Page 226 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 226
224 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Piątek temat: Laurka dla babci i dziadka.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Gra w kręgle – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ćwiczenia poranne:
Zestaw IX. Zabawa dydaktyczna „Narysuj mojego dziadka” – rysowanie w parach pod dyktando. Zabawa ruchowa skoczna
„Skoczki”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5
Zajęcia główne: ▶ Zajęcia plastyczne – laurka dla babci i dziadka. Rozmowa nawiązująca do Dnia Babci i Dnia
Dziadka. „Czego możemy życzyć naszym dziadkom?” – wspólne redagowanie życzeń dla dziadków oraz rozmowa
o właściwych sposobach pakowania i wręczania upominków. Wykonanie laurki dla dziadków według wzoru – KA.
Wręczenie upominków dziadkom podczas uroczystości i słodki poczęstunek w postaci własnoręcznie upieczonej szarlotki –
kształtowanie uczucia radości z możliwości obdarowywania innych.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 4, 6, 9; III 1, 2, 4, 5; IV 2, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Berek drewniany”. Zabawa śnieżkami „Kto dalej rzuci?”. Zabawa ruchowa orientacyjno-
-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Gra w kręgle – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Narysuj mojego dziadka” – rysowanie w parach pod dyktando. Jedno dziecko trzyma fotografię
swojego dziadka i opisuje jego wygląd. Zadaniem drugiego dziecka jest narysowanie postaci dziadka pod dyktando.
Następnie dzieci porównują rysunek ze zdjęciem. (W wersji łatwiejszej dzieci opisują postać ustnie, bez rysowania,
i zgadują, czyjego dziadka dotyczy opis). Kształtowanie zdolności korzystania z posiadanej wiedzy o innych w trakcie
wypowiadania się w formie rysunku.
x Zabawa ruchowa skoczna „Skoczki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Laurka dla babci i dziadka.
Cele:
kształtowanie uczucia radości z możliwości obdarowywania innych
doskonalenie sprawności manualnej.
Pomoce: cienkie kolorowe sznurki lub wstążeczki, kredki, papier kolorowy, klej, nożyczki, KA.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa z dziećmi nawiązująca do Dnia Babci i Dnia Dziadka obchodzonych 21 i 22 stycznia.
2. „Czego możemy życzyć naszym dziadkom?”– wspólne redagowanie życzeń dla dziadków oraz rozmowa o właściwych
sposobach pakowania i wręczania upominków. Zwrócenie uwagi na to, że radość innym możemy sprawić także uśmie-
chem, miłym słowem, pomocą w codziennych czynnościach.
3. Wykonanie laurki dla dziadków według wzoru z KA, k. 13, 14, 15. Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych
etapów pracy:
x wyjęcie szablonów kwiatów (KA, k. 15)
x kolorowanie kwiatów kredkami lub wyklejanie ich papierem kolorowym
x przywiązywanie sznureczkami kwiatków do karty z wiązanką liści (KA, k. 13, 14), tak aby powstał kolorowy bukiet.
4. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.
5. Wręczenie upominków dziadkom podczas uroczystości przedszkolnej i słodki poczęstunek w postaci własnoręcznie
upieczonej szarlotki.