Page 228 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 228
226 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Przebieg zajęć:
1. N. recytuje wiersz.
Pokaż mi swój domek
[ 1 ] W małym domku pod kasztanem [ 5 ] A na strychu koło worka [ 8 ] Jest kotlinka tuż pod miedzą –
mieszka Hania, miś i Janek . jest dom myszki – mała norka . tam zajączki cicho siedzą,
Miś co rano w budę stuka, Niech no przyjdzie kot polować, tam trzech swoich synków chowa
wita łapką pieska Puka . już się myszka w norce chowa . szara mama zającowa .
[ 2 ] Puk tu blisko ma swój domek, [ 6 ] Tutaj słychać gwar i szum, [ 9 ] Wiewióreczka ma mieszkanie
a w tym domku suchą słomę . i brzęk głośny: – Bzum, bzum, bzum! w starej sośnie na polanie .
– Ładna moja buda nowa . Ten niebieski dom wesoły – Niech na dworze wicher dmucha,
Janek z drewna ją zbudował . to ul . Tu mieszkają pszczoły . moja dziupla ciepła, sucha .
[ 3 ] A gdzie dom swój ma cielaczek, [ 7 ] Idzie ślimak wśród poziomek . [ 10 ] Tam gdzie w górach las świerkowy
co za krówką biega, skacze? – Mój ślimaczku, gdzie twój domek? mieszka miś – miś niepluszowy .
– Muuu! – cielątko muczy . – Muuu! A ślimaczek: – Popatrz, proszę, Żywy miś – śpi w ciepłym mchu,
Ja w oborze mieszkam tu! ja dom zawsze z sobą noszę . przez sen tylko mruczy: – Mruuu…
Helena Bechlerowa
[ 4 ] Nad okienkiem tuż przy ścianie
jaskółeczka ma mieszkanie .
Jaskółczątek małych sześć
woła w gniazdku: – Mamo, jeść!
2. Rozwiązywanie zagadek słownych związanych z treścią wiersza. Przykładowe zagadki:
Biały domek pod kasztanem to mieszkanie… (Hani i Janka)
Dla kogo Janek zbudował domek? (dla psa Puka)
Domek Puka to… (buda)
Krówka z cielaczkiem zawsze wieczorem wracają do… (obory)
W norce w ziemi mieszka… (mama zającowa z zajączkami)
A kto zawsze z sobą nosi swój domek? (ślimak)
A pod oknem tuż przy ścianie, jaki ptaszek ma mieszkanie? (jaskółka)
Mała myszka przed kotem tam się chowa. (norka)
Gdzie mieszkają pszczoły? (w ulu)
Wiewióreczka w niej się chowa. (dziupla)
Zimą niedźwiedź chrapie w wielkiej ciepłej… (gawrze)
3. „Kto gdzie mieszka?” – dobieranie w pary obrazków zwierząt i ich domów.
4. Wykonanie ćwiczenia z KP2, k. 39.
5. Zabawa dydaktyczna „Kto tu mieszka?”. N. w różnych miejscach sali wyznacza domy zwierząt występujących w wierszu:
kotlinkę, oborę, gniazdo, norkę, ul, muszlę ślimaka, budę, dziuplę i gawrę. Dzieli dzieci na dziewięć grup:
zajączki, cielaczki, jaskółki, myszki, pszczoły, ślimaki, pieski, wiewiórki i niedźwiedzie. Dzieci biegają po sali w rytmie
tamburynu. Na hasło będące nazwą któregoś z domów, właściwa grupa dzieci biegnie w wyznaczone miejsce
i przykuca.
6. Zabawa dźwiękonaśladowcza „Kim jestem?”. N. mówi szeptem każdemu dziecku, jakim jest zwierzęciem: cielaczkiem,
myszką, psem czy pszczołą. Dzieci biegają po sali, wydając ciche dźwięki charakterystyczne dla danego zwierzęcia.
Podczas biegania uważnie słuchają siebie nawzajem i próbują połączyć się w grupy: pszczół, piesków, cielaczków
i myszek.
III Zajęcia w ogrodzie
x „Zimowe drzewa” – obserwowanie przyrody w zimowej szacie. Budzenie wrażliwości na piękno tej pory roku.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).