Page 251 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 251
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych • 249
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dzieci stają w rozsypce w lekkim rozkroku. W obu rękach trzymają ringo. Na Raz! wykonują skłon tułowia w przód,
dotykają prawej stopy. Na Dwa! dotykają lewej stopy, a na Trzy! prostują się, unosząc ringo wysoko nad głową. Powta-
rzają zadanie ze zmianą kierunku ruchu.
II.
3. Ćwiczenie mięśni brzucha.
Dzieci kładą się na plecach. Między stopy wkładają ringo. Próbują podnieść i opuścić nogi, uważając, by ringo nie wypadło
im na podłogę.
4. Zabawa na czworakach „Wyścig slalomem”.
N. dzieli dzieci na 4 grupy według kolorów kółek ringo. Zespoły siadają w rzędach na wyznaczonych liniach. Przed każ-
dym N. układa w 1 linii w niewielkich odległościach od siebie kółka ringo, które trzymały dzieci. Na gwizdek pierwsze
osoby z zespołów poruszają się na czworakach slalomem między nimi, wracają do drużyn i dają sygnał do startu następ-
nej osobie. Wygrywa zespół, który jako pierwszy ukończy slalom.
5. Skoki.
Dzieci stoją w rozsypce. Kładą ringo na podłodze i wykonują kilka skoków przez nie w przód, w tył i na boki.
6. Zabawa bieżna „Dogoń ringo”.
Dzieci stają w szeregu. Każde trzyma w ręku ringo. Na sygnał N. dzieci puszczają ringo w przód po podłodze, a następ-
nie szybko biegną za nim i łapią, zanim się zatrzyma.
7. Wspinanie z elementami równowagi „Wchodzi kotek po drzewku”.
N. opiera 2 ławeczki o pierwszy lub drugi szczebel drabinki (jeżeli grupa jest sprawna, można podnieść ławkę do
trzeciego szczebelka). Dzieli dzieci na 2 zespoły, które siadają w siadzie skrzyżnym przed ławeczkami. Na hasło N.:
Kot wspina się po drzewie! dzieci kolejno wchodzą i schodzą po ławeczce na czworakach. Rękami trzymają się brzegów
ławeczki.
8. Skoki.
Dzieci w rozsypce skaczą swobodnie jak pajacyki.
III.
9. Ćwiczenie stóp.
Dzieci siadają w rozsypce. Każdemu z nich N. daje chustkę. Dzieci uginają nogi w kolanach i opierają stopy na chustce.
Na sygnał próbują palcami stóp złapać chustkę i unieść ją w górę.
10. Zabawa o nieznacznym ruchu połączona z ćwiczeniami oddechowymi.
Dzieci stoją w rozsypce. Każde trzyma swoją chustkę w obu rękach i próbuje w nią tak mocno dmuchnąć, by uniosła
się do góry. Na sygnał N. wszyscy maszerują po okręgu i podchodząc do wyznaczonego miejsca, odkładają chustki.
Maszerują dalej i wychodzą z sali.
Zestaw X
Miejsce: sala. Przybory: szarfy w 4 kolorach do podziału na grupy, woreczki, drabinki.
Przygotowanie: Dzieci maszerują wokół sali jedno za drugim. Przechodząc obok N., odbierają szarfy.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Liski do norek”.
N. wyznacza miejsca w 4 kątach sali, oznaczając je szarfami w 4 kolorach. Dzieci-liski z danym kolorem szarfy kładą
w tym miejscu swoją szarfę (robią swój domek) i siadają w niej w siadzie skrzyżnym. Na słowa N.: Wszystkie liski
wychodzą z norek! dzieci biegają po całej sali. Na hasło: Liski do norek! dzieci biegną do swoich domków. Każde prze-
chodzi przez swoją szarfę i siada w niej. Wygrywa zespół lisków, który jako pierwszy wykona zadanie.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Liski wstają – liski idą spać”.
Każde dziecko-lisek zabiera swoją szarfę i kładzie ją przed sobą w dowolnym miejscu sali. Wchodzi do środka i wykonuje
przysiad skulny. Na hasło N.: Liski wstają! dzieci łapią za brzegi szarfy, prostują się, wyciągają wysoko ręce nad głową,
szeroko trzymając szarfę, i machają nią na boki. Na hasło: Liski idą spać! opuszczają ręce, powoli kładą szarfę na podłodze
i wykonują przysiad skulny.
II.
3. Zabawa na czworakach „Spacer pająków”.
Dzieci podzielone są na 4 zespoły według kolorów szarf. Każda drużyna układa na podłodze szarfy jedna za drugą w nie-
wielkich odstępach. Na sygnał N. dzieci na czworakach przechodzą z jednej szarfy do drugiej.