Page 246 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 246
244 • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zaprzęgi koników”.
Jedna osoba z pary (konik) zakłada na ramiona skakankę. Druga osoba trzyma końce skakanki i udaje woźnicę. Na sygnał
N., np. 1 gwizdek, zaprzęgi biegają po placu. Na 2 gwizdki zaprzęgi zatrzymują się i dzieci zamieniają się rolami.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dzieci swobodnie spacerują po placu. Na sygnał N. zatrzymują się. Wykonują przysiad, łapią w ręce liście, wstają i wyrzu-
cają liście wysoko nad głowę. Następnie dalej maszerują, czekając na kolejny sygnał do zatrzymania.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące tułowia – skłony i skręty.
Dzieci ustawiają się w parach tyłem do siebie. Jedna osoba wykonuje skłon tułowia w przód, podnosi 1 listek z ziemi.
Prostuje się i wykonując skręt tułowia w prawą stronę, przekazuje listek swojemu koledze. Ten robi skłon tułowia w przód,
odkłada otrzymany listek i bierze inny. Prostuje się i ze skrętem tułowia podaje listek koledze.
4. Zabawa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami”.
N. dzieli dzieci na 2 zespoły. Przed każdym ustawia w ustalonych odległościach po 2 pachołki – drzewka. Na sygnał N.
pierwsze osoby z rzędów biegną slalomem między pachołkami, potem wracają i stają na końcu swojego zespołu.
5. Rzuty.
Dzieci stają w szeregu jedno obok drugiego. N. rozdaje każdemu po 2–4 kasztany (w zależności od liczby kasztanów).
Naprzeciwko dzieci w niewielkiej odległości od nich N. rozkłada linię z połączonych skakanek. Na sygnał N. dzieci
rzucają kasztany raz jedną raz drugą ręką tak, by przeleciały za linię.
6. Skoki.
Dzieci podchodzą do linii ułożonej ze skakanek i stają przed nią jedno obok drugiego. Na gwizdek N. obunóż przeska-
kują przez linię.
III.
7. Zabawa lub ćwiczenie o nieznacznym ruchu.
Dzieci w parach maszerują wokół placu i śpiewają znaną piosenkę. Powrót do przedszkola.
Zestaw III
Miejsce: sala. Pomoce: kolorowe chustki, drabinki, szarfy.
Przygotowanie: Dzieci chodzą po obwodzie koła. Biorą z wyznaczonego miejsca chustkę do ćwiczeń.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Latawce”.
Dzieci stoją w rozsypce, w jednej ręce trzymają chustkę. Na słowa N.: Latawce fruwają! dzieci biegają po całej sali,
wysoko unosząc chustkę-latawiec. Na słowa: Latawce opadają! zatrzymują się i opuszczają ręce.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dzieci podchodzą do drabinek i stają do nich tyłem, w lekkim rozkroku, w odległości 1 kroku. W obu dłoniach trzymają
chustkę. Na sygnał wykonują skłon w przód, dotykając chustką szczebelków drabinki między rozstawionymi nogami.
Prostują się, wysoko unoszą ręce i dotykają chustką szczebelków nad głową.
II.
3. Ćwiczenie mięśni grzbietu „Czyścimy podłogę”.
Dzieci przyjmują pozycję klęku podpartego. Przed sobą rozkładają chustkę i opierają na niej dłonie. Na hasło: Czyścimy
podłogę! odsuwają chustkę daleko w przód i przysuwają do siebie, następnie przesuwają ją w prawą i w lewą stronę.
4. Ćwiczenie mięśni brzucha.
Dzieci przyjmują pozycję siadu prostego. Lekko uginają nogi w kolanach, między stopy wkładają chustkę. Próbują unieść
jak najwyżej nogi i puszczają chustkę na podłogę. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.
5. Ćwiczenie z elementami równowagi „Pomachaj sąsiadowi”.
Dzieci stoją w rozsypce. Ręce mają wyprostowane przed sobą. W obu dłoniach trzymają rozpostartą chustkę. Na sygnał
próbują stanąć na jednej nodze i pomachać sąsiadowi chustką, przekładając ją z ręki do ręki raz w jedną, raz w drugą
stronę.
6. Zabawa bieżna „Wyścigi z chustką”.
N. wyznacza linie startu i mety. Dzieci ustawiają się w szeregu na linii startu. Każde rozkłada sobie chustkę na klatce
piersiowej. Na sygnał N. wszystkie dzieci biegną do mety. Wygrywa dziecko, które dobiegnie jako pierwsze, a chustka
nie spadnie mu na podłogę.