Page 230 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 230

228  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Styczeń



            –   Po co ptaki budują gniazda?
            –   Czy w pobliżu nas mieszkają ptaki?
            –   Czy można je nazwać naszymi sąsiadami?
            –   Jakich jeszcze mamy sąsiadów?
          3.  Zabawa ortofoniczna „Wróblowe ćwierkanie”. Dzieci biegają po sali, naśladując sposób poruszania się wróbla, i powta-
            rzają zespoły zgłosek ćwir, ćwir, ćwir.
          4.  Zabawa dydaktyczna „Mam sąsiada”. Dzieci rozkładają w sali – niezbyt blisko siebie – obręcze. Będą to ptasie gniazda.
            N. dzieli dzieci na dwie grupy: wróbli i bocianów. Wyjaśnia: Jesteście wróbelkami i bocianami. Rozdzielcie się tak, aby do
            każdego gniazdka weszły dwie osoby – wróbelek i bocian. Kim jesteście teraz? Dzieci powinny odpowiedzieć: Sąsiadami.
            N. gra na tamburynie, a dzieci biegają i naśladują głosy ptaków: kle, kle lub ćwir, ćwir. Na hasło sąsiedzi dzieci, nie prze-
            stając wydawać dźwięków, słuchają się wzajemnie i w taki sposób wybierają sobie gniazdka, żeby w każdym znalazł się
            bocian z wróblem.
          5.  Zaproszenie dzieci do ogrodu w celu obserwowania ptasich sąsiadów.

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
          Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Obserwacje przyrodnicze „Kto mieszka w naszym ogrodzie?” – szukanie ptasich gniazd, oglądanie tropów na śniegu.
            Wnioskowanie na podstawie obserwacji.
             x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




          Środa    temat:  Domy dawniej i dziś.



          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca grupę „Kot i myszy” do przyśpiewki Uciekaj myszko do dziu­
          ry. Zabawa „Porządkujemy pojazdy” – klasyfikowanie przedmiotów według określonego kryterium. Ćwiczenia poranne:
          Zestaw X. Zabawa dydaktyczna „Jakie to były dźwięki?”. Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 2; IV 12

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia matematyczne – domy dawniej i dziś. Rozwiązywanie zagadek. Rozmowa z dziećmi
          na temat ich domów rodzinnych. Oglądanie obrazków przedstawiających różne typy domów. Budowanie domów z kloc-
          ków. Porównywanie ich wysokości i wielkości. Karta pracy „Zgadnij, gdzie mieszka miś” – wdrażanie do postrzegania
          otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby, doskonalenie umiejętności liczenia i posługiwania się liczebnikami porządko-
          wymi. Zabawa „Gąski, gąski do domu”  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – kto tu mieszka? Zabawy rytmiczne – rozróż-
          nianie, nazywanie i naśladowanie różnych odgłosów i dźwięków.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 1, 5; IV 2, 5, 7, 11, 14, 15

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawy „Wyścigi zaprzęgów”, „Wędrujemy po śladach”. Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa integrująca grupę „Kot i myszy” do przyśpiewki Uciekaj myszko do dziury. Dzieci stoją w kręgu, trzymając się za
            ręce. Dwoje dzieci – mysz i kot – zostają na zewnątrz kręgu. Pozostałe dzieci chodzą w kole w jednym kierunku i śpiewają:


            Uciekaj myszko do dziury,
            by cię nie złapał kot bury.
            A jak cię złapie kot bury,
            to cię obedrze ze skóry.
   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235