Page 204 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 204
202 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
3. Omówienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie wyjścia poza teren przedszkola (trzymanie się grupy,
słuchanie poleceń dorosłych).
4. Omówienie celu wycieczki – poznanie działania biblioteki.
5. Wycieczka do biblioteki szkolnej lub publicznej (jeżeli ten cel jest niemożliwy do realizacji, można zorganizować spacer
do księgarni). Obserwacja, rozmowy z pracownikami biblioteki, pogadanka – zadawanie spontanicznych i wcześniej
przygotowanych pytań.
6. Powrót do przedszkola i rozmowy z dziećmi na temat wrażeń z wycieczki.
7. Zorganizowanie biblioteczki przedszkolnej. Grupowanie książek według tematu.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Bajka o Kopciuszku.
Cele:
kształtowanie poczucia rytmu
kształtowanie reakcji na sygnał
kształtowanie wyobraźni ruchowej
r
ozwijanie aparatu mowy
kształtowanie uważnego słuchania
w
drażanie do zgodnego działania w grupie oraz cierpliwego czekania na swoją kolej.
Pomoce: nagranie piosenki-zabawy Na bal z Kopciuszkiem (CD), hula-hoop, różdżka dla wróżki, pantofelek
dla Kopciuszka (np. czyjś kapeć), ewentualnie inne rekwizyty według uznania N., odtwarzacz CD.
Przebieg zajęć:
1. N. zaczyna zajęcia od rozmowy z dziećmi o bajkach (tych, o których już była mowa, i tych mniej znanych). Pyta dzieci
o ich ulubione bajki i pozwala im się swobodnie wypowiedzieć. Gdy któreś dziecko wymieni Kopciuszka, N. dopytuje,
kto jeszcze lubi tę bajkę. Oznajmia, że bardzo go to cieszy, ponieważ to również jedna z jego ulubionych bajek i dziś chce
ją dzieciom przypomnieć.
2. N. opowiada (lub czyta) dzieciom bajkę o Kopciuszku. Ewentualnie – jeżeli wcześniej bajka była już omawiana – tylko
przypomina najważniejsze wydarzenia (zaproszenie na bal, pojawienie się wróżki, wyczarowanie karety i ostrzeżenie,
taniec z księciem, zgubienie pantofelka, poszukiwania właścicielki pantofelka i szczęśliwy finał). Przy pomocy pytań
kierowanych N. omawia z dziećmi treść bajki.
3. N. proponuje wysłuchanie piosenki-zabawy o Kopciuszku (CD).
Na bal z Kopciuszkiem słowa: Urszula Piotrowska
muzyka: Magdalena Melnicka-Sypko
C G C
1. Przy sz adobra wró - ka, do - bra wró - ka, dzisiajdo Kopciu - szka,
-
-
-
-
G C G C G C
do Ko - pciu - szka: Wy l ci na bal, bal do kró lew skich sal, sal,
-
Dm G C Am F G
wy l ci na bal, bal do kró lew - skich sal.
1 . Przyszła dobra wróżka, dobra wróżka, 2 . Stoi tu kareta, tu kareta,
dzisiaj do Kopciuszka, do Kopciuszka: konie nie chcą czekać, nie chcą czekać,
– Wyślę cię na bal, bal kopytkami pac, pac
do królewskich sal, sal, przez dębowy las, las,
wyślę cię na bal, bal kopytkami pac, pac
do królewskich sal . przez dębowy las .