Page 206 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 206
204 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Czwartek temat: Droga do zamku Śpiącej Królewny.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Gra w kolory” – utrwalanie nazw kolorów, klasyfikowanie
przedmiotów według podanych kryteriów. Wysłuchanie bajki Jaś i Małgosia. Ćwiczenia oddechowe. Ćwiczenia poranne:
Zestaw VII. Zabawa w parach „Pchełki” – doskonalenie umiejętności liczenia, ćwiczenie sprawności manualnej. Wykona-
nie ćwiczenia z KP2 – ćwiczenie grafomotoryczne. Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 12
Zajęcia główne: ▶ Gra dydaktyczna – droga do zamku Śpiącej Królewny. Projektowanie gry dydaktycznej, ustala-
nie reguł, rozgrywki – doskonalenie umiejętności konstruowania gry, wdrażanie do uważnego słuchania i przestrzegania
reguł gry, ćwiczenia w liczeniu, kształtowanie odporności emocjonalnej.
obszary z podstawy programowej: I 7; II 1, 3, 4, 8; III 5; IV 11, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Celuj w płotek” – rzucanie śnieżkami do celu. Rzeźbienie w śniegu. Zabawa ruchowa rzutna
„Kto dalej rzuci?”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa dydaktyczna „Gra w kolory” – wyszukiwanie w sali przedmiotów o określonym kolorze. Utrwalanie nazw
kolorów. Klasyfikowanie przedmiotów według podanych kryteriów.
x Wysłuchanie bajki Jaś i Małgosia opowiedzianej lub odczytanej przez N. Rozmowa na temat losów bohaterów. Rozwi-
janie zainteresowania czytaniem.
x Ćwiczenia oddechowe – wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z powolnym opuszczaniem ramion. Regulowanie
oddechu.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa w parach „Pchełki”. Dzieci na przemian celują do miseczki niewielkimi płaskimi guzikami przy użyciu większe-
go (każde dziecko ma guziki w jednym kolorze). Wygrywa dziecko, które pierwsze umieści w miseczce swoje guziki-
-pchełki. Doskonalenie umiejętności liczenia, ćwiczenie sprawności manualnej.
x Wykonanie ćwiczenia z KP2, k. 34.
x Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: gra dydaktyczna.
Temat: Droga do zamku Śpiącej Królewny.
Cele:
doskonalenie umiejętności konstruowania gry
w
drażanie do uważnego słuchania i przestrzegania reguł gry
ć
wiczenie logicznego myślenia
wiczenia w liczeniu
ć
kształtowanie odporności emocjonalnej.
Pomoce: arkusz szarego papieru, pisak, ilustracje: zwierząt, krzewów, zamku, dzikich stworów, klej, cztery pionki
(królewicz i trzech rycerzy), zmodyfikowana kostka do gry z pięcioma polami od 1 do 5 kropek i jednym polem
czarnym.
Przebieg zajęć:
1. Przygotowanie gry. N. rozkłada na podłodze duży arkusz papieru. Rysuje grę i jednocześnie opowiada: Królewna po
ukłuciu się wrzecionem zasnęła. Spała już prawie sto lat. Zamek obrósł roślinnością. Pewnego dnia królewicz z rycerzami
wyruszył na łowy. Patrzy, a tu w środku lasu stoi zamek. Jak się do niego dostać?