Page 238 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 238

236  •  Zestawy ćwiczeń porannych



          Zestaw III
          Pomoce: piłki, gwizdek.
          Dzieci maszerują po okręgu, zatrzymują się przed N. i stają w szeregu.
          1.  Zabawa o charakterze ożywiającym, aktywizująca duże grupy mięśni „Dobiegnij do piłki”.
            N. dzieli dzieci na 2 grupy. Pierwsza staje na wyznaczonej linii, a druga siada za kolegami w siadzie skrzyżnym.
            N. rozdaje stojącym dzieciom piłki. Na sygnał N., np. gwizdek, każde z nich turla w przód po podłodze swoją piłkę.
            Następnie szybko dobiega do niej, łapie, unosi wysoko do góry i wraca na linię, gdzie przekazuje piłkę następnej osobie.
            Samo siada za partnerem.
          2.  Ćwiczenie mięśni brzucha „Podaj piłkę stopami”.
            Dzieci w parach siedzą na podłodze przodem do siebie w odległości 2-3 kroków. Ręce opierają z tyłu na podłodze.
            Jedna osoba z pary ma piłkę. Unosi w górę lekko ugięte w kolanach nogi i kładzie stopy na piłce. Następnie turla piłkę
            do partnera. Ten zatrzymuje ją nogami i w taki sam sposób podaje do kolegi.
          3.  Ćwiczenie wyprostne „Wędrująca piłka”.
            Dzieci w parach stają tyłem do siebie w lekkim rozkroku. Jedna osoba trzyma piłkę i wysoko unosi ją nad głową.
            Następnie wykonuje skłon w przód i między rozsuniętymi nogami podaje piłkę partnerowi. Ten odbiera piłkę i prostu-
            je się, wysoko unosząc ręce z piłką.
          4.  Ćwiczenie tułowia – skręty „Piłeczkowy kręciołek”.
            Dzieci w parach siedzą na podłodze w siadzie skrzyżnym, opierają się o siebie plecami. Jedno z nich trzyma piłkę obiema
            rękami. Dzieci jednocześnie wykonują skręt tułowia w swoją stronę, podając sobie piłkę z rąk do rąk. To samo robią
            w stronę przeciwną. Starają się wykonywać ćwiczenie szybko i sprawnie, nie upuszczając piłki.
          5.  Ćwiczenie z elementami równowagi.
            Dzieci stoją w rozsypce. Nogi mają złączone, ręce w bok. Na sygnał N. próbują unieść nogę zgiętą w kolanie i przez
            chwilkę utrzymać równowagę. To samo wykonują ze zmianą nogi.
          6.  Ćwiczenie uspokajające.
            Dzieci maszerują po okręgu. Wolno unoszą ręce, robiąc wdech nosem, i opuszczają je, wydychając powietrze ustami.

          Zestaw IV   Ćwiczenia w formie opowiastki ruchowej „W ogrodzie kwiatów”

          Pomoce: dowolna, rytmiczna, wesoła melodia, lina, woreczki.
          1.  Zabawa ożywiająca „Motylki w ogrodzie kwiatów”.
            N. włącza nagranie dowolnej, rytmicznej, wesołej melodii i zwraca się do dzieci: Wyobraźcie sobie, że jesteście motylkami,
            które fruwają z kwiatka na kwiatek. Biegajcie ostrożnie między nimi w rytm muzyki, machajcie skrzydełkami. Gdy muzyka
            ucichnie, ukucnijcie – motylki siadają na kwiatkach.
          2.  Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Kwiatki do słonka”.
            N.: A teraz jesteście kwiatkami, które rano budzą się i odwracają swoje główki do słonka. Połóżcie się na podłodze, zwińcie w kłę­
            buszek. Gdy włączę muzykę, będziecie powoli wstawać, rozprostowywać się i wysoko uniesiecie główki i rączki do góry, do słonka.
          3.  Zabawa na czworakach „Pszczółki”.
            N.: Pszczoły też lubią kolorowe, pachnące kwiatki. Zamieniam was teraz w takie pszczółki. Ostrożnie, na czworakach prze­
            chodźcie i przeskakujcie z kwiatka na kwiatek.
          4.  Ćwiczenie tułowia – skręty z elementami równowagi „Podlewamy kwiaty”.
            N. rozkłada na podłodze długą linę i zwraca się do dzieci: To jest ścieżka między naszymi grządkami z kwiatami, które
            będziemy podlewać. Ustawcie się w rzędzie, jedna osoba za drugą, za liną. Bardzo powoli, żeby nie spaść, będziecie prze­
            chodzić po linie. Rączki złóżcie tak, jakbyście trzymali w nich konewkę z wodą. Idąc po ścieżce, udawajcie, że podlewacie
            kwiatki raz z jednej, raz z drugiej strony ścieżki.
          5.  Skoki „Skok z kamienia na kamień”.
            N. dalej za liną układa na podłodze nieregularną ścieżkę z kilkunastu woreczków i zwraca się do dzieci: Wśród trawy
            w naszym ogrodzie jest ścieżka z kamieni. Idźcie dalej, aż do tej ścieżki, i skaczcie z kamienia na kamień.
          6.  Ćwiczenie uspokajające.
            N.: To był pracowity poranek. Czas na odpoczynek. Połóżcie się na podłodze, zamknijcie oczy i powoli oddychajcie. Wdech
            nosem i wydech powietrza ustami.

          Zestaw V
          Pomoce: kółka serso, 1 pachołek.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Jedno czy dwa koła?”.
            N. trzyma w ręku 2 koła serso. Dzieci biegają swobodnie po sali, jednocześnie uważnie obserwując N. Ten w pewnym
            momencie woła: Jedno czy dwa koła? i unosi do góry 1 lub 2 sersa. Dzieci w tym czasie biorą się za ręce i tworzą odpo-
            wiednio 1 lub 2 koła. Gdy N. opuszcza ręce, dzieci dalej swobodnie biegają.
   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243