Page 230 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 230
228 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
– Po co ptaki budują gniazda?
– Czy w pobliżu nas mieszkają ptaki?
– Czy można je nazwać naszymi sąsiadami?
– Jakich jeszcze mamy sąsiadów?
3. Zabawa ortofoniczna „Wróblowe ćwierkanie”. Dzieci biegają po sali, naśladując sposób poruszania się wróbla, i powta-
rzają zespoły zgłosek ćwir, ćwir, ćwir.
4. Zabawa dydaktyczna „Mam sąsiada”. Dzieci rozkładają w sali – niezbyt blisko siebie – obręcze. Będą to ptasie gniazda.
N. dzieli dzieci na dwie grupy: wróbli i bocianów. Wyjaśnia: Jesteście wróbelkami i bocianami. Rozdzielcie się tak, aby do
każdego gniazdka weszły dwie osoby – wróbelek i bocian. Kim jesteście teraz? Dzieci powinny odpowiedzieć: Sąsiadami.
N. gra na tamburynie, a dzieci biegają i naśladują głosy ptaków: kle, kle lub ćwir, ćwir. Na hasło sąsiedzi dzieci, nie prze-
stając wydawać dźwięków, słuchają się wzajemnie i w taki sposób wybierają sobie gniazdka, żeby w każdym znalazł się
bocian z wróblem.
5. Zaproszenie dzieci do ogrodu w celu obserwowania ptasich sąsiadów.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacje przyrodnicze „Kto mieszka w naszym ogrodzie?” – szukanie ptasich gniazd, oglądanie tropów na śniegu.
Wnioskowanie na podstawie obserwacji.
x Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
Środa temat: Domy dawniej i dziś.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integrująca grupę „Kot i myszy” do przyśpiewki Uciekaj myszko do dziu
ry. Zabawa „Porządkujemy pojazdy” – klasyfikowanie przedmiotów według określonego kryterium. Ćwiczenia poranne:
Zestaw X. Zabawa dydaktyczna „Jakie to były dźwięki?”. Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 2; IV 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – domy dawniej i dziś. Rozwiązywanie zagadek. Rozmowa z dziećmi
na temat ich domów rodzinnych. Oglądanie obrazków przedstawiających różne typy domów. Budowanie domów z kloc-
ków. Porównywanie ich wysokości i wielkości. Karta pracy „Zgadnij, gdzie mieszka miś” – wdrażanie do postrzegania
otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby, doskonalenie umiejętności liczenia i posługiwania się liczebnikami porządko-
wymi. Zabawa „Gąski, gąski do domu” ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – kto tu mieszka? Zabawy rytmiczne – rozróż-
nianie, nazywanie i naśladowanie różnych odgłosów i dźwięków.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 1, 5; IV 2, 5, 7, 11, 14, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy „Wyścigi zaprzęgów”, „Wędrujemy po śladach”. Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integrująca grupę „Kot i myszy” do przyśpiewki Uciekaj myszko do dziury. Dzieci stoją w kręgu, trzymając się za
ręce. Dwoje dzieci – mysz i kot – zostają na zewnątrz kręgu. Pozostałe dzieci chodzą w kole w jednym kierunku i śpiewają:
Uciekaj myszko do dziury,
by cię nie złapał kot bury.
A jak cię złapie kot bury,
to cię obedrze ze skóry.