Page 212 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 212
210 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia rozwijające kreatywność.
Temat: Bajkowe bale.
Cele:
kształtowanie umiejętności twórczego opowiadania
ć
wiczenie spostrzegawczości
w
drażanie do inscenizowania i odgrywania ról
kształtowanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem
czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
Pomoce: nagranie dowolnego tańca dworskiego, np. trzeciej części IV Symfonii Adur „Włoskiej” Felixa Mendels-
sohna-Bartholdy’ego, chustki, obrazki przedstawiające stroje postaci z bajek lub ich elementy, np. pantofelek
(po jednym dla każdego dziecka), pudełko, kilka kartek A4 z fragmentami konturu postaci z bajek narysowanymi
w taki sposób, aby można było dorysować resztę postaci, arkusz szarego papieru, nożyczki, klej, kapelusz wróżki,
różdżka, odtwarzacz CD.
Przebieg zajęć:
1. N. mówi: Zapraszam was na bal do Królestwa Bajek. Dzieci rozpoczynają swobodny taniec z chustkami w rytm
nagrania.
2. Zabawa twórcza „Spotkanie bajek”. Dzieci siedzą w kole. Jedno trzyma pudełko, w którym znajdują się obrazki ze stro-
jami bajkowych postaci lub ich elementami. N. mówi: Teraz jest okres karnawałowych zabaw. Dzisiaj na balu spotkały
się postacie z bajek. Zgadnijcie jakie. Dzieci kolejno wyjmują z pudełka obrazki. Mówią, do jakiej postaci należy przed-
stawiony tam strój i z jakiej jest ona bajki, a później opowiadają, co się jej przydarzyło. Zastanawiają się, gdzie dzisiaj
mogłyby się spotkać postacie z bajek. N. naprowadza je na odpowiedź, że na balu karnawałowym.
3. Aktywność plastyczna „Bajkowy bal”. Dzieci podzielone na zespoły losują kartki z fragmentami konturu postaci z bajek.
Dorysowują kredkami elementy postaci i stroju, wycinają sylwetkę po obrysie, a następnie przyklejają wszystkie sylwet-
ki na dużym arkuszu szarego papieru. Powstaje praca przedstawiająca postacie z bajek na balu.
4. Zagadki słowno-ruchowe „Kim będę na balu?”. Dzieci siedzą w grupie. Jedno z nich zostaje wróżką – wkłada kapelusz
wróżki i z różdżką w ręce spaceruje między dziećmi w rytm muzyki. Dotyka różdżką ramienia wybranego dziecka,
które wstaje i ruchem ilustruje postać z bajki, za jaką chciałoby się przebrać na przedszkolny bal. Pozostałe dzieci
zgadują,o jaką postać chodzi.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Ćwiczenia rozgrzewające – dzieci biegają gęsiego, aby wydeptać duży krąg wokół ulepionego wcześniej bałwana. Posze-
rzanie pojemności płuc.
x „Kto u nas gości?” – obserwacja ptaków przy karmniku, rozpoznawanie i nazywanie gatunków ptaków. Rozwijanie
zainteresowania przyrodą.
x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Środa temat: Maska karnawałowa.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa z chustą animacyjną „Rekin”. Ćwiczenia poranne: Zestaw VIII. Układa-
nie puzzli. Wykonanie ćwiczenia z KP2 – ćwiczenia w liczeniu, porównywanie liczebności zbiorów, utrwalenie pojęcia
tyle samo. Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 12, 15