Page 216 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 216

214  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Styczeń



          2.  Rozmowa na temat treści wiersza. Przykładowe pytania:
            –   Jak wygląda balonik?
            –   Jaki jest balonik?
            –   Pokażcie, jak można się bawić balonikiem.
          3.  Rozmowa odwołująca się do doświadczeń dzieci i do ilustracji przedstawiających udekorowane sale balowe. Przykładowe
            pytania:
            –   Mamy już zrobione maski karnawałowe. Czy możemy rozpocząć bal?
            –   Czego nam jeszcze brakuje?
            –   W jaki sposób możemy udekorować salę?
          4.  Przygotowanie dekoracji sali – dmuchanie balonów i malowanie ich klejem żelowym z brokatem we wzory własnego
            pomysłu.
          5.  Ćwiczenia matematyczne z wykorzystaniem ozdób:
               x przeliczanie balonów – stosowanie liczebników porządkowych
               x ustalanie równoliczności – sprawdzanie, czy każde dziecko pomalowało swój balonik (N. pyta dzieci: Jak to sprawdzić?)
               x grupowanie balonów według podanych kryteriów (koloru i wielkości) – łączenie ich w trzy wiązki po sześć, np.:
               pierwsza wiązka z balonów większych i mniejszych, druga wiązka tylko z czerwonych balonów, trzecia wiązka tylko
               z niebieskich i pomarańczowych balonów
               x odmierzanie serpentyn według podanej przez N. miary, np. uciętego kawałka sznurka – rozwijanie serpentyn,
               odmierzanie kawałków o wymaganej długości i cięcie ich nożyczkami.
          6.  Dekorowanie sali. Wspólne ustalenie, gdzie zostaną powieszone ozdoby z balonów i serpentyn. Stosowanie określeń
            opisujących stosunki przestrzenne: wyżej – niżej, w lewo – w prawo, na górze – na dole itp.
          7.  Zabawa ruchowa „Balonik”. Dzieci stoją w kole, trzymając się za ręce, i wykonują czynności zgodne ze słowami recytowa-
            nego przez N. wierszyka:

             Balonik malutki chce być okrąglutki, dmuchamy, dmuchamy, balon napełniamy.   (Dzieci wydychają powietrze i zbliżają się
                                                                        do środka koła).

             Balonik już wielki, odpocząć by chciał, powietrze wyciągnij, by balonik spał.   (Dzieci wciągają powietrze przez nos
                                                                        i rozchodzą się, krocząc do tyłu, na zew nątrz
                                                                        koła. Na zakończenie kucają, naśladując
                                                                        śpiący balonik).


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Rzeźbienie ze śniegu bajkowych postaci. Zorganizowanie galerii. Zwiedzanie. Ćwiczenie sprawności manualnej.
             x Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          Piątek    temat:  Bal karnawałowy.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Gdzie się ukrył dzwoneczek?” – ćwiczenie percepcji słu-
          chowej. Wysłuchanie dowolnej bajki. Ćwiczenia poranne: Zestaw VIII. „Bal karnawałowy” – swobodna ekspresja plastyczna.
          Zabawa ruchowa skoczna „Skoczki”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7; IV 1, 7

          Zajęcia główne:   ▶  Uroczystość okolicznościowa – bal karnawałowy. Tańce i pląsy przy muzyce przeplatane
          zabawami i konkursami – kultywowanie tradycji i zwyczajów związanych z karnawałem, rozwijanie ekspresji ruchowej –
          ilustrowanie ruchem muzyki, kształtowanie wyczucia przestrzeni, tworzenie atmosfery przyjemnej zabawy.
            obszary z podstawy programowej: I 5; II 1, 3, 4; III 2, 5; IV 7

          Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przyrodnicze „Czy dzisiaj śnieg się lepi?” – wnioskowanie na temat właściwości śniegu
          w zależności od pogody. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; IV 18, 19
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221