Page 209 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 209

TYDZIEŃ 18  •  Karnawałowe stroje  •  207




                  Domek z piernika

                  [  1  ]   Bardzo lubię jeść ciasteczka,   [ 3 ]   Nie bałbym się Baby-Jagi,
                     choć słodycze są niezdrowe,            która miotłą wymachuje,
                     lubię takie z kokosami,                bo na pewno dom z piernika
                     pyszne są też piernikowe .             jest słodziutki i smakuje .
                  [ 2 ]   Gdybym mógł mieć taki domek,   [ 4 ]   Zaprzyjaźniłbym się z nimi –
                     co z pierników jest zrobiony,          z Babą-Jagą oraz z Jasiem,
                     tak jak Jaś z Małgosią mieli,          i z Małgosią byśmy jedli
                     byłbym bardzo ucieszony .              te pierniczki w wolnym czasie!
                                                                                 Iwona Rup


            3.  Rozmowa na temat wiersza. Przykładowe pytania:
              –   O jakim domku była mowa w wierszu?
              –   Kto w nim mieszkał?
              –   Kto pamięta, na czym stał domek Baby­Jagi?
              –   Wybierzcie spośród ilustracji różnych domów takie na koguciej nóżce.
            4.  Tworzenie twórczego opowiadania. Dzieci otrzymują po jednym rekwizycie z bajki Jaś i Małgosia i siadają w kręgu zgod-
              nie z widniejącym z tyłu numerem. N. zaczyna opowiadać bajkę, a dzieci kontynuują, wplatając w tekst wydarzenia
              związane z trzymanym rekwizytem.
            5.  Dzieci wymyślają własne krótkie opowiadania inspirowane rekwizytem.
            6.  Rozmowa „Jak zbudowana jest książka?” – odwołanie się do wiedzy zdobytej podczas wycieczki do biblioteki. Używanie
              pojęć: autor, ilustrator, strona tytułowa, okładka.
            7.  Ekspresja plastyczna. Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
                 x malowanie przez dzieci farbami na kartkach ilustracji do wymyślonego przez siebie opowiadania przy akompania-
                 mencie muzyki poważnej
                 x nadawanie tytułu opowiadaniom i zapisanie tych tytułów przez N.
                 x połączenie kartek w książeczki.
            8.  Oglądanie książeczek oraz zorganizowanie wystawy.


            III Zajęcia w ogrodzie

              x „Kto odwiedził nasz ogród?” – obserwowanie tropów zwierząt na śniegu. Rozwijanie zainteresowania przyrodą.
              x Zabawa „Co słyszysz?” – słuchanie i nazywanie dźwięków z otoczenia. Ćwiczenie kojarzenia dźwięków z określonymi
              przedmiotami lub zjawiskami.
              x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



            TYDZIEŃ 18    Karnawałowe stroje




            Poniedziałek    temat:  Bal kostiumowy.



            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca grupę „Kto puka?”. Ćwiczenia poranne: Zestaw VIII. Wysłu-
            chanie baśni Tomcio Paluszek – rozmowa na temat treści utworu. Lepienie z plasteliny postaci Tomcia. Zabawa „Dokończ
            wzór” – układanie figur geometrycznych według podanego wzoru – skupianie uwagi na szeregach i wychwytywanie
            powtarzających się układów rytmicznych. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 8; IV 2, 3, 12

            Zajęcia główne:   ▶  Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – bal kostiumowy. Wysłuchanie wiersza Doroty
            Gellner Karnawał. Rozmowa na podstawie ilustracji przedstawiających bal karnawałowy w przedszkolu. Wykonanie
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214