Page 243 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 243
Zestawy gier i zabaw ruchowych • 241
GRY I ZABAWY RZUTNE
„Kto dalej rzuci?”
Miejsce: sala lub ogródek przedszkolny. Przybory: woreczki.
Dzieci ustawiają się w szeregu, każde dostaje woreczek. Dzieci odwracają się tyłem do N. i na umówiony sygnał, trzymając
woreczek obiema rękami nad głową, rzucają go za siebie. Następnie odwracają się i patrzą, jak daleko udało im się rzucić,
kto rzucił najdalej. Zabawę powtarzamy kilka razy.
„Rzuć piłkę do tunelu”
Miejsce: sala. Przybory: piłki.
Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba stoi z rozstawionymi szeroko nogami. Druga trzyma oburącz piłkę i odsuwa się
od partnera na odległość 2–3 kroków. Na sygnał N. i słowa: Rzuć piłkę do tunelu dziecko pochyla się do przodu i oburącz
próbuje rzucić piłkę tak, by wpadła między rozstawione nogi partnera – do tunelu. Następnie dzieci zamieniają się rolami.
„Wrzuć orzeszki do dziupli”
Miejsce: sala. Przybory: 6 woreczków, 2 obręcze.
Dzielimy dzieci na 2 drużyny. Każda z nich siada w rzędzie na wyznaczonej linii. W niewielkiej odległości od każdej
drużyny (w miarę możliwości i umiejętności dzieci) N. kładzie po 1 obręczy – dziupli. Pierwsze osoby z rzędów trzymają
po 3 woreczki – orzeszki. Na sygnał N. osoby te wstają i wrzucają woreczki kolejno do obręczy. Następnie podchodzą
do obręczy, zabierają woreczki i przekazują je kolejnej osobie z drużyny, a same wędrują na koniec rzędu. Zabawa,
mimo że w drużynach, nie ma cech rywalizacji, jedynie uczy celności rzutu.
GRY I ZABAWY BIEŻNE
„Po drugiej stronie”
Miejsce: sala. Przybory: nie są wymagane.
N. dzieli dzieci na 2 zespoły. Każdy z nich siada w rzędzie na wyznaczonej linii startu. Naprzeciwko niej N. wyznacza linię
mety. Zadaniem drużyn jest usiąść jak najszybciej, w takim samym składzie, po drugiej stronie. Każda kolejna osoba
z drużyny może biec dopiero wtedy, gdy poprzednia usiądzie po drugiej stronie.
„Kelnerzy”
Miejsce: sala. Przybory: 2 krążki, 2 obręcze, woreczki.
N. dzieli dzieci na 2 zespoły, które siadają w rzędzie na wyznaczonej linii. Na mecie N. kładzie naprzeciwko drużyn obręcze.
Każde dziecko-kelner trzyma swój woreczek w dłoni, a pierwsze osoby w rzędach dodatkowo krążek. Na sygnał N. osoby
te kładą woreczek na krążku − ciastko na talerzu. Biegną do dużej obręczy, starając się nie zrzucić po drodze woreczka
z krążka. Dobiegając do obręczy, zostawiają woreczek-ciastko. Wracają do swojego rzędu, przekazują krążek-talerzyk
kolejnemu dziecku, które próbuje donieść swoje ciastko na talerzu.
„Bieg slalomem między drzewkami”
Miejsce: sala, ogródek przedszkolny. Przybory: 6 pachołków.
N. dzieli dzieci na 2 zespoły, które siadają w rzędzie na wyznaczonej linii. W ustalonych odległościach, naprzeciwko każdej
drużyny, N. ustawia po 3 pachołki-drzewka. Na sygnał N. pierwsze osoby z rzędów biegną slalomem między drzewkami
tam i z powrotem. Wracając, siadają na końcu swojej drużyny, a bieg rozpoczyna kolejny zawodnik.
GRY I ZABAWY SKOCZNE
„Wskocz w kałużę”
Miejsce: sala, ogródek przedszkolny. Przybory: szarfy.
Dzieci rozkładają w sali lub w ogródku szarfy-kałuże. Poruszają się swobodnie, a gdy na ich drodze znajdzie się kałuża,
wskakują do niej obunóż. Potem wyskakują z niej i dalej wędrują po sali.