Page 229 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 229
TYDZIEŃ 20 • Czyj to dom? • 227
Wtorek temat: Nasi sąsiedzi.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wysłuchanie opowiadania dotyczącego relacji sąsiedzkich. Wyjaśnienie pojęcia
sąsiad, zwrócenie uwagi na radość płynącą z wzajemnej życzliwości w kontaktach sąsiedzkich oraz ze wspólnej, zgodnej
zabawy. „Domek Marcinka” – wyklejanie z papieru kolorowego. Ilustrowanie treści opowiadania. Ćwiczenia poranne:
Zestaw X. Wykonanie ćwiczenia z KP2. Zabawa ortofoniczna „Maszyny na budowie”. Zabawa ruchowa na czworakach
„Zabawa kotów piłkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 1, 8; IV 2, 8, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem filmu przyrodniczego o ptasich gniazdach – nasi
sąsiedzi. Oglądanie filmu. Rozmowa nawiązująca do treści filmu. Zabawa ortofoniczna „Wróblowe ćwierkanie”. Zabawa
dydaktyczna „Mam sąsiada” – wzbogacanie wiedzy na temat środowiska społeczno-przyrodniczego. ▶ 2. Zajęcia
ruchowe. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw V.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5; IV 2, 18
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przyrodnicze „Kto mieszka w naszym ogrodzie?” – szukanie ptasich gniazd, oglądanie
tropów na śniegu. Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Wysłuchanie dowolnego utworu związanego tematycznie z relacją z sąsiadami, np. opowiadania Marii Kowalewskiej
Sąsiedzi. Wyjaśnienie pojęcia sąsiad, zwrócenie uwagi na radość płynącą z wzajemnej życzliwości w kontaktach
sąsiedzkich oraz ze wspólnej zgodnej zabawy. Rozwijanie poczucia wspólnoty.
x „Domek Marcinka” – wyklejanie rysunku domku wydzieranymi kawałkami papieru kolorowego. Ilustrowanie treści
opowiadania Sąsiedzi (lub innego, zapropowanego przez N.). Kształtowanie sprawności ręki.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczenia z KP2, k. 40.
x Zabawa ortofoniczna „Maszyny na budowie” – naśladowanie dźwięków maszyn: wrrrwrrr, terter. Ćwiczenie artyku-
lacji spółgłosek drżących.
x Zabawa ruchowa na czworakach „Zabawa kotów piłkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem dowolnego filmu przyrodniczego o ptasich gniazdach.
Temat: Nasi sąsiedzi.
Cele:
w
drażanie do uważnego oglądania filmu
wzbogacanie wiedzy na temat środowiska społeczno-przyrodniczego
trwalanie rozumienia pojęcia sąsiedzi
u
trwalanie pojęcia para i reagowania na sygnał
u
ć
wiczenie mięśni narządów mowy.
Pomoce: dowolny film przyrodniczy o ptasich gniazdach, duże obręcze gimnastyczne (jedna na dwoje dzieci), tamburyn.
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie filmu przyrodniczego o ptasich gniazdach.
2. Rozmowa nawiązująca do treści filmu. Przykładowe pytania:
– Z czego ptaki budowały gniazda?
– Gdzie budowały gniazda?