Page 237 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 237
ZESTAWY ĆWICZEŃ PORANNYCH
Zestaw I
Pomoce: woreczki, 2 obręcze hula-hoop, bębenek.
Dzieci maszerują po okręgu. Przechodząc obok N., odbierają woreczek.
1. Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe o charakterze ożywiającym.
Dzieci biegają swobodnie po sali z woreczkiem w ręku. Na sygnał –1 uderzenie w bębenek – zatrzymują się i kładą
woreczek na głowie. Podskakują, próbując zrzucić woreczek z głowy. Na 2 uderzenia w bębenek ponownie chwytają
woreczek w rękę i dalej biegają w rozsypce.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dzieci stoją w rozkroku, trzymając woreczek w obu dłoniach. Unoszą wyprostowane ręce wysoko za głowę i puszczają
woreczek za siebie na podłogę. Następnie wykonują skłon w przód i między rozsuniętymi nogami zabierają woreczek.
3. Zabawa na czworakach „Pająk-listonosz”.
N. mówi: Teraz będziecie pająkamilistonoszami. Ustawcie się jak pajączki (w podporze tyłem). Listonosze noszą paczuszki,
listy. Takimi przesyłkami będą wasze woreczki. Połóżcie je na brzuchu i wędrujcie po sali. Gdy usłyszycie słowa: „Listonosz
dotarł do właściciela!”, zatrzymujecie się. Woreczek kładziecie na podłodze i wędrujecie dookoła niego na czworakach.
4. Rzuty „Czekoladowe ciasteczka”.
N. dzieli dzieci na 2 grupy i ustawia je na jednej linii. Dzieci w zespołach stają jedno za drugim. W niewielkiej odległości
od nich (w zależności od umiejętności i sprawności dzieci) N. kładzie obręcze hula-hoop i mówi: Te duże koła to ciastka,
które będziemy dekorować płatkami czekolady – waszymi woreczkami. Zobaczymy, której drużynie uda się wrzucić
najwięcej kawałeczków czekolady. Na sygnał dzieci kolejno wrzucają woreczki do obręczy.
5. Skoki.
Dzieci stoją w rozsypce. Każde trzyma swój woreczek w obu dłoniach. Na sygnał N. dzieci lekko rzucają woreczek
przed siebie. Na kolejny skaczą obunóż w kierunku woreczka.
6. Ćwiczenie uspokajające.
Marsz rytmiczny po okręgu z wysokim unoszeniem kolan. Dzieci, trzymając woreczek w obu dłoniach, dotykają nim
na przemian do prawego i lewego kolana.
Zestaw II Ćwiczenia w formie opowiastki ruchowej „Jesienne listki”
Pomoce: dowolna, rytmiczna, wesoła melodia, tamburyn.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Spacer po jesiennym parku”.
N. mówi: Wyobraźcie sobie, że jesteśmy w parku pełnym kolorowych, jesiennych, pięknych liści. Za chwilę włączę muzykę,
a wy biegajcie po parku w rytm muzyki i zbierajcie liście. Gdy muzyka ucichnie, usiądźcie w siadzie skrzyżnym i wysoko
unieście do góry swoje bukiety z liści. N. włącza dowolną, rytmiczną, wesołą melodię, a dzieci wykonują polecenia.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Liście do słonka”.
N. mówi: Maszerujemy dalej wśród jesiennych liści w rytmie, który wystukuję na tamburynie. Gdy mocno uderzę w tam
buryn – ukucnijcie i weźcie w ręce jak najwięcej liści. Potem szybko wstańcie, wyskoczcie w górę i wyrzućcie liście wysoko
do słonka.
3. Ćwiczenie na czworakach „Mróweczki”.
N. mówi: Pod liśćmi schowały się mróweczki. Dobierzcie się szybko w pary. Jedno z was jest listkiem. Staje na czworakach
z wyprostowanymi rękami i nogami. Druga osoba jest mróweczką, która na czworakach przechodzi pod listkiem w jedną
i drugą stronę. Potem zamieniacie się rolami.
4. Ćwiczenie tułowia „Listki na wietrze”.
N. mówi: A teraz zamieniam was w jesienne listki. Połóżcie się na brzuchu, wyciągnijcie przed siebie ręce i wyprostujcie
nogi. Na „Raz” – listek porusza się na wietrze – unieście ręce, nogi i głowę, kołyszcie się na boki. Na „Dwa” – listek opada
na ziemię – ręce, nogi i głowę opuszczacie na podłogę.
5. Zabawa skoczna „Żaby”.
N. mówi: W parku pod listkami można spotkać skaczące żabki. Wyobraźcie sobie, że jesteście takimi żabkami. Skaczcie po
parku tak jak one.
6. Ćwiczenie uspokajające.
N.: To była udana wycieczka. Ustawcie się w kole, jedna osoba za drugą, i maszerujcie w rytmie wystukiwanym na tamburynie.