Page 232 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 232
230 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
6. Zabawa ruchowa „Gąski, gąski do domu”. Dzieci są gąskami, N. gra rolę mamy gąski, a chętne dziecko – wilka. Gąski
i mama gąska stają na przeciwległych końcach sali, wilk stoi z boku. Uczestnicy prowadzą taki dialog:
Mama gąska: Gąski, gąski do domu!
Gąski: Boimy się!
Mama gąska: Czego?
Gąski: Wilka złego!
Mama gąska: A gdzie on jest?
Gąski: Za górami, za lasami.
Mama gąska: To gąski, gąski do domu!
Gąski biegną do mamy, a wtedy wilk próbuje je złapać. Złapana gąska odchodzi na bok. Gąska upolowana jako ostatnia
zostaje wilkiem i zabawa zaczyna się od początku.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Kto tu mieszka?
Cele:
ozróżnianie i nazywanie odgłosów i dźwięków
r
róby naśladowania różnych odgłosów i dźwięków
p
identyfikowanie innych po głosie
r
ozwijanie aparatu głosowego
r
eagowanie na sygnał dźwiękowy
t
ening cierpliwości.
r
Pomoce: nagranie zabawy Zające (CD), obrazki zwierząt (kaczka, koń, pszczoła, zając, pies) oraz obrazki z domami
tych zwierząt (gniazdo, stajnia, ul, norka, buda), tamburyn, bębenek, grzechotka, drewienka, obręcze lub hula-
-hoop (dla każdego dziecka), nieduży kawałek materiału (np. mały kocyk) o wymiarach około 120 cm x 120 cm,
odtwarzacz CD.
Przebieg zajęć:
1. Dzieci siadają w kole. N. pokazuje dzieciom obrazki zwierząt i ich domów. Za każdym razem pyta: Co to za zwierzę?
W jakim domku mieszka? Jaki dźwięk wydaje?. Dzieci naśladują głosy zwierząt.
2. Zabawa „Jakie to zwierzę?” N. gra na różnych instrumentach, a dzieci naśladują sposób poruszania się i głos zwierząt
w zależności od instrumentu według wskazówek N.:
x drewienka (tempo do biegania) – dzieci naśladują koniki (biegają)
x tamburyn (tempo do maszerowania) – dzieci naśladują kaczuszki (chodzą, kołysząc się na boki)
x bębenek (tempo do skakania) – dzieci naśladują zajączki (skaczą)
x grzechotka – dzieci naśladują pszczółki (biegają i machają rękami jak skrzydełkami).
3. Zabawa „Zwierzęta i ich domy”. N. rozkłada obręcze (lub hula-hoop) w różnych miejscach sali i prosi dzieci, aby każde
wybrało sobie jedną obręcz. Wyjaśnia: Zwierzątka śpią w swoich domkach (pszczółki w ulu, zajączki w norce, koniki w staj
ni, kaczki w gniazdku). Tak jak w poprzedniej zabawie będę grać na bębenku, drewienkach, grzechotce i tamburynie. Gdy
zagram na instrumencie, zwierzątka wychodzą na spacer. Posłuchajcie uważnie, które zwierzątka wychodzą z domku przy
danym instrumencie. N. gra na przemian na instrumentach. Podczas gry dzieci-zwierzątka poruszają się po sali jak
w poprzedniej zabawie. Na przerwę w grze wracają do swoich domków (obręczy). Zabawę można powtórzyć kilka razy.
N. może grać za parawanem, tak aby dzieci nie widziały instrumentu i kierowały się słuchem.
4. Zabawa „Znajdź swój domek”. N. rozmieszcza w trzech miejscach sali ilustracje domów zwierząt: ula, gniazda i stajni.
Wybiera troje dzieci, które na chwilę odchodzą na bok, a pozostałe dzieci dzieli na trzy grupy odpowiadające zwierzę-
tom, które zamieszkują te domki. Dzieci siadają w wyznaczonym miejscu, zasłaniają ilustrację domku i cicho naśladują
odgłosy wydawane przez jego mieszkańców. Osoby, które nie uczestniczyły w podziale dzieci na grupy, otrzymują
emblemat zwierzątka i muszą odnaleźć swój domek, kierując się odgłosami. Zabawę powtarzamy, zmieniając role
dzieci i miejsca poszczególnych domków.