Page 233 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 233
TYDZIEŃ 20 • Czyj to dom? • 231
5. Zabawa muzyczna „Zające” (CD).
Zające Słowa i muzyka: Joanna Tylek-Bernat
C F C C F C G
Cho - dzi wilk po - ce ła p a chcia za - j - ce. Szuka ,szu ka ,
-
-
-
C G C C
-
z yby ca - y, bo si wszystkie po - cho - wa - y. W nor kach so bie sie dz
-
G C G
i mar chew ki je - dz . A ten je - den z kwa - n mi - n a si scho wa
-
-
-
C F G C G G 7 C
-
podpie - rzy - n ! Nie chcewyj i ju ! Ta - ki z niego tchórz!
Chodził wilk po łące W norkach sobie siedzą Nie chce wyjść i już!
łapać chciał zające . i marchewki jedzą . Taki z niego tchórz!
Szukał, szukał, zły był cały, A ten jeden z kwaśną miną
bo się wszystkie pochowały . aż się schował pod pierzyną!
Do zabawy trzeba przygotować materiał (kocyk) na pierzynkę dla dziecka-zajączka. Zabawa rozpoczyna się od wspól-
nego wysłuchania piosenki Zające. W czasie jej słuchania dzieci mogą ilustrować ruchowo słowa. Następnie dzieci-
-zajączki robią kilka zajęczych podskoków (np. w rytmie, jaki sugeruje im N., grając na tamburynie) i na umówiony
wcześniej sygnał (np. uderzenie w bębenek) kładą się na podłodze i zwijają w kłębuszki, jakby wskakiwały do norki
i chowały się przed złym wilkiem. Leżąc na podłodze, zasłaniają sobie rękami oczy, żeby nie widzieć, co się dzieje
dookoła. N. cicho podchodzi do jednego z dzieci-zajączków i przykrywa je pierzynką. Później daje znak innym dzie-
ciom (może to być np. klaśnięcie w ręce i jednoczesne wypowiedzenie słowa już!). Wówczas wszystkie dzieci wstają
z podłogi za wyjątkiem tego przykrytego i robią wokół schowanego pod pierzynką dziecka-zajączka duże koło,
po czym próbują odgadnąć, kto to jest. Zastanawiają się, kto z kolegów i koleżanek jeszcze przed chwilą był w grupie
i nagle zniknął. Jeśli dzieci mają problem z odgadnięciem imienia przykrytego kolegi lub koleżanki, N. może podpo-
wiadać (przykładowo, że zajączek to chłopczyk, którego imię zaczyna się na literę „A”, albo dziewczynka, która
ma jasne włosy i jest ubrana w czerwoną spódniczkę, albo chłopczyk, który siedzi przy jednym stoliku np. z Kamilem
i Łukaszem).
Uwaga: Po kilkukrotnym przesłuchaniu piosenki w trakcie zabawy dzieci na pewno zapamiętają ten prosty i niezbyt
długi tekst. Nie ma więc potrzeby uczenia go osobno.
III Zajęcia w ogrodzie
x „Wyścigi zaprzęgów”. Dzieci w parach ciągną sanki, naśladując koniki, i próbują jak najszybciej dobiec do wyznaczo nego
celu. Ćwiczenie ogólnej sprawności fizycznej.
x „Wędrujemy po śladach”. Dzieci idą gęsiego po śladach N. Starają się stawiać nogi z góry, aby nie zatrzeć śladów.
Ćwiczenie zmysłu równowagi.
x Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).