Page 240 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 240

238  •  Zestawy ćwiczeń porannych



          3.  Zabawa na czworakach „Podaj piłkę stopą”.
            Dzieci w parach przyjmują pozycję na czworakach w podporze tyłem. Odsuwają się od siebie na odległość 2–3 kroków.
            Jedno dziecko kładzie piłkę na podłodze przy stopach. Na sygnał dzieci turlają piłkę do siebie, odpychając ją stopą.
            Uwaga: dziecko, które nie ma przy sobie piłki, może w pozycji podporu siedzieć, a unieść biodra dopiero w momencie
            odebrania i turlania piłki do partnera.
          4.  Ćwiczenie tułowia – skręty „Podaj piłkę z boku”.
            Dzieci siadają w rzędzie jedno za drugim. Pierwsza osoba trzyma w obu rękach piłkę. Na sygnał N. wykonuje skręt
            tułowia w prawą stronę i z boku podaje piłkę dziecku siedzącemu z tyłu. Tak podają sobie piłkę kolejne osoby aż do
            końca rzędu. Zabawę można powtórzyć, zmieniając kierunek skrętu tułowia.
          5.  Rzuty.
            N. zawiesza kosz lub obręcz na wysokości odpowiedniej do wzrostu i umiejętności dzieci. Dzieci ustawiają się w rzędzie
            jedno za drugim. Pierwsza osoba, trzymając piłkę w dłoniach, podchodzi do kosza i oburącz próbuje wrzucić do niego
            piłkę. Po wykonaniu rzutu podaje piłkę kolejnej osobie, idzie na koniec rzędu i siada w siadzie skrzyżnym.
          6.  Ćwiczenie równowagi.
            Dzieci wolno chodzą po sali. Na zmianę unoszą ugiętą nogę w kolanie. W tej pozycji próbują chwilę wytrzymać i zmie-
            niają nogę. Ręce mogą trzymać wyciągnięte w bok w celu lepszego utrzymania równowagi.
          7.  Ćwiczenie uspokajające.
            Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając znaną piosenkę.

          Zestaw VIII

          Pomoce: 3–4 skakanki.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym.
            Dzieci w rozsypce poruszają się swobodnie po sali. Na sygnał N. i podane hasła przyjmują odpowiednią pozycję,
            np.: Połóżcie się na brzuchu, Stańcie na jednej nodze, Stańcie przy ścianie, Ukucnijcie.
          2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Pięty – kolana – sufit”.
            Dzieci pozostają w rozsypce. Uważnie słuchają N., który na dowolną melodię śpiewa słowa: Pięty – kolana – sufit.
            Dzieci wykonują przysiad, dotykając swoich pięt, podnoszą się i dotykają kolan, prostują się, a ręce unoszą wysoko,
             jakby chciały dotknąć sufitu. Takie ćwiczenie powtarzają 2 razy. Za trzecim razem, po wyciągnięciu przez dzieci rąk
            w górę, N. woła: Bęc! i wszyscy szybko siadają na podłodze.
          3.  Ćwiczenie mięśni brzucha.
            Dzieci kładą się na plecach. Unoszą ugięte w kolanach nogi i wykonują nimi krążenia jak podczas pedałowania
            na rowerze.
          4.  Skręty tułowia.
            Dzieci stają tyłem przy ścianie w lekkim rozkroku. Wykonują skręt tułowia w prawą stronę i próbują dłońmi dotknąć
            ściany za sobą. To samo wykonują w lewą stronę.
          5.  Skoki.
            N. rozkłada na podłodze kilka skakanek. Dzieci chodzą po całej sali. Gdy trafią na przeszkodę (rozłożoną skakankę),
            zatrzymują się i próbują obunóż przeskoczyć przez nią. Kto nie potrafi obunóż, przeskakuje „konikiem” – noga
            do nogi.
          6.  Ćwiczenie uspokajające połączone z ćwiczeniem stóp.
            Dzieci wolno maszerują po całej sali. Co kilka kroków zatrzymują się i wysoko unoszą się na palcach.

          Zestaw IX

          Pomoce: szarfy.
          1.  Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe o charakterze ożywiającym „Znajdź domek”.
            N. rozkłada w różnych miejscach sali tyle szarf, ile jest dzieci. Na hasło N.: Znajdź swój domek! każde dziecko stara się
            jak najszybciej znaleźć szarfę-domek. Gdy mu się to uda, siada w niej w siadzie skrzyżnym.
          2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Parasol”.
            Dzieci rozkładają przed sobą na podłodze szarfy-parasolki. Podskakują, biegają dookoła swojego parasola. Na hasło N.:
            Deszcz pada! – każde dziecko szybko się zatrzymuje, kuca, podnosi obiema rękami swoją szarfę-parasol i unosi ją
            wysoko na głową.
          3.  Zabawa na czworakach „Hop, kotek na płotek”.
            Dzieci poruszają się na czworakach dookoła swojej szarfy-płotka, w jedną i drugą stronę. Na hasło N.: Kotek na płotek!
            szybko wskakują do środka szarfy i kucają w niej.
          4.  Ćwiczenie tułowia – skrętoskłony.
            Dzieci stoją w rozsypce w lekkim rozkroku. Szarfę trzymają w jednej ręce. Wykonują skłon tułowia w przód i próbują
            przekładać szarfę wokół jednej i drugiej nogi.
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245