Page 249 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 249
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych • 247
II.
2. Zabawa „Kto trafi?”.
Każde dziecko po kolei rzuca prawą i lewą ręką przygotowane wcześniej śnieżki, celując w wyznaczony przez N. punkt,
np.: drzewo, piaskownicę, płotek.
3. Tor z zadaniami.
N. ustawia w niewielkich odległościach pachołki. Dzieci stoją w rzędzie przed pierwszym pachołkiem. Następnie
wykonują kolejno zadania:
x bieg swobodny od pierwszego do drugiego pachołka
x skoki obunóż od drugiego do trzeciego pachołka
x bieg swobodny od trzeciego do czwartego pachołka
x skok w dal z miejsca w zaspę śnieżną od czwartego pachołka.
N. dokładnie wyjaśnia sposób wykonania zadań. Jedno z dzieci może przejść cały tor, żeby pokazać, jak należy go pokonać.
III.
4. Zabawa „Orzełki na śniegu”.
Dzieci kładą się na plecach na śniegu. Rękami wykonują ruchy naśladujące machanie skrzydłami przez orła (prawą rę-
ką, lewą i obiema jednocześnie). Potem machają samymi nogami, a następnie rękami i nogami jednocześnie.
5. Dzieci wstają, otrzepują się ze śniegu. Ustawiają się w pary i wracają do przedszkola.
Zestaw VII
Miejsce: sala. Pomoce: piłki, dowolny, wesoły podkład muzyczny.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą do sali jedno za drugim i stają w rzędzie. N. rozdaje wszystkim piłki.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Piłka bawi się – piłka odpoczywa”.
N. włącza nagranie wesołej muzyki, w trakcie której dzieci bawią się dowolnie piłkami. Na przerwę w nagraniu i hasło:
Piłki odpoczywają! dzieci łapią swoje piłki i siadają w siadzie skrzyżnym. Piłkę kładą przed sobą i przytrzymują ją
obiema rękami.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Schowaj i pokaż piłkę”.
Dzieci stoją w rozsypce, trzymając piłki w dłoniach. Na hasło: Schowaj piłkę! wkładają piłkę między stopy i prostują się.
Na słowa: Pokaż piłkę! wykonują skłon w przód, wyjmują piłkę i unoszą ją wysoko w górę.
II.
3. Zabawa na czworakach „Popchnij piłkę w tunelu”.
Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba przyjmuje pozycję podporu tyłem, a piłkę kładzie obok siebie. Druga osoba
turla swoją piłkę tak, by przeleciała w tunelu pod uniesionymi biodrami kolegi. Następnie dzieci zamieniają się rolami.
4. Ćwiczenie równowagi „Słoneczko”.
Dzieci wędrują po sali, trzymając piłkę w obu rękach. Na hasło N.: Słoneczko! dzieci zatrzymują się, stają na jednej
nodze i unoszą wysoko piłkę nad głową.
5. Zabawa bieżna „Kto szybszy, piłka czy ty?”.
N. wyznacza linie startu i mety. Dzieci stoją jedno obok drugiego na linii startu. Trzymają piłkę w dłoniach. Na sygnał
mocno turlają ją w przód (w kierunku mety), a następnie biegną, próbując ją złapać, zanim przekroczy linię mety.
6. Ćwiczenie tułowia – skręty „Wędruj piłeczko dookoła mnie”.
Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym, piłkę trzymają przed sobą. Na sygnał N. powtarzają za nim słowa: Wędruj piłeczko
dookoła mnie i wykonują skręt tułowia, turlając piłkę po podłodze dookoła siebie.
7. Podskoki „Skacz tak jak ona”.
Dzieci stoją w rozsypce. Każde trzyma piłkę w obu rękach. Na sygnał N. odbija piłkę od podłogi, a samo w tym czasie
wysoko skacze w górę.
III.
8. Ćwiczenie wyprostne.
Dzieci w rozsypce, w siadzie skrzyżnym, piłkę trzymają oburącz na kolanach. Na sygnał N. prostują plecy i wyciągają
ręce z piłką wysoko w górę.
9. Ćwiczenie stóp.
Dzieci w siadzie skulnym, uginają kolana, stopy opierają na piłce i kurczą palce. Turlają piłkę stopami do przodu
i z powrotem do siebie.