Page 246 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 246

244  •  Zestawy ćwiczeń gimnastycznych


          I.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zaprzęgi koników”.
            Jedna osoba z pary (konik) zakłada na ramiona skakankę. Druga osoba trzyma końce skakanki i udaje woźnicę. Na sygnał
            N., np. 1 gwizdek, zaprzęgi biegają po placu. Na 2 gwizdki zaprzęgi zatrzymują się i dzieci zamieniają się rolami.
          2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
            Dzieci swobodnie spacerują po placu. Na sygnał N. zatrzymują się. Wykonują przysiad, łapią w ręce liście, wstają i wyrzu-
            cają liście wysoko nad głowę. Następnie dalej maszerują, czekając na kolejny sygnał do zatrzymania.
          II.
          3.  Ćwiczenie kształtujące tułowia – skłony i skręty.
            Dzieci ustawiają się w parach tyłem do siebie. Jedna osoba wykonuje skłon tułowia w przód, podnosi 1 listek z ziemi.
            Prostuje się i wykonując skręt tułowia w prawą stronę, przekazuje listek swojemu koledze. Ten robi skłon tułowia w przód,
            odkłada otrzymany listek i bierze inny. Prostuje się i ze skrętem tułowia podaje listek koledze.
          4.  Zabawa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami”.
            N. dzieli dzieci na 2 zespoły. Przed każdym ustawia w ustalonych odległościach po 2 pachołki – drzewka. Na sygnał N.
            pierwsze osoby z rzędów biegną slalomem między pachołkami, potem wracają i stają na końcu swojego zespołu.
          5.  Rzuty.
            Dzieci stają w szeregu jedno obok drugiego. N. rozdaje każdemu po 2–4 kasztany (w zależności od liczby kasztanów).
            Naprzeciwko dzieci w niewielkiej odległości od nich N. rozkłada linię z połączonych skakanek. Na sygnał N. dzieci
            rzucają kasztany raz jedną raz drugą ręką tak, by przeleciały za linię.
          6.  Skoki.
            Dzieci podchodzą do linii ułożonej ze skakanek i stają przed nią jedno obok drugiego. Na gwizdek N. obunóż przeska-
            kują przez linię.
          III.
          7.  Zabawa lub ćwiczenie o nieznacznym ruchu.
            Dzieci w parach maszerują wokół placu i śpiewają znaną piosenkę. Powrót do przedszkola.




          Zestaw III
          Miejsce: sala. Pomoce: kolorowe chustki, drabinki, szarfy.
          Przygotowanie: Dzieci chodzą po obwodzie koła. Biorą z wyznaczonego miejsca chustkę do ćwiczeń.

          I.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Latawce”.
            Dzieci stoją w rozsypce, w jednej ręce trzymają chustkę. Na słowa N.: Latawce fruwają! dzieci biegają po całej sali,
            wysoko unosząc chustkę-latawiec. Na słowa: Latawce opadają! zatrzymują się i opuszczają ręce.
          2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
            Dzieci podchodzą do drabinek i stają do nich tyłem, w lekkim rozkroku, w odległości 1 kroku. W obu dłoniach trzymają
            chustkę. Na sygnał wykonują skłon w przód, dotykając chustką szczebelków drabinki między rozstawionymi nogami.
            Prostują się, wysoko unoszą ręce i dotykają chustką szczebelków nad głową.
          II.
          3.  Ćwiczenie mięśni grzbietu „Czyścimy podłogę”.
            Dzieci przyjmują pozycję klęku podpartego. Przed sobą rozkładają chustkę i opierają na niej dłonie. Na hasło: Czyścimy
            podłogę! odsuwają chustkę daleko w przód i przysuwają do siebie, następnie przesuwają ją w prawą i w lewą stronę.
          4.  Ćwiczenie mięśni brzucha.
            Dzieci przyjmują pozycję siadu prostego. Lekko uginają nogi w kolanach, między stopy wkładają chustkę. Próbują unieść
            jak najwyżej nogi i puszczają chustkę na podłogę. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.
          5.  Ćwiczenie z elementami równowagi „Pomachaj sąsiadowi”.
            Dzieci stoją w rozsypce. Ręce mają wyprostowane przed sobą. W obu dłoniach trzymają rozpostartą chustkę. Na sygnał
            próbują stanąć na jednej nodze i pomachać sąsiadowi chustką, przekładając ją z ręki do ręki raz w jedną, raz w drugą
            stronę.
          6.  Zabawa bieżna „Wyścigi z chustką”.
            N. wyznacza linie startu i mety. Dzieci ustawiają się w szeregu na linii startu. Każde rozkłada sobie chustkę na klatce
            piersiowej. Na sygnał N. wszystkie dzieci biegną do mety. Wygrywa dziecko, które dobiegnie jako pierwsze, a chustka
            nie spadnie mu na podłogę.
   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251