tam mieszka i kogo może obudzić
            dźwięczący dzwoneczek. (Dzieci cichutko po kolei przechodzą schylone przez ramę, tak aby nie poruszyć dzwoneczka).
            Rozglądasz się zachwycony – wszystko malutkie: i krzesełka, i stoliki, i okienka… Drepczesz małymi kroczkami. Oglądasz
            domek. Kto tu może mieszkać? – zastanawiasz się. Czy chciałbyś zamieszkać w tym domku?
               Wyobraź sobie, że stajesz się coraz mniejszy i mniejszy… Zmniejszasz się powoli. To przyjemne uczucie. Jesteś taki
            mały, że prawie cię nie widać… Kim jesteś? Kto mieszka w tym domku? (Dzieci odpowiadają). Pomyśl, czy dobrze jest być
            krasnoludkiem?
               A teraz rośniesz powoli, stajesz się coraz większy i większy, znów jesteś dzieckiem – przedszkolakiem. Musisz opuścić już
            domek, bo zaraz nadejdą prawdziwe krasnoludki. (Dzieci powoli wychodzą, starając się nie poruszyć dzwoneczka).
            Zobacz, jesteś już w przedszkolnej sali. Opuściłeś krainę krasnoludków…
          2.  Rozmowa na temat opowieści N. Przykładowe pytania:
            –   Jak wyglądał domek krasnoludków?
            –   Czy krasnoludki istnieją?
            –   Gdzie można je spotkać?
            –   W jakich bajkach?
            –   Czy chciałbyś/chciałabyś być krasnoludkiem? Dlaczego?
          3.  Zagadka literacka. N. odczytuje fragment bajki Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków. Dzieci odgadują tytuł bajki.
            Zastanawiają się, którym krasnoludkiem z bajki chciałyby być.
          4.  Zabawa naśladowcza do tekstu bajki. Dzieci w rozsypce poruszają się w różnych kierunkach. Gdy muzyka cichnie,
            zatrzymują się i ruchem naśladują wybraną czynność wykonywaną przez krasnoludka w bajce.
          5.  Aktywność plastyczno-techniczna – wykonanie szablonów krasnali z KA, k. 12. Dzieci wyjmują elementy karty,
            naklejają główki krasnali na szablonach i kolorują je według własnego pomysłu. Następnie wkładają palce w otwory
            i  animują  kukiełki.  N.  może  zaproponować  temat  rozmowy  między  krasnalami  lub  dzieci  wymyślają  go
            samodzielnie.
          6.  Swobodna ekspresja taneczna do muzyki w rytmie walca.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa konstrukcyjna „Krasnoludki” – lepienie krasnoludków ze śniegowych brył, stworzenie bajkowej krainy krasnali.
            Poznanie właściwości śniegu, czerpanie radości z zabawy, rozwijanie kreatywności.
             x Zabawy sankami na śniegu. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.
             x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          Wtorek    temat:  Bajki, baśnie, bajeczki.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Wzbogacanie kącika teatralnego. Zabawa kreatywna „Obrazki ze skrawka” –
          rozwijanie wyobraźni oraz zmysłu dotyku. Zabawa „Ile sylab się tu ukryło?” – ćwiczenie w dzieleniu wyrazów na sylaby.
          Wysłuchanie bajki Kopciuszek. Ćwiczenia poranne: Zestaw VII. Zabawa dydaktyczna „Mozaikowe zamki” – układanie
          kompozycji płaskich z figur geometrycznych. Zabawa ortofoniczna. Zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa kotów
          piłkami”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 9; III 5, 8; IV 2, 3, 11, 12
   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205