Page 239 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 239
Zestawy ćwiczeń porannych • 237
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Raz, dwa w górę, raz, dwa w dół”.
Dzieci dobierają się w pary. N. rozdaje każdej z nich serso. Dzieci kucają naprzeciwko siebie, między sobą kładą kółko.
Na słowa N.: Raz, dwa w górę! łapią rękami leżące na podłodze serso i podnoszą je wysoko nad głowami. Trzymają je
i wołając wraz z N.: Raz, dwa w dół!, kładą serso ponownie na podłogę, także kucając.
3. Zabawa na czworakach „Przejdź przez tunel”.
Dzieci stoją w rzędzie jedno za drugim, szeroko rozstawiając nogi. Ostatnie dziecko na czworakach przechodzi przez
tunel i staje na początku rzędu.
4. Ćwiczenie tułowia – skręty.
Dzieci w parach siadają w klęku tyłem z obu stron serso. Na sygnał wykonują skręt tułowia raz w jedną, raz w drugą
stronę, dotykając dłońmi brzegów kółka.
5. Ćwiczenie z elementami równowagi.
Dzieci stoją w parach, razem trzymają oburącz kółko serso. Na sygnał N. stają na jednej nodze i starają się przez chwilę
utrzymać równowagę. Następnie zmieniają nogę i ponownie próbują wykonać ćwiczenie.
6. Zabawa bieżna „Bieg w parze”.
Pary siadają na wyznaczonej linii, jedna za drugą. N. w ustalonej odległości stawia pachołek. Na sygnał N. pierwsza
para wstaje. Dzieci w parze trzymają kółko między sobą jedną ręką. Następnie biegną w kierunku pachołka, obiegają go,
wracają i siadają na końcu rzędu. Zabawa nie ma cech rywalizacji.
7. Ćwiczenie uspokajające.
Dzieci przyjmują pozycję leżenia tyłem (na plecach). Oczy mają zamknięte, ręce wzdłuż tułowia, nogi wyprostowane.
Powoli robią wdech nosem i długi wydech ustami. Ćwiczenie powtarzamy 2-3 razy. Następnie dzieci powoli wstają
i maszerują po okręgu.
Zestaw VI
Pomoce: tamburyn.
1. Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe.
Dzieci maszerują, podskakują i biegają w rytmie wystukiwanym przez N. na tamburynie. Na jedno mocne uderzenie
zatrzymują się i wykonują siad skrzyżny.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Duże ptaki”.
Dzieci stoją w rozsypce w lekkim rozkroku. Unoszą do góry wyprostowane ręce, wyciągają się i wykonują kilka ruchów
rękami w dół i w górę, naśladując ruchy skrzydeł dużego ptaka. Następnie kucają, dotykając rękami podłogi – ptaki
odpoczywają.
3. Zabawa na czworakach.
Dzieci przyjmują pozycję na czworakach i wędrują po całej sali. W pewnym momencie N. szybko uderza w tamburyn,
dzieci zatrzymują się i siadają w siadzie skrzyżnym.
4. Skoki z elementem równowagi „Na trzy – w górę hop!”.
Dzieci stoją w rozsypce, nogi mają złączone. Wykonują 2 małe podskoki. Za trzecim razem wyskakują jak najwyżej
w górę, lądują na obie nogi i próbują utrzymać równowagę, nie przewrócić się.
5. Biegi – ćwiczenie kształtujące szybką reakcję na sygnał, regulujące procesy pobudzenia i hamowania.
N. dzieli dzieci na 2 grupy. Pierwsza siada w rzędzie w siadzie skrzyżnym na wyznaczonej przez N. mecie. Druga
ustawia się na linii startu. Na sygnał N. dzieci stojące biegną w kierunku linii mety. W pewnym momencie
N. głośno mówi: Stop! i każde dziecko szybko zatrzymuje się. Potem każde dziecko wolno dochodzi do mety i siada,
zamieniając się miejscem z dowolną osobą. Następnie na sygnał bieg rozpoczyna druga grupa, kończąc go siadem skrzyżnym
na linii startu. Zabawę powtarzamy: pierwsza grupa wstaje i na sygnał biegnie w kierunku grupy dzieci siedzących.
6. Ćwiczenie uspokajające połączone z ćwiczeniem stóp.
Dzieci wolno maszerują po okręgu. Głośno licząc do trzech, maszerują na palcach. Kolejne 3 kroki z liczeniem wyko-
nują, idąc na zewnętrznych krawędziach stóp, mocno zaginając palce.
Zestaw VII
Pomoce: piłki, kosz lub obręcz do zawieszenia.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Znajdź swoją parę”.
Dzieci dobierają się w pary i spacerują po sali. Na sygnał N. rozdzielają się w parach i rozbiegają po całej sali. Na hasło:
Znajdź swoją parę! szybko szukają swojej pary i siadają w siadzie skrzyżnym.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dzieci stoją w parach, przodem do siebie w odległości kroku. Jedna osoba trzyma piłkę między stopami. Na sygnał N.
dziecko z piłką wykonuje skłon tułowia w przód, łapie piłkę w dłonie, unosi ją wysoko, robi ponownie skłon i wkłada
piłkę między stopy partnera. Następnie dzieci zamieniają się rolami. Ćwiczenie powtarzamy 2–3 razy.