Page 247 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 247
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych • 245
7. Ćwiczenie tułowia – skręty.
Dzieci przyjmują pozycję klęku. W prawej ręce trzymają zwiniętą chustkę. Wykonują skręt tułowia w prawą stronę i kładą
chustkę z tyłu za sobą. Następnie wykonują skręt tułowia w lewą stronę i lewą ręką zabierają chustkę. To samo ćwiczenie
wykonują w przeciwnym kierunku.
8. Wspinanie „Wiewiórki na drzewie”.
Dzieci zamieniają się w wiewiórki, które będą się wspinać na drzewa. Podchodzą do drabinek, stają jedno za drugim,
szarfę-ogonek zaczepiają z tyłu za spodenki. Na sygnał N. kolejno wspinają się na 1, 2 lub 3 szczebelki drabinki, a potem
powoli schodzą. Należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo dzieci. Każde wchodzi na taką wysokość, na jakiej czuje się pewnie.
9. Podskoki „Trzymaj, nie wypuść”.
Dzieci dobierają się w pary. Każde dziecko wkłada zwiniętą chustkę między kolana. Następnie w parach podają sobie
ręce i starają się wykonać kilka podskoków tak, by chustka nie spadła na podłogę.
III.
10. Ćwiczenie stóp „Zrób kulkę stopami”.
Dzieci przyjmują pozycję siadu skulnego. Przed sobą rozkładają chustki. Stopami zbierają chustkę tak, by powstała z niej
kulka, i rozprostowują ją ponownie na podłodze.
11. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu połączone z ćwiczeniem oddechowym.
Dzieci poruszają się wolno po całej sali. Wysoko w obu rękach trzymają końce chustki i próbują dmuchać na nią tak,
żeby uniosła się w górę.
Dzieci maszerują po obwodzie koła i odkładają przybory w wyznaczonym miejscu.
Zestaw IV
Miejsce: sala. Pomoce: woreczki w 4 kolorach, 4 obręcze hula-hoop, bębenek.
Przygotowanie: Dzieci maszerują po obwodzie koła. N. rozdaje woreczki w 4 kolorach do podziału na grupy.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa z elementem wyprostnym.
Dzieci biegają swobodnie po sali, w jednej ręce trzymają woreczek. Na sygnał N. – 1 uderzenie w bębenek – zatrzymu-
ją się, kładą woreczek na głowie, a potem wykonują siad skrzyżny, trzymając plecy i głowę prosto, by woreczek nie spadł
na podłogę. Na 2 uderzenia w bębenek powoli wstają, zdejmują woreczek z głowy i dalej biegają.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Przełóż woreczek”.
Dzieci siedzą w rozsypce. Nogi prostują i łączą, ręce wyciągają na boki. W jednej dłoni trzymają woreczek. Na hasło N.:
Przełóż woreczek! unoszą jedną nogę i przekładają pod nią woreczek z ręki do ręki. Następnie opuszczają nogę i przenoszą
ręce w bok. Powtarzają ćwiczenie, przekładając woreczek pod drugą nogą.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące tułowia „Popatrz w lusterko”.
Dzieci w leżeniu przodem (na brzuchu), w obu wyprostowanych rękach trzymają woreczek. Na słowa N.: Popatrz
w lusterko! unoszą ręce z woreczkiem i spoglądają na niego. Z uniesionym woreczkiem robią lekki skręt w prawą, a potem
w lewą stronę.
4. Zabawa wzmacniająca mięśnie brzucha i mięśnie stóp „Mali muzykanci”.
Dzieci siedzą na podłodze. Nogi uginają w kolanach, dłonie opierają z tyłu na podłodze. Przed sobą kładą woreczek.
Na hasło N.: Muzykanci grają na pianinie! dzieci unoszą nogi nad podłogą i rytmicznie dotykają woreczka palcami stóp.
N. zwraca uwagę, by dzieci zachowały prawidłową postawę: wyprostowany tułów, obie nogi uniesione. Dzieci wykonują
kilka rytmicznych uderzeń, a potem odpoczywają. Na kolejne hasło: Muzykanci grają na bębnach! dzieci ponownie unoszą
nogi i kilkakrotnie uderzają w woreczek piętami. Następnie odpoczywają.
5. Zabawa z elementami równowagi, wyrabiająca nawyk prawidłowej postawy.
Dzieci stoją w rozsypce. Każde kładzie woreczek na głowie. Na sygnał rozpoczynają spacer po sali, uważając, by woreczek
nie spadł na podłogę. N. zwraca uwagę na utrzymanie prawidłowej sylwetki: postawa wyprostowana, łopatki ściągnięte,
barki opuszczone, brzuch lekko wciągnięty, głowa prosto, wzrok skierowany przed siebie.
6. Zabawa bieżna „Kopce kretów”.
Dzieci tworzą 4 zespoły według kolorów woreczków. Następnie siadają w siadzie skrzyżnym w rzędach na wyznaczonej
linii. Każde dziecko trzyma swój woreczek w jednej dłoni. W pewnej odległości od dzieci leżą 4 obręcze, po 1 dla każdej
drużyny. Na sygnał N. pierwsze osoby z rzędów biegną do swojej obręczy, zostawiają w niej woreczek, wracają do swo-
jego zespołu i siadają na końcu rzędu. Wtedy rusza kolejna osoba. W ten sposób wszystkie dzieci zostawiają woreczki,
kładąc je jeden na drugim i usypując duży kopiec dla kretów. Wygrywa zespół, który jako pierwszy ułoży swój kopczyk.