Page 237 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 237

ZESTAWY ĆWICZEŃ PORANNYCH











            Zestaw I
            Pomoce: woreczki, 2 obręcze hula-hoop, bębenek.
            Dzieci maszerują po okręgu. Przechodząc obok N., odbierają woreczek.
            1.  Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe o charakterze ożywiającym.
              Dzieci biegają swobodnie po sali z woreczkiem w ręku. Na sygnał –1 uderzenie w bębenek – zatrzymują się i kładą
              woreczek na głowie. Podskakują, próbując zrzucić woreczek z głowy. Na 2 uderzenia w bębenek ponownie chwytają
              woreczek w rękę i dalej biegają w rozsypce.
            2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
              Dzieci stoją w rozkroku, trzymając woreczek w obu dłoniach. Unoszą wyprostowane ręce wysoko za głowę i puszczają
              woreczek za siebie na podłogę. Następnie wykonują skłon w przód i między rozsuniętymi nogami zabierają woreczek.
            3.  Zabawa na czworakach „Pająk-listonosz”.
              N. mówi: Teraz będziecie pająkami­listonoszami. Ustawcie się jak pajączki (w podporze tyłem). Listonosze noszą paczuszki,
              listy. Takimi przesyłkami będą wasze woreczki. Połóżcie je na brzuchu i wędrujcie po sali. Gdy usłyszycie słowa: „Listonosz
              dotarł do właściciela!”, zatrzymujecie się. Woreczek kładziecie na podłodze i wędrujecie dookoła niego na czworakach.
            4.  Rzuty „Czekoladowe ciasteczka”.
              N. dzieli dzieci na 2 grupy i ustawia je na jednej linii. Dzieci w zespołach stają jedno za drugim. W niewielkiej odległości
              od nich (w zależności od umiejętności i sprawności dzieci) N. kładzie obręcze hula-hoop i mówi: Te duże koła to ciastka,
              które będziemy dekorować płatkami czekolady – waszymi woreczkami. Zobaczymy, której drużynie uda się wrzucić
              najwięcej kawałeczków czekolady. Na sygnał dzieci kolejno wrzucają woreczki do obręczy.
            5.  Skoki.
              Dzieci stoją w rozsypce. Każde trzyma swój woreczek w obu dłoniach. Na sygnał N. dzieci lekko rzucają woreczek
              przed siebie. Na kolejny skaczą obunóż w kierunku woreczka.
            6.  Ćwiczenie uspokajające.
              Marsz rytmiczny po okręgu z wysokim unoszeniem kolan. Dzieci, trzymając woreczek w obu dłoniach, dotykają nim
              na przemian do prawego i lewego kolana.

            Zestaw II   Ćwiczenia w formie opowiastki ruchowej „Jesienne listki”

            Pomoce: dowolna, rytmiczna, wesoła melodia, tamburyn.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Spacer po jesiennym parku”.
              N. mówi: Wyobraźcie sobie, że jesteśmy w parku pełnym kolorowych, jesiennych, pięknych liści. Za chwilę włączę muzykę,
              a wy biegajcie po parku w rytm muzyki i zbierajcie liście. Gdy muzyka ucichnie, usiądźcie w siadzie skrzyżnym i wysoko
              unieście do góry swoje bukiety z liści. N. włącza dowolną, rytmiczną, wesołą melodię, a dzieci wykonują polecenia.
            2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Liście do słonka”.
              N. mówi: Maszerujemy dalej wśród jesiennych liści w rytmie, który wystukuję na tamburynie. Gdy mocno uderzę w tam­
              buryn – ukucnijcie i weźcie w ręce jak najwięcej liści. Potem szybko wstańcie, wyskoczcie w górę i wyrzućcie liście wysoko
              do słonka.
            3.  Ćwiczenie na czworakach „Mróweczki”.
              N. mówi: Pod liśćmi schowały się mróweczki. Dobierzcie się szybko w pary. Jedno z was jest listkiem. Staje na czworakach
              z wyprostowanymi rękami i nogami. Druga osoba jest mróweczką, która na czworakach przechodzi pod listkiem w jedną
              i drugą stronę. Potem zamieniacie się rolami.
            4.  Ćwiczenie tułowia „Listki na wietrze”.
              N. mówi: A teraz zamieniam was w jesienne listki. Połóżcie się na brzuchu, wyciągnijcie przed siebie ręce i wyprostujcie
              nogi. Na „Raz” – listek porusza się na wietrze – unieście ręce, nogi i głowę, kołyszcie się na boki. Na „Dwa” – listek opada
              na ziemię – ręce, nogi i głowę opuszczacie na podłogę.
            5.  Zabawa skoczna „Żaby”.
              N. mówi: W parku pod listkami można spotkać skaczące żabki. Wyobraźcie sobie, że jesteście takimi żabkami. Skaczcie po
              parku tak jak one.
            6.  Ćwiczenie uspokajające.
              N.: To była udana wycieczka. Ustawcie się w kole, jedna osoba za drugą, i maszerujcie w rytmie wystukiwanym na tamburynie.
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242