Page 251 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 251

Zestawy ćwiczeń gimnastycznych  •  249



            2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
              Dzieci stają w rozsypce w lekkim rozkroku. W obu rękach trzymają ringo. Na Raz! wykonują skłon tułowia w przód,
              dotykają prawej stopy. Na Dwa! dotykają lewej stopy, a na Trzy! prostują się, unosząc ringo wysoko nad głową. Powta-
              rzają zadanie ze zmianą kierunku ruchu.

            II.
            3.  Ćwiczenie mięśni brzucha.
              Dzieci kładą się na plecach. Między stopy wkładają ringo. Próbują podnieść i opuścić nogi, uważając, by ringo nie wypadło
              im na podłogę.
            4.  Zabawa na czworakach „Wyścig slalomem”.
              N. dzieli dzieci na 4 grupy według kolorów kółek ringo. Zespoły siadają w rzędach na wyznaczonych liniach. Przed każ-
              dym N. układa w 1 linii w niewielkich odległościach od siebie kółka ringo, które trzymały dzieci. Na gwizdek pierwsze
              osoby z zespołów poruszają się na czworakach slalomem między nimi, wracają do drużyn i dają sygnał do startu następ-
              nej osobie. Wygrywa zespół, który jako pierwszy ukończy slalom.
            5.  Skoki.
              Dzieci stoją w rozsypce. Kładą ringo na podłodze i wykonują kilka skoków przez nie w przód, w tył i na boki.
            6.  Zabawa bieżna „Dogoń ringo”.
              Dzieci stają w szeregu. Każde trzyma w ręku ringo. Na sygnał N. dzieci puszczają ringo w przód po podłodze, a następ-
              nie szybko biegną za nim i łapią, zanim się zatrzyma.
            7.  Wspinanie z elementami równowagi „Wchodzi kotek po drzewku”.
              N. opiera 2 ławeczki o pierwszy lub drugi szczebel drabinki (jeżeli grupa jest sprawna, można podnieść ławkę do
              trzeciego szczebelka). Dzieli dzieci na 2 zespoły, które siadają w siadzie skrzyżnym przed ławeczkami. Na hasło N.:
              Kot wspina się po drzewie! dzieci kolejno wchodzą i schodzą po ławeczce na czworakach. Rękami trzymają się brzegów
              ławeczki.
            8.  Skoki.
              Dzieci w rozsypce skaczą swobodnie jak pajacyki.

            III.
             9.  Ćwiczenie stóp.
               Dzieci siadają w rozsypce. Każdemu z nich N. daje chustkę. Dzieci uginają nogi w kolanach i opierają stopy na chustce.
               Na sygnał próbują palcami stóp złapać chustkę i unieść ją w górę.
            10. Zabawa o nieznacznym ruchu połączona z ćwiczeniami oddechowymi.
               Dzieci stoją w rozsypce. Każde trzyma swoją chustkę w obu rękach i próbuje w nią tak mocno dmuchnąć, by uniosła
               się do góry. Na sygnał N. wszyscy maszerują po okręgu i podchodząc do wyznaczonego miejsca, odkładają chustki.
               Maszerują dalej i wychodzą z sali.




            Zestaw X
            Miejsce: sala. Przybory: szarfy w 4 kolorach do podziału na grupy, woreczki, drabinki.
            Przygotowanie: Dzieci maszerują wokół sali jedno za drugim. Przechodząc obok N., odbierają szarfy.

            I.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Liski do norek”.
              N. wyznacza miejsca w 4 kątach sali, oznaczając je szarfami w 4 kolorach. Dzieci-liski z danym kolorem szarfy kładą
              w tym miejscu swoją szarfę (robią swój domek) i siadają w niej w siadzie skrzyżnym. Na słowa N.: Wszystkie liski
              wychodzą z norek! dzieci biegają po całej sali. Na hasło: Liski do norek! dzieci biegną do swoich domków. Każde prze-
              chodzi przez swoją szarfę i siada w niej. Wygrywa zespół lisków, który jako pierwszy wykona zadanie.
            2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Liski wstają – liski idą spać”.
              Każde dziecko-lisek zabiera swoją szarfę i kładzie ją przed sobą w dowolnym miejscu sali. Wchodzi do środka i wykonuje
              przysiad skulny. Na hasło N.: Liski wstają! dzieci łapią za brzegi szarfy, prostują się, wyciągają wysoko ręce nad głową,
              szeroko trzymając szarfę, i machają nią na boki. Na hasło: Liski idą spać! opuszczają ręce, powoli kładą szarfę na podłodze
              i wykonują przysiad skulny.

            II.
            3.  Zabawa na czworakach „Spacer pająków”.
              Dzieci podzielone są na 4 zespoły według kolorów szarf. Każda drużyna układa na podłodze szarfy jedna za drugą w nie-
              wielkich odstępach. Na sygnał N. dzieci na czworakach przechodzą z jednej szarfy do drugiej.
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256