Page 216 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 216
214 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
2. Rozmowa na temat treści wiersza. Przykładowe pytania:
– Jak wygląda balonik?
– Jaki jest balonik?
– Pokażcie, jak można się bawić balonikiem.
3. Rozmowa odwołująca się do doświadczeń dzieci i do ilustracji przedstawiających udekorowane sale balowe. Przykładowe
pytania:
– Mamy już zrobione maski karnawałowe. Czy możemy rozpocząć bal?
– Czego nam jeszcze brakuje?
– W jaki sposób możemy udekorować salę?
4. Przygotowanie dekoracji sali – dmuchanie balonów i malowanie ich klejem żelowym z brokatem we wzory własnego
pomysłu.
5. Ćwiczenia matematyczne z wykorzystaniem ozdób:
x przeliczanie balonów – stosowanie liczebników porządkowych
x ustalanie równoliczności – sprawdzanie, czy każde dziecko pomalowało swój balonik (N. pyta dzieci: Jak to sprawdzić?)
x grupowanie balonów według podanych kryteriów (koloru i wielkości) – łączenie ich w trzy wiązki po sześć, np.:
pierwsza wiązka z balonów większych i mniejszych, druga wiązka tylko z czerwonych balonów, trzecia wiązka tylko
z niebieskich i pomarańczowych balonów
x odmierzanie serpentyn według podanej przez N. miary, np. uciętego kawałka sznurka – rozwijanie serpentyn,
odmierzanie kawałków o wymaganej długości i cięcie ich nożyczkami.
6. Dekorowanie sali. Wspólne ustalenie, gdzie zostaną powieszone ozdoby z balonów i serpentyn. Stosowanie określeń
opisujących stosunki przestrzenne: wyżej – niżej, w lewo – w prawo, na górze – na dole itp.
7. Zabawa ruchowa „Balonik”. Dzieci stoją w kole, trzymając się za ręce, i wykonują czynności zgodne ze słowami recytowa-
nego przez N. wierszyka:
Balonik malutki chce być okrąglutki, dmuchamy, dmuchamy, balon napełniamy. (Dzieci wydychają powietrze i zbliżają się
do środka koła).
Balonik już wielki, odpocząć by chciał, powietrze wyciągnij, by balonik spał. (Dzieci wciągają powietrze przez nos
i rozchodzą się, krocząc do tyłu, na zew nątrz
koła. Na zakończenie kucają, naśladując
śpiący balonik).
III Zajęcia w ogrodzie
x Rzeźbienie ze śniegu bajkowych postaci. Zorganizowanie galerii. Zwiedzanie. Ćwiczenie sprawności manualnej.
x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Piątek temat: Bal karnawałowy.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Gdzie się ukrył dzwoneczek?” – ćwiczenie percepcji słu-
chowej. Wysłuchanie dowolnej bajki. Ćwiczenia poranne: Zestaw VIII. „Bal karnawałowy” – swobodna ekspresja plastyczna.
Zabawa ruchowa skoczna „Skoczki”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7; IV 1, 7
Zajęcia główne: ▶ Uroczystość okolicznościowa – bal karnawałowy. Tańce i pląsy przy muzyce przeplatane
zabawami i konkursami – kultywowanie tradycji i zwyczajów związanych z karnawałem, rozwijanie ekspresji ruchowej –
ilustrowanie ruchem muzyki, kształtowanie wyczucia przestrzeni, tworzenie atmosfery przyjemnej zabawy.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 1, 3, 4; III 2, 5; IV 7
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przyrodnicze „Czy dzisiaj śnieg się lepi?” – wnioskowanie na temat właściwości śniegu
w zależności od pogody. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 18, 19