Page 233 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 233

TYDZIEŃ 20  •  Czyj to dom?  •  231



            5.  Zabawa muzyczna „Zające” (CD).


                  Zające                                                      Słowa i muzyka: Joanna Tylek-Bernat


                    C         F          C              C        F          C             G



                    Cho -  dzi  wilk  po     -  ce      ła     p a  chcia  za  -  j  -  ce.  Szuka ,szu ka ,
                                                          -
                                                                                            -
                                                                                                     -
                   C                G                  C                  C
                                               -
                  z yby   ca -  y,  bo  si  wszystkie  po -  cho -  wa -  y. W nor kach so  bie  sie  dz
                                                                             -
                                                    G                 C                   G


                   i  mar chew ki     je -  dz .    A   ten  je -  den  z kwa -  n  mi -  n  a  si  scho wa
                               -
                                                                                                     -
                         -
                   C                   F         G          C              G       G  7       C

                                                                                      -
                  podpie -  rzy -  n !  Nie  chcewyj  i    ju !            Ta -  ki z niego  tchórz!
               Chodził wilk po łące            W norkach sobie siedzą         Nie chce wyjść i już!
               łapać chciał zające .           i marchewki jedzą .            Taki z niego tchórz!
               Szukał, szukał, zły był cały,   A ten jeden z kwaśną miną
               bo się wszystkie pochowały .    aż się schował pod pierzyną!


              Do zabawy trzeba przygotować materiał (kocyk) na pierzynkę dla dziecka-zajączka. Zabawa rozpoczyna się od wspól-
              nego wysłuchania piosenki Zające. W czasie jej słuchania dzieci mogą ilustrować ruchowo słowa. Następnie dzieci-
              -zajączki robią kilka zajęczych podskoków (np. w rytmie, jaki sugeruje im N., grając na tamburynie) i na umówiony
              wcześniej sygnał (np. uderzenie w bębenek) kładą się na podłodze i zwijają w kłębuszki, jakby wskakiwały do norki
              i chowały się przed złym wilkiem. Leżąc na podłodze, zasłaniają sobie rękami oczy, żeby nie widzieć, co się dzieje
              dookoła. N. cicho podchodzi do jednego z dzieci-zajączków i przykrywa je pierzynką. Później daje znak innym dzie-
              ciom (może to być np. klaśnięcie w ręce i jednoczesne wypowiedzenie słowa już!). Wówczas wszystkie dzieci wstają
              z podłogi za wyjątkiem tego przykrytego i robią wokół schowanego pod pierzynką dziecka-zajączka duże koło,
              po czym próbują odgadnąć, kto to jest. Zastanawiają się, kto z kolegów i koleżanek jeszcze przed chwilą był w grupie
              i nagle zniknął. Jeśli dzieci mają problem z odgadnięciem imienia przykrytego kolegi lub koleżanki, N. może podpo-
              wiadać (przykładowo, że zajączek to chłopczyk, którego imię zaczyna się na literę „A”, albo dziewczynka, która
              ma jasne włosy i jest ubrana w czerwoną spódniczkę, albo chłopczyk, który siedzi przy jednym stoliku np. z Kamilem
              i Łukaszem).
              Uwaga: Po kilkukrotnym przesłuchaniu piosenki w trakcie zabawy dzieci na pewno zapamiętają ten prosty i niezbyt
              długi tekst. Nie ma więc potrzeby uczenia go osobno.


            III Zajęcia w ogrodzie

              x „Wyścigi zaprzęgów”. Dzieci w parach ciągną sanki, naśladując koniki, i próbują jak najszybciej dobiec do wyznaczo nego
              celu. Ćwiczenie ogólnej sprawności fizycznej.
              x „Wędrujemy po śladach”. Dzieci idą gęsiego po śladach N. Starają się stawiać nogi z góry, aby nie zatrzeć śladów.
              Ćwiczenie zmysłu równowagi.
              x Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238