Page 211 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 211
TYDZIEŃ 18 • Karnawałowe stroje • 209
– Jak zachowywał się karnawał?
– Co przyniósł karnawał?
3. Oglądanie ilustracji przypiętych do tablicy przedstawiających bal karnawałowy w przedszkolu i rozmowa kierowana.
Przykładowe pytania:
– Jak wyglądają dzieci?
– Za jakie postacie przebrały się dzieci z przedszkola?
– Jak wygląda sala?
4. Wykonanie ćwiczenia z KP2, k. 35.
5. Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence Na bal z Kopciuszkiem (CD).
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacje „Co słychać w przyrodzie?” – dostrzeganie zmian związanych z zimą. Ćwiczenie spostrzegawczości.
x Lepienie bałwana ze śniegu – toczenie kul, stawianie bałwana i uzupełnianie jego postaci elementami stroju. Kształto-
wanie umiejętności konstrukcyjnych i dekoracyjnych.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Piłka w dołku” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Wtorek temat: Bajkowe bale.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Wszystko gra” – konstruowanie prostych instrumentów muzycznych.
Wymyślanie nazw instrumentów i wspólne muzykowanie. Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie wzorów na obrazkach
przedstawiających karnawałowe stroje. Ćwiczenia poranne: Zestaw VIII. Zabawa „Budujemy zamek” – zabawa konstruk-
cyjna z wykorzystaniem klocków. Zabawa ortofoniczna „W zamku straszy”. Zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa
kotów piłkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 9; III 5; IV 7, 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia rozwijające kreatywność – bajkowe bale. Swobodny taniec z chustkami. Zabawa twórcza
„Spotkanie bajek” – kształtowanie umiejętności twórczego opowiadania. Aktywność plastyczna „Bajkowy bal” – praca
zespołowa. Zagadki słowno-ruchowe „Kim będę na balu?” – wdrażanie do inscenizowania i odgrywania ról, kształtowanie
umiejętności wyrażania muzyki ruchem. ▶ 2. Zajęcia ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw V.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 8; IV 2, 3, 7, 11, 12
Zajęcia w ogrodzie: Ćwiczenia rozgrzewające. Obserwacja ptaków przy karmniku, rozpoznawanie i nazywanie gatunków
ptaków. Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 10; IV 2, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Wszystko gra”. Dzieci konstruują proste instrumenty muzyczne z przedmiotów codziennego użytku: grzechotki
(pudełka wypełnione grochem, ryżem), brzękadełka, bandżole (plastikowe pojemniczki, np. po serkach, owinięte gumkami
recepturkami). Następnie wymyślają nazwy swoich instrumentów i muzykują. Kształtowanie wyobraźni i wrażli wości
muzycznej.
x Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie wzorów na obrazkach przedstawiających karnawałowe stroje.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Budujemy zamek” – zabawa konstrukcyjna z wykorzystaniem klocków. Dzieci ustalają, jaki zamek zbudują,
planują czynności i realizują plan. Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
x Zabawa ortofoniczna „W zamku straszy” – ćwiczenia artykulacyjne na sylabach: szuszu, szyszy, skrzypskrzyp.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa kotów piłkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).