Page 250 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 250
248 • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych
10. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu.
Marsz po obwodzie koła. Dzieci odkładają piłki w wyznaczonym miejscu.
Zestaw VIII
Miejsce: ogródek przedszkolny. Pomoce: krążki i woreczki.
Przygotowanie: Dzieci w parach maszerują do ogródka.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Jakie zwierzęta mieszkają w lesie?”.
Dzieci swobodnie chodzą po wyznaczonym terenie. Na pytania N. wymieniają nazwy zwierząt, które można spotkać
w lesie. N. zwraca się do dzieci: Gdy wymienię nazwę ptaka lub innego zwierzątka, będziecie poruszać się tak jak ono.
Na hasło N.: Sowa! dzieci biegają z rozłożonymi rękami-skrzydłami i pohukują. Na hasło: Kukułka! rozkładają ręce
i biegają, wydając odgłosy kukania. Na hasło: Lis! pochylają tułów do przodu, zwieszają ręce i szybko biegają.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dzieci podchodzą do drzew (lub drabinek, płotków – w zależności od tego, co znajduje się na terenie ogródka) i stają
do nich przodem w lekkim rozkroku. Ręce opierają o pień drzewa na wysokości klatki piersiowej. Wykonują opady
tułowia na drzewo, uginając ręce w łokciach, i prostują się.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące tułowia – skręty.
Dzieci stają tyłem do drzewa. Wykonując skręt tułowia w jedną stronę, dotykają rękami pnia. Podobnie w przeciwną
stronę.
4. Zabawa na czworakach „Spacer mrówek po liściach”.
N. sprawdza, czy na wyznaczonym terenie nie leżą kamienie i patyki. Dzieci ustawiają się jedno za drugim i wędrują
po obwodzie koła. Przechodząc obok N., odbierają krążek-listek i dalej maszerują. Na sygnał N.: Stop! zatrzymują się,
a krążek-listek kładą przed sobą na trawie. Na słowa N.: Mrówki wędrują z liścia na listek! dzieci przyjmują pozycję
na czworakach i wolno przechodzą z krążka na krążek.
5. Zabawa bieżna „Kto szybciej do norki?”.
Dzieci trzymają krążek-norkę w dłoni. Rozbiegają się po wyznaczonym terenie i kładą krążek na trawie. Na hasło:
Myszki wędrują po parku! dzieci biegają między krążkami. Na słowa: Myszki do norek! każde biegnie jak najszybciej
do swojego krążka.
6. Rzuty.
Dzieci pozostają przy swoich krążkach. N. dodatkowo rozdaje każdemu 1 woreczek, który dziecko kładzie na krążku.
Na sygnał dzieci próbują podrzucić krążkiem woreczek tak, by spadł na niego ponownie.
7. Podskoki.
Dzieci w dowolny sposób podskakują po całym terenie. Na sygnał N. szybko zatrzymują się i obunóż wyskakują jak najwyżej.
III.
8. Ćwiczenie wyprostne.
Dzieci kucają przodem do drzewa, ręce opierają o pień. Na sygnał N. powoli wstają, prostują się, wyciągając wysoko ręce.
Następnie opuszczają ręce i wsłuchują się w odgłosy przyrody. Opowiadają o tym, co słyszały.
9. Zabawa o nieznacznym ruchu.
Dzieci ustawiają się w pary i śpiewając znaną piosenkę, wracają do przedszkola.
Zestaw IX
Miejsce: sala. Pomoce: ringo w 4 kolorach, 2 ławeczki gimnastyczne, chustki.
Przygotowanie: Dzieci maszerują po okręgu, podchodzą do N. i odbierają ringo (do podziału na 4 grupy).
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody”.
Dzieci trzymają w rękach ringo-kierownicę i siadają w rzędzie, np. pod drabinkami lub ścianą. N. trzyma w ręku 4 rin-
ga w takich samych kolorach jak te, które rozdał dzieciom. Na hasło: Z garażu wyjeżdżają niebieskie samochody! dzieci
z takim kolorem ringa wstają i zaczynają biegać po sali w różnych kierunkach. Jednocześnie obserwują N., który co pewien
czas zmienia kolor ringa. Wówczas niebieskie samochody siadają, a wstają i biegają dzieci-samochody w innym kolorze.