Page 245 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 245

ZESTAWY ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH









            Zestaw I

            Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 2 kolorach.
            Przygotowanie: Dzieci maszerują po okręgu. N. rozdaje im szarfy do podziału na 2 grupy.
            I.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wskocz do dziury”.
              Dzieci-myszki trzymają szarfę w ręce i biegają swobodnie po sali. Na sygnał i słowa N.: Wskocz myszko do dziury!
              zatrzymują się, rozkładają szarfę na podłodze i siadają w niej w siadzie skrzyżnym. Na słowa: Myszki wychodzą na pole!
              dzieci wstają, zabierają swoją szarfę i dalej biegają po sali.
            2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
              Dzieci dobierają się w pary (zgodnie z kolorem szarfy) i stają w rozkroku tyłem do siebie. Każde dziecko składa swoją
              szarfę i trzyma ją w obu rękach. Na polecenie N. dzieci podnoszą ręce, dotykają się szarfami nad głowami, a następnie
              robią skłon w przód i dotykają się szarfami między rozstawionymi nogami.

            II.
            3.  Ćwiczenie kształtujące tułowia w płaszczyźnie czołowej (skłony boczne) „Silny wiatr”.
              Dzieci stoją w rozsypce, w lekkim rozkroku. W obu dłoniach trzymają rozłożoną szarfę. Na słowa N.: Silny wiatr drzew­
              kami rusza dzieci unoszą ręce nad głowę i machają nimi z jednego boku na drugi. Nie odrywają nóg od podłogi, ruchy
              są tylko w obrębie tułowia – skłony boczne.
            4.  Zabawa na czworakach „Zające i wilki”.
              Dzieci-zajączki siadają w rozłożonych na podłodze szarfach-norkach. Na sygnał N. (np. klaśnięcie) zajączki wychodzą
              z norek i poruszają się na czworakach po całej sali. Na słowa: Uwaga, wilki! dzieci szybko wskakują do najbliższej
              szarfy-norki i stają słupka (jak zajączki), obserwując, co dzieje się wokół.
            5.  Ćwiczenie z elementami równowagi „Przeprawa przez kolorowy most”.
              Dzieci łączą się w 2 grupy według kolorów szarf. Układają swoje szarfy na podłodze jedna za drugą, tworząc długi
              kolorowy most. Następnie ustawiają się w rzędzie i poruszają się gęsiego po linie-moście, stawiając stopę przed stopą.
              Aby utrzymać równowagę, mogą mieć ręce wyprostowane, wyciągnięte na boki.
            6.  Zabawa bieżna „Kolorowe koła”.
              Każda grupa siada w siadzie skrzyżnym w kole. Na hasło N.: Kółeczka rozpadają się! dzieci wstają i biegają swobodnie
              po sali. Na hasło: Łączcie się w kółeczka! szybko szukają kolegów z szarfami w tym samym kolorze i siadają w kole.
            7.  Podskoki „Skoczki”.
              Dzieci kładą swoje szarfy na podłodze. Na polecenie N. wskakują do szarfy i wyskakują z niej: obunóż, w przód, w tył
              i na boki. Należy zwrócić uwagę, by skoki były wykonywane lekko, na palcach.

            III.
            8.  Ćwiczenie stóp „Fruwający ogonek”.
              Dzieci siadają na podłodze. Kładą przed sobą szarfę-ogonek. Chwytają ją na zmianę palcami lewej i prawej stopy,
              a potem ją unoszą. Próbują machać długim ogonkiem na wszystkie strony i kreślić w powietrzu różne wzory.
            9.  Ćwiczenie wyprostne.
              Dzieci maszerują po obwodzie koła. W obu rękach trzymają szarfy. Na sygnał wolno podnoszą ręce, jednocześnie
              robiąc wdech nosem. Potem opuszczają ręce, wydychając powietrze ustami. Przechodząc obok N., każde dziecko
              oddaje mu swoją szarfę.




            Zestaw II

            Miejsce: ogródek przedszkolny jesienią. Pomoce: 4 pachołki, skakanki, gwizdek, dary jesieni: liście, kasztany (po 2–4 dla
            każdego dziecka).
            Przygotowanie: Dzieci parami maszerują na plac zabaw. Tam ustawiają się jedna para za drugą. Każda z nich dostaje
            1 skakankę.
   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250