Page 219 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 219
TYDZIEŃ 19 • Prezenty dla babci i dziadka • 217
Cele:
wzmacnianie więzi rodzinnych
kształtowanie postawy szacunku dla osób starszych
doskonalenie umiejętności słuchania tekstów literackich
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat.
Pomoce: tekst opowiadania Maciejki Mazan Superbabcia i superdziadek, zdjęcia rodzinne przyniesione przez
dzieci, chusteczka, kartki A4 z narysowanymi konturami dwóch twarzy (po jednej dla każdego dziecka), kredki,
kolorowe paski z tekturki do wykonania ramek, klej.
Przebieg zajęć:
1. N. prezentuje opowiadanie.
Superbabcia i superdziadek
Dziś w przedszkolu mówiliśmy o superbohaterach . O tym, że mają supermoce: jedni potrafią chodzić po ścianach
jak pająki, inni słyszą każdy dźwięk albo są tak silni, że mogą podnieść samochód .
A Ania powiedziała:
– Uważam, że moja babcia i dziadek są superbohaterami!
Nie uwierzyliśmy jej . Dziadek miałby chodzić po ścianie jak pająk?
Ale Ania wyjaśniła:
– Babcia jest bardzo mądra . Wie więcej niż internet! Zawsze mogę ją o wszystko spytać . Potrafi wyleczyć każdą moją
chorobę i lubi się ze mną bawić! A dziadek umie reperować moje zabawki tak, że są jeszcze ładniejsze . Ostatnio zbudował
śliczny karmnik dla ptaków . I robi świetne kanapki z ogórkiem! I oboje mają dla mnie czas . Kiedy u nich jestem, zawsze
mam dobry humor, nawet jeśli przedtem było mi smutno . Czy to nie jest supermoc?
– To nie jest supermoc! – krzyknął Krzysiek . – Supermoc jest wtedy, jak na przykład strzelasz takimi promieniami –
ziu! ziu! – i coś niszczysz .
– Superbohaterowie nie niszczą, tylko pomagają! Dokładnie tak, jak dziadek i babcia! – obraziła się Ania .
I wszyscy zaczęliśmy rozmawiać, bo każdy miał coś do powiedzenia o dziadku i babci .
Nie wiadomo, jak by się to skończyło, gdyby po Anię nie przyszli właśnie babcia i dziadek .
– O, jak wesoło – powiedziała babcia . – Co robicie?
– Dyskutujemy o superbohaterach – wysapał Krzysiek, cały czerwony .
– Lubicie superbohaterów? – spytał dziadek . – To przyjdźcie do nas jutro, jeśli rodzice wam pozwolą .
– Pobawimy się w superbohaterów – dodała babcia .
– A potem pokażę wam teatrzyk cieni, który zrobiłem dla Ani – obiecał dziadek . – Lubicie kanapki z ogórkiem?
I nie wiadomo kiedy przestaliśmy być na siebie źli i zrobiło nam się wesoło .
– A nie mówiłam? – powiedziała Ania .
Musimy zaraz odwiedzić swoich dziadków i babcie i sprawdzić, czy też mają takie supermoce . Bo jeśli tak, no to…
Mamy własnych, najwłaśniejszych superbohaterów!!!
Maciejka Mazan
2. Rozmowa na temat treści opowiadania. Przykładowe pytania:
– Kto to jest superbohater?
– Kto był dla Ani superbohaterem? Dlaczego?
– Kto jest dla was superbohaterem?
– Co lubicie robić razem z babcią lub z dziadkiem?
3. „Moja rodzina” – oglądanie rodzinnych zdjęć przyniesionych przez dzieci. Określanie stosunków rodzinnych
poprzez wypowiedzi: Mama mojej mamy i mama mojego taty to moja…, Tata mojej mamy i tata mojego taty to mój…,
Ja jestem ich… Podanie imion babć i dziadków dzieci.
4. Zabawa ruchowa „Mam chusteczkę haftowaną”. Jedno dziecko bierze chusteczkę i wchodzi do środka koła. Pozostałe
dzieci poruszają się po obwodzie koła, śpiewając piosenkę:
Mam chusteczkę haftowaną, co ma cztery rogi,
Kogo kocham, kogo lubię, rzucę mu pod nogi. (dziecko w środku prezentuje chusteczkę)
Tej nie kocham, tej nie lubię, tej nie pocałuję, (dziecko wskazuje na kolegów i koleżanki, machając w ich kierunku
chusteczką)
A chusteczkę haftowaną tobie podaruję. (dziecko podchodzi do wybranej osoby i wręcza jej chusteczkę)
Teraz to wybrane dziecko wchodzi do środka koła.