Page 225 - Nowa Trampolina czterolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 225
TYDZIEŃ 19 • Prezenty dla babci i dziadka • 223
Cele:
zwrócenie uwagi na potrzeby, pragnienia innych oraz na radość ze sprawiania im przyjemności
r
ozwijanie sprawności analizy i syntezy myślowej
n
auka dekodowania informacji
doskonalenie umiejętności liczenia
w
drażanie do uważnego wykonywania zadań zgodnie z instrukcją
czerpanie radości i satysfakcji ze wspólnego działania.
Pomoce: tekst wiersza Iwony Rup Szarlotka, przepis na szarlotkę, fartuszki i chusteczki ochronne na głowy
(dla każdego dziecka), produkty oraz akcesoria do pieczenia szarlotki, trzy duże arkusze papieru, pisak, KP2.
Przebieg zajęć:
1. N. recytuje wiersz.
Szarlotka
[ 1 ] Moja babcia Klementyna, [ 3 ] Mąka, jajka, margaryna, [ 5 ] Przez godzinę potem ciasto
to osoba jest kochana, proszek do pieczenia damy, w piekarniku się upiecze .
piekła ze mną dziś szarlotkę potem jeszcze trochę cukru, To jest przepis na szarlotkę!
więc pachniało już od rana . wszystko razem zagniatamy . Czy już dobrze wszystko wiecie?
[ 2 ] My kucharki dwie jesteśmy, [ 4 ] Układamy to na blaszce, [ 6 ] Razem z babcią Klementyną
na pieczeniu ciast się znamy, potem jabłka pokroimy, często sobie tak pieczemy,
bardzo dobry i łatwiutki a na górze drugą warstwę zajadamy je ze smakiem,
na szarlotkę przepis mamy . ciasta równo położymy . gdy do stołu zasiądziemy .
Iwona Rup
2. Rozmowa na temat wiersza. Przykładowe pytania:
– Z kim dziewczynka piekła szarlotkę?
– Z czego robi się ciasto na szarlotkę?
– Dlaczego lubimy przebywać z babcią?
3. Zajęcia kulinarne „Pieczemy szarlotkę dla babci i dziadka”. N. zapisuje na trzech dużych arkuszach papieru hasła:
„Co nam będzie potrzebne?”, „Jakie produkty będą nam potrzebne?” i „Przepis na szarlotkę”. Pod hasłami rysuje (lub
nakleja) symbole niezbędnych akcesoriów (np.: wałek, blacha) i produktów (np.: mąka, cukier, jajka). Dzieci wyszukują
wśród wyłożonych naczyń, przyrządów i produktów potrzebne do pieczenia szarlotki na podstawie symboli z dwóch
pierwszych plakatów. Następnie wspólnie odczytują symbolicznie zapisany przepis. Realizując pierwszą część zajęć
kulinarnych, N. może wykorzystać ilustrację w KP2, k. 38. Dzieci wykonują ćwiczenie.
Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
x umycie rąk
x włożenie fartuszków i chusteczek
x podział zadań: starcie jabłek, wyrobienie ciasta, smarowanie blachy, układanie warstw
x upieczenie i wystudzenie ciasta.
4. Wspólne sprzątanie sali.
5. Przygotowanie zaproszeń dla babć i dziadków na uroczystość.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa w chowanego „Raz, dwa, trzy kryjesz ty!”. Dzieci wybierają szukającego za pomocą wyliczanki: Raz, dwa, trzy
kryjesz ty!. Wskazane dziecko zasłania oczy i wolno odlicza do dziesięciu (ewentualnie z pomocą N.), a pozostałe
dzieci się chowają na wyznaczonym terenie. Kiedy liczenie dobiegnie końca, kryjący odsłania oczy i woła: Szukam!,
po czym stara się odnaleźć ukryte dzieci. Wygrywa osoba, która zostanie znaleziona najpóźniej. Poznanie tradycyjnych
zabaw, wdrażanie do przestrzegania reguł gry, tworzenie atmosfery dobrej zabawy.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku” (zob. Zestawy gier i zabaw
ruchowych).