Page 209 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 209
TYDZIEŃ 18 • Karnawałowe stroje • 207
Domek z piernika
[ 1 ] Bardzo lubię jeść ciasteczka, [ 3 ] Nie bałbym się Baby-Jagi,
choć słodycze są niezdrowe, która miotłą wymachuje,
lubię takie z kokosami, bo na pewno dom z piernika
pyszne są też piernikowe . jest słodziutki i smakuje .
[ 2 ] Gdybym mógł mieć taki domek, [ 4 ] Zaprzyjaźniłbym się z nimi –
co z pierników jest zrobiony, z Babą-Jagą oraz z Jasiem,
tak jak Jaś z Małgosią mieli, i z Małgosią byśmy jedli
byłbym bardzo ucieszony . te pierniczki w wolnym czasie!
Iwona Rup
3. Rozmowa na temat wiersza. Przykładowe pytania:
– O jakim domku była mowa w wierszu?
– Kto w nim mieszkał?
– Kto pamięta, na czym stał domek BabyJagi?
– Wybierzcie spośród ilustracji różnych domów takie na koguciej nóżce.
4. Tworzenie twórczego opowiadania. Dzieci otrzymują po jednym rekwizycie z bajki Jaś i Małgosia i siadają w kręgu zgod-
nie z widniejącym z tyłu numerem. N. zaczyna opowiadać bajkę, a dzieci kontynuują, wplatając w tekst wydarzenia
związane z trzymanym rekwizytem.
5. Dzieci wymyślają własne krótkie opowiadania inspirowane rekwizytem.
6. Rozmowa „Jak zbudowana jest książka?” – odwołanie się do wiedzy zdobytej podczas wycieczki do biblioteki. Używanie
pojęć: autor, ilustrator, strona tytułowa, okładka.
7. Ekspresja plastyczna. Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
x malowanie przez dzieci farbami na kartkach ilustracji do wymyślonego przez siebie opowiadania przy akompania-
mencie muzyki poważnej
x nadawanie tytułu opowiadaniom i zapisanie tych tytułów przez N.
x połączenie kartek w książeczki.
8. Oglądanie książeczek oraz zorganizowanie wystawy.
III Zajęcia w ogrodzie
x „Kto odwiedził nasz ogród?” – obserwowanie tropów zwierząt na śniegu. Rozwijanie zainteresowania przyrodą.
x Zabawa „Co słyszysz?” – słuchanie i nazywanie dźwięków z otoczenia. Ćwiczenie kojarzenia dźwięków z określonymi
przedmiotami lub zjawiskami.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
TYDZIEŃ 18 Karnawałowe stroje
Poniedziałek temat: Bal kostiumowy.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca grupę „Kto puka?”. Ćwiczenia poranne: Zestaw VIII. Wysłu-
chanie baśni Tomcio Paluszek – rozmowa na temat treści utworu. Lepienie z plasteliny postaci Tomcia. Zabawa „Dokończ
wzór” – układanie figur geometrycznych według podanego wzoru – skupianie uwagi na szeregach i wychwytywanie
powtarzających się układów rytmicznych. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 8; IV 2, 3, 12
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – bal kostiumowy. Wysłuchanie wiersza Doroty
Gellner Karnawał. Rozmowa na podstawie ilustracji przedstawiających bal karnawałowy w przedszkolu. Wykonanie