Page 231 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 231
TYDZIEŃ 20 • Czyj to dom? • 229
W trakcie piosenki mysz ucieka, a kot musi ją złapać. Dzieci pomagają uciekać myszy, tworząc bramkę z wysoko unie-
sionych rąk, by mogła wbiec do środka koła, a utrudniają zadanie kotu – opuszczają ręce, blokując mu drogę. Zabawa
trwa, dopóki kot nie złapie myszy. Poznanie tradycyjnych zabaw, ćwiczenie refleksu, tworzenie atmosfery dobrej
zabawy.
x Zabawa „Porządkujemy pojazdy” – grupowanie pojazdów znajdujących się w sali w zależności od ich przeznaczenia.
Zwrócenie uwagi na pojazdy służące do budowy domów, np.: koparkę, dźwig. Swobodne zabawy z wykorzystaniem
pojazdów. Klasyfikowanie przedmiotów według określonego kryterium.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Jakie to były dźwięki?”. Dzieci słuchają nieskomplikowanych układów dźwięków odegranych
przez N. na prostych instrumentach perkusyjnych i odtwarzają je poprzez wyklaskiwanie. Doskonalenie pamięci
słuchowej.
x Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Domy dawniej i dziś.
Cele:
w
drażanie dzieci do postrzegania otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby
doskonalenie umiejętności liczenia
doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi
wzbogacanie słownictwa związanego z otoczeniem społeczno-technicznym
ć
wiczenie logicznego myślenia.
Pomoce: zagadki, obrazki przedstawiające różne typy domów (jednorodzinne, bloki mieszkalne, wieżowce,
zamki), kartki A4 z wyklejonym na nich piętrowym domem: sześć pięter, dwa okna na każdym piętrze, drzwi
(jedna dla każdego dziecka), mała figurka misia (lub inna) jako pionek (dla każdego dziecka), duży arkusz A0
z identycznym domem jw., postać (np. misia) do przypięcia do dużej karty.
Przebieg zajęć:
1. Rozwiązywanie zagadek.
Cały z cegieł zbudowany. Okien chyba ma tysiące,
Ma dach oraz cztery ściany. w oknach się przegląda słońce.
Ma też okna oraz drzwi, Wznosi się hen, hen do góry,
właśnie w takim mieszkasz ty. (dom) jakby pragnął przebić chmury. (wieżowiec)
Anna Mikita
2. Rozmowa z dziećmi na temat ich domów rodzinnych. Przykładowe pytania:
– Co możecie powiedzieć o waszym domu?
– Jak opisalibyście wasz dom?
3. Oglądanie obrazków przedstawiających różne typy domów.
4. Budowanie różnych domów z klocków. Porównywanie ich wysokości i wielkości. Zwrócenie uwagi na to, że najniższe
piętro to parter, a pierwsze piętro to druga kondygnacja.
5. Karta pracy „Zgadnij, gdzie mieszka miś”. Każde dziecko otrzymuje kartkę A4 z wyklejonym na niej piętrowym domem
oraz małą figurkę misia. N. wiesza na tablicy duży arkusz papieru z analogicznym domem. Dzieci kładą kartki przed
sobą i postępują zgodnie z instrukcją.
Przykładowa instrukcja:
x Miś wchodzi przez drzwi. (N. pokazuje to na dużej planszy, a dzieci umieszczają figurkę w drzwiach).
x Miś idzie do swojego mieszkania (Dzieci liczą piętra, szukają okna po lewej stronie i umieszczają w nim misia).
na szóstym piętrze po lewej stronie.
x N. pyta dzieci: Gdzie mieszka mój miś?. (Chętne dziecko podchodzi do planszy i bez słowa przypina misia w dowolnym
oknie. Dzieci ustawiają swoją figurkę w tym samym oknie na swoich kartkach).
x Dziecko przy tablicy pyta: (Dzieci przeliczają piętra i podają odpowiedź, np.: na drugim piętrze,
x Gdzie mieszka mój miś?. a następnie stronę, np. po lewej lub po prawej stronie).