Page 234 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 234
232 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Czwartek temat: Nasze osiedle.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Układanie puzzli przedstawiających różne budowle. Zgadywanie, jaka to budow-
la i kto w niej mieszka. Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po śladzie według wzoru. Ćwiczenia poranne: Zestaw X.
Zabawa „Droga do domu” – ćwiczenia w orientacji przestrzennej i kierunkowej. Ćwiczenia oddechowe. Zabawa ruchowa
bieżna „Kelnerzy”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 12
Zajęcia główne: ▶ Wycieczka – nasza okolica. Wyjście na wycieczkę po najbliższej okolicy. Omówienie zasad bezpie-
czeństwa obowiązujących w czasie wyjścia poza teren przedszkola. Oglądanie budynków, określanie ich wyglądu, położenia,
odległości od przedszkola, układu przestrzennego parków, ulic, alejek – poznanie zabudowy najbliższej okolicy. Rozmowa
podsumowująca. Rysunek „Moja okolica”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 5; IV 1, 2, 8, 14, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Układanie puzzli z pociętych pocztówek przedstawiających różne budowle. Zgadywanie, jaka to budowla i kto w niej
mieszka. Ćwiczenie spostrzegawczości, wzbogacanie wiedzy o środowisku społecznym.
x Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po śladzie według wzoru przygotowanego przez N. Rozwijanie sprawności
ręki, ćwiczenie w rozpoznawaniu i kontynuowaniu rytmu.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Droga do domu”. W zabawie za każdym razem uczestniczy dwoje dzieci. W kilku miejscach sali N. rozkłada
szarfy-domki oraz wyznacza miejsce startu. N. ustala z jednym z dzieci, do którego domku poprowadzi drugie dziecko,
które nie wie, jaki domek został wybrany, więc musi uważnie słuchać instrukcji. Drugie dziecko staje na starcie i instruo-
wane przez kolegę lub koleżankę (np. dwa kroki do przodu, krok w lewo) zmierza do wybranego na początku domu.
Ćwiczenia w orientacji przestrzennej i kierunkowej.
x Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie w parach naprzeciw siebie na leżącą na stole piłeczkę do tenisa stołowego, tak aby
nie spadła na podłogę. Regulowanie oddechu.
x Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: wycieczka.
Temat: Nasza okolica.
Cele:
p
oznanie zabudowy najbliższej okolicy
u
trwalenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie wyjścia poza teren przedszkola oraz uświadomienie koniecz-
ności bezwzględnego ich przestrzegania
p
rowadzenie obserwacji ukierunkowanej.
Pomoce: papier do rysowania, kredki.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa wprowadzająca w temat zajęć. Przykładowe pytania:
– Jak nazywa się miasto (miejscowość, wieś), w którym mieszkacie?
– Czy znacie swój adres zamieszkania?
– Czy w waszej okolicy są wysokie bloki czy niskie domy?