Page 221 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 221
TYDZIEŃ 19 • Prezenty dla babci i dziadka • 219
Cele:
k
ultywowanie tradycji rodzinnych
p
oznanie tradycyjnych zabaw
doskonalenie umiejętności wypowiadania się o sprawach ważnych dla dziecka
ozwijanie ekspresji ruchowej (ilustrowanie ruchem tekstów piosenek)
r
worzenie atmosfery przyjemnej zabawy.
t
Pomoce: płaska gumka (jak do ubrania) o długości 4–5 m, taśma malarska, kapsle od butelek (tyle, ile jest dzieci).
Przebieg zajęć:
1. Zabawy moich dziadków – przedstawienie przez dzieci wyników wywiadów z babciami i dziadkami na temat ich zabaw
w dzieciństwie.
2. „Bawmy się wesoło!” – zapoznanie z regułami i przebiegiem wybranych zabaw z dawnych czasów i przeprowadzenie
tych zabaw. Przykładowe zabawy:
x „Gra w gumę”. Dwoje dzieci staje naprzeciwko siebie w gumie założonej na nogi na wysokości kostek. Trzecie dziecko
skacze przez gumę na różne sposoby aż do skuchy, czyli nadepnięcia na gumę. Na początek najlepiej ograniczyć się
do najprostszych skoków.
x „Kapsle”. N. wykleja na podłodze taśmą malarską wijący się tor, zaznaczając linię startu i mety. Każdy kapsel wypełnia
od środka cienką warstwą plasteliny w innym kolorze. Gracze wybierają lub losują kapsle i ustawiają je na starcie jeden
obok drugiego wierzchnią stroną na spód. Na hasło start zaczynają na zmianę przesuwać je do przodu w kierunku
mety pstryknięciami w bok kapsla. Kapsel nie może wypaść poza tor – oznacza to utratę kolejki. Wygrywa gracz,
którego kapsel pierwszy przekroczy linię mety.
x „Raz, dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy!”. N. jest Babą-Jagą – staje twarzą do ściany i tyłem do dzieci, które ustawiają się
w gromadce pod przeciwległą ścianą (odległość powinna być dosyć duża). Baba-Jaga recytuje wyliczankę: Raz, dwa,
trzy, BabaJaga patrzy!, a dzieci w tym czasie biegną w jej stronę. Wraz z końcem wyliczanki Baba-Jaga szybko
odwraca się i patrzy na dzieci, które natychmiast nieruchomieją. Które z dzieci się poruszy, wraca pod ścianę.
Dzieci stoją nieruchomo, dopóki Baba-Jaga się nie odwróci i nie zacznie recytacji jeszcze raz. Zabawa kończy się, gdy
któreś dziecko dotrze do Baby-Jagi.
3. Zabawa w kalambury. Dzieci w parach ustalają, jaką grę lub zabawę przedstawią. Jedno dziecko przygotowuje hasło
do zabawy, a drugie (lub oboje razem) odgrywają ilustrującą je scenkę. Pozostałe dzieci odgadują nazwę zabawy.
4. Podziękowanie za wspólną zabawę. Zachęcenie do kontynuacji gier w wolnym czasie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa naszych dziadków „Serso”. Dzieci grają w parach. Jedno dziecko rzuca niewielkie kółko (małą obręcz gimnastycz-
ną), czyli serso, na kijek (laskę gimnastyczną) trzymany przez drugie dziecko, po czym następuje zmiana ról. W wersji
uproszczonej dzieci mogą rzucać kółkami na kijek wbity pionowo w śnieg. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Środa temat: Gra w klasy.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Kółko graniaste” – poznanie tradycyjnych zabaw, rozwijanie pamięci
ruchowej. Wykonanie ćwiczenia z KP2 – rozwijanie spostrzegawczości. Ćwiczenia poranne: Zestaw IX. Aktywność
plastyczna – lepienie z masy solnej broszki dla babci i przycisku do papieru dla dziadka. Dekorowanie pracy, rzeźbienie
wzorów rylcem. Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 1; IV 8, 9, 11, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – gra w klasy. Omówienie zasad gry. Wyklejenie szablonu do gry. Wspólna
gra z przestrzeganiem reguł – poznawanie tradycyjnych zabaw, doskonalenie umiejętności liczenia, doskonalenie liczenia