Page 242 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 242
ZESTAWY GIER I ZABAW RUCHOWYCH
GRY I ZABAWY ORIENTACYJNO-PORZĄDKOWE
„W rytmie tamburynu”
Miejsce: sala. Przybory: tamburyn.
Dzieci poruszają się po sali w rytmie wystukiwanym przez N. na tamburynie, np. biegają, podskakują, maszerują.
Na jedno mocne uderzenie w tamburyn dzieci szybko siadają na podłodze w siadzie skrzyżnym. Na dwa uderzenia –
wstają i dalej poruszają się w rytmie wystukiwanym przez N.
„Zwierzęta na spacer i do domku”
Miejsce: sala. Przybory: 2 pachołki w różnych kolorach.
N. dzieli dzieci na 2 grupy: piesków i kotków. W dwóch miejscach sali ustawia pachołki i objaśnia, że dany pachołek to
domek 1 grupy zwierząt. Na słowa N.: Zwierzęta na spacer – dzieci biegają po sali. Na słowa: Zwierzęta do domów –
dzieci szybko biegną do swojego pachołka-domu i siadają obok niego w siadzie skrzyżnym.
„Słońce – deszcz”
Miejsce: sala. Przybory: bębenek.
Na słowa N.: Słońce świeci, wychodzą na spacer dzieci – dzieci biegają i maszerują w różnych kierunkach po sali.
Gdy N. mocno uderza w bębenek i woła: Burza, deszcz, parasol weź! – dzieci szybko zatrzymują się, siadają w siadzie
skrzyżnym, a ręce unoszą nad głowę, łącząc je tak, jakby rozkładały nad sobą parasol.
GRY I ZABAWY NA CZWORAKACH
„Slalom między kałużami”
Miejsce: sala. Przybory: kółka serso.
Marsz po okręgu. N. rozdaje kółka – sersa. Każde dziecko kładzie swoje kółko na podłodze, to będzie kałuża. N. kontro -
luje i pomaga układać sersa tak, by znajdowały się w odstępach od siebie i nie stykały się. Na sygnał N. dzieci przyjmują
pozycję na czworakach i wędrują między kółkami – kałużami. Od czasu do czasu N. woła: Wskocz do kałuży!, wówczas
dzieci siadają w niej w siadzie skrzyżnym i odpoczywają.
„Mur obronny”
Miejsce: sala. Przybory: woreczki, 2 obręcze hula-hoop.
N. dzieli dzieci na 2 zespoły. Każdy z nich ustawia się na linii startu, jedno dziecko za drugim, w ręku trzyma woreczek –
cegiełkę. Na wyznaczonej linii mety N. kładzie 2 obręcze hula-hoop, po 1 dla każdej drużyny. Na sygnał N. i słowa:
Budujemy mur! pierwsze osoby z rzędów przyjmują pozycję w podporze tyłem, woreczek-cegiełkę kładą na brzuchu
i wędrują w kierunku obręczy-muru. Kładą woreczek przy brzegu obręczy. Wstają i biegiem wracają do swojego rzędu.
Teraz swoją cegiełkę w pozycji na czworakach zanoszą kolejne osoby i kładą w obręczy woreczek przy woreczku,
tworząc mur.
„Zabawa kotów piłkami”
Miejsce: sala. Przybory: piłki.
Dzieci w pozycji na czworakach toczą piłkę głową po podłodze. Co kilka kroków kładą się na plecach, rękami i nogami
turlają piłeczkę, bawią się nią.