Page 207 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 207
TYDZIEŃ 17 • Bajki, baśnie, bajeczki • 205
N. rysuje na arkuszu czarnym pisakiem prostokąt. Dzieli go pionowo na 12 kolumn, a poziomo na 8 wierszy. Na jednym
ze środkowych pól przykleja ilustrację zamku, który będzie metą, a na pierwszym polu przy brzegu planszy wyznacza
start. Następnie dzieci wraz z N. wymyślają, jakie niebezpieczeństwa mogą czyhać na królewicza i rycerzy, gdy będą
wspinali się do zamku, a jakie będą ich czekać nagrody.
2. Przedstawienie reguł gry.
x Liczba graczy: cztery osoby oraz rzucający kostką.
x Cel gry: gracze (trzej rycerze i królewicz) mają jak najszybciej dotrzeć do zamku, by obudzić królewnę, a po drodze
pokonać liczne przeszkody. Wygrywa ten gracz, który dojdzie do zamku jako pierwszy.
x Początek gry: rozpoczyna gracz wylosowany dzięki wyliczance.
x Ruchy w grze:
− gracze rzucają kostką po kolei i przesuwają swoje pionki o liczbę pól odpowiadającą liczbie kropek na kostce
− na jednym polu może znajdować się równocześnie kilka pionków
− wyrzucenie czarnego pola na kostce jest równoznaczne z utratą kolejki.
x Pola specjalne:
− pole z bestią (kara) – gracz wystraszony przez dzikie bestie ucieka na pole startu
− pole z kolczastym krzewem (kara) – gracz, który zaplątał się w kolczasty krzew, traci jedną kolejkę, żeby wydostać
się z kolców
− pole z rannym zwierzątkiem (nagroda) – gracz udziela pomocy rannemu zwierzątku i w nagrodę otrzymuje
dodatkowy rzut kostką.
Wzór planszy.
ranne
start bestia zwierzątko kolczasty
krzew
bestia bestia
kolczasty ranne
krzew zwierzątko
ZAMEK
(meta)
bestia bestia
kolczasty
krzew bestia
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Celuj w płotek” – rzucanie śnieżkami do celu. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Rzeźbienie w śniegu. Kształtowanie sprawności manualnej.
x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).